Na južnom djelu luke u Vrsaru ovih se dana vrše pripremni radovi ograđivanja gradiliša oko postojećeg 60-metarskog mola na kojem su usidrene vrsarske koće i plivarice. Sadašnji mol će se produžiti za dodatnih 45 metara izgradnjom cementnog gata u obliku slova L, s dužim krakom od trideset metara i kraćim, usmjerenim prema unutrašnjosti luke, od oko 15 metara.
Domaći ribar, Roberto Paris, vlasnik dvije najveće plivarice, pokazuje nam kako će se razvijati radovi i kaže nam da je jako zadovoljan činjenicom da su radnici već počeli ograđivati gradilište.
"Ovo produženje od nekih 40-ak metara olakšat će nam život jer smo mi ribari tokom ljetne sezone prisiljeni na teški suživot s turističkim prometom. Prema mojim procjenama, na tom molu, tokom kolovoza, dnevno se ukrcava ili iskrcava oko deset tisuća putnika. Nama je to otežavalo rad na brodu, stalno smo se morali maknuti, vršiti manevre, prilagoditi se situaciji. Novi gat će se izgraditi za naše potrebe, potrebe ribara, i to je, uvjeren sam, rijetki slučaj konkretne brige države prema toj djelatnosti" veli nam Roberto Paris.
Do 15. svibnja
Na sadašnjem molu izbrojali smo šest koćarica i dvije plivarice, treća plivarica negdje je na moru ili na remontu. Manje ribarice koje love mrežama (sezona je listova) usidrene su nešto niže. Novi gat će biti namijenjen upravo koćarima i plivaricama. Ostatali dio luke, prema sjeveru, namijenjen je nautičkom turizmu. Tu je marina i dio rive na kojem su usidrene jahte. Sve u svemu, vrsarska luka izgleda uredno i racionalno organizirano. Ona spada pod upravu Lučke uprave Poreč, koja se uz Poreč i Vrsar brine i za lučku zbilju Funtane, Červar Porta i Vrha Lima.
Ravnatelj porečke Lučke uprave Željko Čorak objašnjava nam da je posao izgradnje novoga gata dodijeljen zajednici ponuditelja, riječkim firmama Vodogradnja i BSK Commerce.
"U postupku je ograđivanje prostora građenja i postavljanja svjetlosnih plutajućih oznaka. Ugovorom je utvrđeno da će se radovi dovršiti u roku od 180 dana. S obzirom na turističku sezonu, podijelili smo radove u dvije faze: u prvoj, koja će trajati do 15. svibnja, a maksimalno do 1. lipnja, bit će dovršena betonska konstrukcija. Druga će faza krenuti 1. listopada s radovima popločenja i ugradnje infrastrukture, u prvom redu vode i struje", veli nam Čorak.
Suživot
Kao što je poznato, cijela investicija teška je 10,5 milijuna kuna, a u cijelosti se financira bespovratnim sredstvima iz Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo. Odluka o dodjeli sredstava uručena je porečkoj Lučkoj upravi u rujnu prošle godine tijekom sjednice hrvatske Vlade koja je održana u Puli.
Čorak naglašava da se gat gradi za potrebe ribarske infrastrukture i iskrcaj ribe. Dodaje da je bitno istaknuti da je ova investicija namijenjena ribarima.
"Dosadašnji suživot turizma i ribarstva na postojećem 60-metarskom molu bio je gotovo nemoguć. Pritisak turističkih brodova je ogroman, dnevno u vrsarskoj luci prometuje preko 25 turističkih brodova, a mol se koristio za ukrcaj i iskrcaj putnika za cjelokupni međunarodni linijski promet. Ribari su bili pritisnuti. Nakon izgradnje novog gata riješit će se gro problema. Mol će i dalje apsorbirati turistički promet, ali ribari će imati vlastiti samostalni prostor", objašnjava Čorak.
Produženjem postojećeg mola dobit će se novih petnaest mjesta za sidrenje, što zadovoljava potrebe Vrsara koji je ostao jedan od živućih ribarskih centara na istarskoj zapadnoj obali nakon što su, primjerice, plivarice i koće gotovo nestale iz Rovinja.
Po ustaljenoj europskoj proceduri, dodijeljena sredstva dolaze na račun tek nakon što je posao dovršen, pa je Lučka uprava Poreč osigurala financiranje kratkoročnim kreditom koji je podignut kod umaške IKB banke.( Elio VELAN)