NA DANAŠNJI DAN

Prije 65 godina proizveden FAP "KLJUNAŠ", KAMIONSKA LEGENDA


Prije 65 godina, na jugozapadu Srbije, tromeđi s BiH i Crnom Gorom, pokrenuta proizvodnja robusnih kamiona po licenci švicarsko-austrijske tvrtke Saurer Werke

 

Kad je 1983. emitirana kultna američka TV serija Vjetrovi rata, u nekoliko emisija nije bilo teško prepoznati središte Zagreba, koje je 'glumilo' centar Berlina, sjedište Wehrmachta bilo je u Mimari, a u prvim kolonama ratnih njemačkih kamiona ponosno je tutnjao legendarni jugoslavenski kamion FAP 1314 'Kljunaš', 'izvornog' stila s kraja 1930-ih. 

Česti su bili na našim cestama, temelj gospodarstva i građevinarstva, prevozili su grube, rasute terete, naravno i 'luksuznije', ali za takve bio je prvenstveno namijenjen mariborski TAM 5000. Manji kamioni bivše države bili su 'Tamić' TAM 2000 i 'Zastavica' Zastava 615. Tek krajem 1980-ih gospodarski se program širi...

Najveći je trag, postavši kamionskom legendom bivše države, ostavio FAP 'Kljunaš', koji danas slavi 65. rođendan - 30. listopada 1953. u tvornici FAP na jugozapadu Srbije, tromeđi s BiH i Crnom Gorom, pokrenuta je proizvodnja robusnih kamiona po licenci švicarsko-austrijske tvrtke Saurer Werke. 

Fabrika automobila Priboj službeno je osnovana 29. srpnja 1952., a prvih je 17 kamiona, nosivosti 4 i 6 tona, sklopljeno u posljednja dva mjeseca 1953. 

Najpoznatiji je model bio 1313/1314, koji je s početnih 85 i 100 KS pojačan na 130 i 145 KS. Proizvodio se u 14 verzija, od 1962. do raspada bivše države, a potom u malim serijama do 2003. Dužina mu je bila od 5842  do 7927 mm, korisna nosivost od 7500 do 8000 kg, u verzijama sandučar, kiper, tegljač, cisterna, dizalica te u nekoliko vojnih inačica, sa stražnjim i 4x4 pogonom. 

Najveća je brzina bila 62 i 68 km/h, bio je dakle spor, ali žilav i pouzdan. Nosio je i teglio, bio nezaustavljiv i neuništiv. Proizvodnja stabilno raste, a šasije se nerijetko isporučuju karoserističkim radionicama u Zagrebu, Splitu i Ljubljani, koje na njima kreiraju specijalne izvedbe kamiona i autobusa. 

Bivša država 'nije vrijedila', ali proizvodilo se i gradilo... Vlastiti modeli dolaze 1965., a od 1970. sve je tješnja tehnološka suradnja s Daimler-Benzom. 

Premda su FAP-ovi kamioni izvoženi na razna tržišta, raspadom Jugoslavije i gubitkom stabilnog domaćeg tržišta, počinju problemi. Tvrtka je ipak uspjela životariti sve do 30. svibnja 2017., kad je službeno ugašena. (Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić/Autoportal)

 

 

 
 

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter