GOLEME DIDAKTIČKE IGRAČKE

Replike zagrebačkog tramvaja i Airbusovog aviona atrakcije su MiniPolisa, koje su obišle već tisuće djece

| Autor: Glas Istre
Tramvaj i avion u MiniPolisu u Zagrebu

Tramvaj i avion u MiniPolisu u Zagrebu


Dok Zagrebom prometuju 142 niskopodna tramvaja Crotram TMK 2200 koja, zajedno s ostalim vozilima ZET-a, dnevno čak tri puta obiđu ekvator, a godišnje 109 puta prijeđu put do Mjeseca i natrag, za potrebe javnog gradskog prijevoza u MiniPolisu, prvom dječjem gradu u Hrvatskoj, dovoljan je samo jedan niskopodni tramvaj.

Za razliku od zagrebačkih kolosijeka na kojima tramvaji godišnje prevezu par desetaka milijuna putnika, tramvaj u MiniPolisu ima funkciju didaktičke igračke - ogromne didaktičke igračke.

Plavi tramvaj je ujedno   i prva stvar koju posjetitelji percipiraju prilikom ulaska na prostor glavnog gradskog trga, a prepoznatljiva silueta i originalni detalji oduševe sve velike i male posjetitelje.

"Stvarni Crotramov model koji prometuje zagrebačkim ulicama sastavljen je od 5 modula i dugačak čak 32 metra, a za potrebe gradskog prijevoza u MiniPolisu napravljena je pojednostavljena replika od jednog modula čije su dimenzije potom umanjene za otprilike 20 posto, tako da je tramvaj u konačnici dugačak 4.3, širok 1.5 i visok 2.5 metra", ističu iz MiniPolisa.

Osim broja modula, druga posebnost po kojoj se replika u MiniPolisu razlikuje od stvarnog tramvaja je i pozicija vrata koja su, zbog arhitektonske organizacije prostora na kojem se nalazi tramvajska stanica, prebačena na lijevu stranu u odnosu na smjer vožnje.

MiniPolisove atrakcije

Transport i prebacivanje 36 tona teškog TMK 2200 iz tvornice na tramvajski kolosijek ZET-a logistički je izazov, a isto vrijedi i za njegovu umanjenu repliku koju je najprije trebalo prevesti do Radničke ceste, a zatim dizalicom podignuti na 1. kat poslovne zgrade.

"Kako ni najveći prozor nije bio dovoljno velik da kroz njega prođe čak ni umanjeni tramvaj, repliku smo odlučili dopremiti modularno, a module zatim spojili na samoj tramvajskoj stanici unutar MiniPolisa. Konstrukciju tramvaja smo izradili od laserski rezanog 2-milimetarskog čeličnog lima, a izazov modeliranja prepoznatljivih zaobljenih linija riješili smo CNC rezanjem 1.5-milimetarskih šperploča koje su ujedno i dio unutrašnje obloge.

Rubovi karoserije oblikovani su brušenjem automobilskog kita, a odbojnici tramvaja su izrađeni od 1.5-centimetarskih komada šperploče različitih veličina, kasnije ukrašenih i oblikovanih u zaobljene rubove", kažu iz MiniPolisa.

Podnu konstrukcija tramvaja čine 25-milimetarske kvadratne cijevi na koje je položena 1.8-centimetarska iverica, dok je sam pod obložen protukliznim materijalima kakvi se koriste u pravim tramvajima. 25-milimetarske kvadratne cijevi su korištene i za konstrukciju krova, a na njih su pričvršćene 1-centimetarske Lexan ploče.

MiniPolisove atrakcije

Kroz prvih nekoliko desetljeća postojanja, ZET je za svoja vozila koristio žutu boju, ali 1923. se odlučuje za prelazak na plavu. Ostalo je povijest i upravo je plava boja javnog gradskog prijevoza postala najprepoznatljiviji simbol Zagreba.

Replika Crotramovog tramvaja u MiniPolisu je također obojena u prepoznatljivu plavu boju, a izgled je detaljiziran originalnim naljepnicama kakve ZET koristi na svojim tramvajskim vozilima.

Elementi unutrašnjosti tramvaja također su originalni i preneseni s tramvaja koji svakodnevno prometuju Zagrebom. Sjedala tipa Ariana preuzeta su iz tramvaja Končar TMK 2100, set rukohvata i visećih iz modela TMK 2200, a tramvaj ima i pravi validator voznih karata koje ZET koristi u svim svojim tramvajskim i autobusnim vozilima. Sjedalo vozača također je preneseno iz tramvaja TMK 2200.

Obzirom da je riječ o jednom od ključnih dijelova ove velike didaktičke igračke, upravljačka ploča je morala biti što bliža i sličnija izvorniku jer su upravo aktivne kontrole element koji potiče dječju maštu i omogućava interakciju s igračkom.

Osim prekidača za zvono, prekidača za svjetla (niska, duga, žmigavac) i prekidača za unutrašnju rasvjetu, na upravljačkoj ploči se nalazi i ručica regulatora s ugrađenim zamašnjakom koja vožnju simulira vibracijama, ovisno o stupnju kojim je pomaknuta prema naprijed ili natrag, a povezana je i s aplikacijom simulatora tramvajske vožnje na središnjem zaslonu.

MiniPolisove atrakcije

Kao i na pravom TMK 2200, na desnoj strani upravljačke ploče nalazi se originalni Atron informacijsko-komunikacijski uređaj kojim se upravlja vanjskim displayima tramvaja i validatorom u putničkom prostoru.

A osim tramvaja, u MiniPolisu može se vidjeti i jedinstven avion.

Naime, najmanji zrakoplov u floti Croatia Airlinesa ipak nije propelerac Dash 8-Q400, već Airbus A320 koji se nalazi u Radničkoj cesti u Zagrebu, u MiniPolisu. Zapravo je riječ o umanjenoj replici stvarnog modela iz flote Croatia Airlinesa.

Baš kao i sve u MiniPolisu, A320 je funkcionalna i interaktivna replika kroz koju će predškolska i školska djeca napraviti svoje prve aeronautičke korake. Za razliku od stvarnog zrakoplova Croatia Airlinesa koji ima 172 sjedala, A320 u MiniPolisu ima 4 putnička i 2 pilotska sjedala.

Minijaturni zrakoplov je presvučen prepoznatljivim livrejama hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika, a pri ulasku u putnički prostor goste dočekuje - stjuardesa!

"MiniPolis je pravi maleni grad u kojem djeca upoznaju zanimanja i profesije odraslih, a ne treba niti spominjati da su pilot i stjuardesa zanimanja koje želi isprobati baš svako dijete", objašnjavaju iz MiniPolisa.

MiniPolisove atrakcije

Kako bi maleni i veliki putnici imali prvorazredno iskustvo leta, kabinsko osoblje prije polijetanja brine o sigurnosnim procedurama a nakon što se A320 otisne s tla, ljubazno poslužuju hranom i pićem.

"Potrudili smo se da okruženje i scenariji budu što realističniji, a malene stjuardese se obožavaju dotjerati i obući uniforme koje smo dobili od Croatia Airlinesa i kakve nosi njihovo kabinsko osoblje", naglašavaju iz MiniPolisa.

Uniformirana je i dvočlana pilotska posada koja 289-kilometarski let od Zagreba do Brača odrađuje kroz desetak minuta, a za pripreme, polijetanje i slijetanje koristi pedagoški prilagođen itinerer kroz kojeg djeca na simboličan način uče o zadaćama, ali i izazovima s kojim se tijekom leta susreću pilot i kopilot.

Airbusov A320 je bio prvi putnički zrakoplov u povijesti kojim se, umjesto hidrauličkim aktuatorima, upravljalo digitalnom fly-by-wire tehnologijom, a digitaliziran je i primjerak u MiniPolisu pa maleni piloti i putnici kroz infotainment sustav tako mogu provjeriti GPS poziciju zrakoplova, brzinu kretanja i potrošnju goriva na simuliranom letu do Brača.

"Zrakoplovu stalno dodajemo nove funkcionalnosti kako bi bio što realističniji. Negdje smo pročitali da kokpit Airbusa A320 ima oko 490 prekidača i mislim da smo na dobrom putu da i mi dođemo do tih brojki", dodaju u šali iz MiniPolisa.

MiniPolisove atrakcije

Premda ih je izvršni direktor Ryanaira, Michael O’Leary, u jeku sindikalnih previranja prije osam godina opisao kao "preplaćene i glorificirane taksijanere", piloti i kabinsko osoblje su i danas jedno od najplaćenijih zanimanja te jedno od najpopularnijih o kojima djeca sanjaju.

Pilot je, prema istraživanju portala MojaPlaća, drugo najplaćenije zanimanje u Hrvatskoj, s neto prosječnom plaćom većom od 30.000 kuna. Prosječna plaća za kopilota iznosi više od 20.000 kuna, dok je neto prosječna plaća kabinskog osoblja veća od 11.000 kuna.

Kombinacija impresivnih letjelica, jedinstvenog radnog okruženja i visokih primanja pilote čine jednim od tradicionalno najpopularnijih zanimanja među djecom, a istraživanje proizvođača igračaka Lego je otkrilo da je pilot četvrto najpopularnije zanimanje među djecom u Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD-u te prvo među djecom u Kini.

Upravo je pilot jedno od najpopularnijih zanimanja i u MiniPolisu, a kroz pilotsku kabinu Airbusa A320 je od otvaranja prošlo više od 4.000 mališana.

I dok se A320 s potiskom od 27 tisuća kN, što je otprilike ekvivalent iznosu od 16.000 konjskih snaga, bez problema penje na maksimalnu visinu od 11.900 metara, ovaj specifični primjerak je imao velikih problema da savlada nekoliko metara i popne se na prvi kat poslovne zgrade u kojoj se MiniPolis nalazi.

"Kako kroz niti jedna od ulaznih vrata nije mogao proći, na kraju smo ga podigli dizalicom do prozora ureda prodaje koji je jedini bio dovoljno širok da zrakoplov uđe. Ali, onda smo morali srušiti čitavi zid da ga prebacimo u zračnu luku jer su vrata ureda, naravno, bila preuska", objasnili su iz MiniPolisa. 

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter