AUDIOART

U Puli ugledni improvizatori i istraživači zvuka iz Norveške, Austrije, Slovenije…

| Autor: Zoran ANGELESKI

Ponekad je akcent bio na izvedbi zvuka, ponekad na tehnologiji, intermedijalnosti i filmu, ponekad sve zajedno. Svaka je godina bila priča za sebe. Nakon deset godina, može se reći da se trud isplatio jer je drugačiji zvuk postao dio Pule, barem na četiri dana godišnje, kaže voditelj festivala Alen Sinkauz

 

 Audiart festival kroz zadnjih deset godina razvijao je u Puli koncept nove glazbe, šećući se po pulskim prostorima i komunicirajući s publikom kroz različite glazbene performanse, koncerte i instalacije.

- Ponekad je akcent bio na izvedbi zvuka, ponekad na tehnologiji, intermedijalnosti i filmu, ponekad sve zajedno. Uglavnom, svaka je godina bila priča za sebe. Nakon deset godina, može se reći da se trud isplatio jer je drugačiji zvuk postao dio Pule, barem na četiri dana godišnje, kaže voditelj festivala Alen Sinkauz uoči početka jubilarnog desetog festivalskog izdanja.

Galerija Makina, Galerija Cvajner, Muzej suvremene umjetnosti Istre, Srpski kulturni centar u Istri, Dom hrvatskih branitelja, Fort Casoni Vecchi, Kino Valli i Kaštel, pa čak Zagrebački plesni centar i eter Trećeg programa hrvatskog radija, prostori su koji su rado primali program Festivala i uvelike doprinijeli da svako izdanje bude posebno i dinamično. Program festivala proširio se i zahvaljujući suradnji s Multimedijalnim institutom MAMA iz Zagreba, Soundpainting platformom Pula, Klubom Kotač, Dnevnim boravkom Rojca i ove godine s Monoplayom, festivalom suvremenog plesa iz Zadra.

Iznad Arene, samo na slušalice

Iznad Arene, na krovnoj terasi u Emovoj ulici br. 1, ovogodišnji festival otvorit će sutra u 21.30 sati austrijski improvizatori i neumorni istraživači zvuka s 40-godišnjim iskustvom Josef Klammer i Seppo Gruendler. "The Headphone Concert" ovaj će electroakustički duo izvesti za sto ljudi, koliko je i pari slušalica. Organizatori se zahvaljuju udruzi Illuminare na ustupanju prostora.

Dan kasnije, u četvrtak, u 21 sat u Dnevnom boravku Rojca slijedi audio instalacija slovenskog autora Tomaža Groma pod nazivom "iMštrument". Instalacija se sastoji od snimljenih zvučnih i video sekvenci koje izvode različiti umjetnici, razvijajući vlastiti glazbeni jezik. Korisnik može stvarati glazbu odabirući izvor, određujući glasnoću i redoslijed, što onda generira kontinuiranu i neponovljivu kompoziciju. Instalacija je otvorena za posjetitelje do subote. iMštrument neprestano razvija stvaranje, spajajući originalnu glazbu i glazbu uživo. Program je ostvaren uz podršku Dnevnog boravka Rojca.

Zvučno i vizualno u instalaciji se pojavljuju Daichi Yoshikawa, Franz Hautzinger, Lee Patterson, Samo Kutin, Seijiro Murayama, Olivier Toulemonde, Jonas Kocher, Andrej Fon, Vitja Balžalorsky, Dimitra Lazaridou Chatzigoga, Ute Kanngiesser, Jennifer Allum, Tristan Honsinger, Sebi Tramontana, Axel Dörner, Tomoko Sauvage, Mike Majkowski, Liz Allbee, Birgit Ulher, Audrey Chen, Henrik Munkeby Nørstebø, Noid, David Stackenäs, Dirar Kalash, Burkhard Beins, Andrea Neumann, Tom Jackson, Onno Govaert, Mikko Savela, Jošt Drašler, Susanna Gartmayer, Michel Doneda, Lê Quan Ninh, Jean-Luc Guionnet, Ana Kravanja, Bertrand Denzler, Carlos Zingaro, Wilbert De Joode, Joëlle Léandre, Hans Koch, Martin Küchen, Paul Lovens, Pascal Niggenkemper i Xavier Charles.

Iste večeri na istoj lokaciji Ana Kravanja i Tomaž Grom premijerno će te večeri u Puli predstaviti pet novokomponiranih momenata za kontrabas, prepariranu violinu i elektroniku. Iako su u proteklih deset godina svirali u različitim sastavima i kombinacijama, ovo je prvi put da nastupaju u duetu.

Nakon njih nastupit će Katharina Ernst, austrijska eklektična perkusionistica i umjetnica s berlinskom adresom koja spaja apstraktnu kompoziciju i poliritmiju na svom debitantskom albumu "Extrametric". Uživo, osim bubnja, koristi i set različitih perkusija amplificiranih kroz gitarske pedale i pojačalo, objekte i sintisajzer. Surađivala je s Kenom Vandermarkom, dieb13, Peterom Kutinom, Christinom Kubisch, Martinom Siewertom.

Treće festivalske večeri, u petak u 21 sat također u Dnevnom boravku Rojca nastupit će JMZM, hrvatski duo koji čine Josip Maršić i Zoran Medved. Već godinama dvojac uporno prosipa zvučnu prašinu po mnogobrojnim filmskim, kazališnim, peformance i live setovima. Ovo su ljeto započeli objavljivanjem 24. po redu studijskog albuma "Monkey" koji se može pronaći na njihovoj stranici www.jmzm.bandcamp.com. U Puli će premijerno izvesti novu skladbu pod nazivom "Shaving a balloon".

CRI Orchestra s 20 improvizator(ic)a

Nakon njih nastupit će CRI Orchestra (Croatian improvisers orchestra), impro big band koji okuplja velik broj improvizatora aktivnih na hrvatskoj sceni, i koji funkcionira kroz autorske znakovne i konceptualne prakse skladanja u trenutku/dirigirane i/ili slobodne kolektivne improvizacije. Predstavit će, između ostalog, i "Cobru" Johna Zorna. Program je ostvaren zahvaljujući udruzi Rondo Histriae, a zatim i Soundpainting Platformi Pula te skladatelju/dirigentu Nevenu Radakoviću.

CRI Orchestra su Maja Rivić, glas, Isabel, violina, Tena Novak, violina, glas, Dora Šimunović, viola, Adam Webster, čelo, Henry Marić, klarinet/bas klarinet, Ana Kovačić, bariton sax, Mak Murtić, flauta, tenor sax, Damir Prica -Capri, sopran/tenor sax, citra, Igor Pavlica, truba, Nenad Sinkauz, el.gitara, elektronika, Milena Đukanović, el.orgulje, Vinka Burić, el. piano Neven Radaković, analogni sint, rhodes el.piano, elektronika, Ivan Mršić, objekti, elektronika, Mijodrag Gladović, gitara, elektronika, Marko Grbac Knapić, elektronika, el.bas, Alen Sinkauz, el.bas, elektronika, Nenad Kovačić, udaraljke i Alex Brajković, bubnjevi.

Posljednje festivalske večeri, u subotu u 21 sat u Dnevnom boravku Rojca, nastupa renomirani norveški umjetnik Stian Westerhus. Stian Westerhus svoj je glazbenički život započeo studirajući jazz, dok ga je put naveo isprva u Middlesexu, a zatim u Trondheimu, gdje je i diplomirao. Otada neprestano radi, putuje i snima s impresivnim nizom glazbenika među kojima su Jaga Jazzist, Supersilent, Nils Petter Molvær i Motorpsycho, a tu je i serija solističkih snimaka koje je napravio za Rune Grammofon. Radio je također i na nekoliko narudžbi s jazz orkestrom iz Trondheima, Britten Sinfonijom i Filharmonijskim orkestrom južne Nizozemske.

Popis nagrada koje je osvojio dug je i dojmljiv, a među njima su BBC Jazz Innovation Award (2008.) te nekoliko nominacija za norveški Grammy (Spellemannprisen, gdje već posjeduje dvije nagrade). Dosad je uvijek iznalazio načine stvaranja novih paradigmi, većinom kroz inovativan i poseban pristup glazbenom mediju sa šest žica, pick-upovima, efektima i pojačalima. Njegov posljednji album "Amputation" (2016.) označava nove granice za ovog uvijek smionog pronalazača putova, nadilazeći misiju u kojoj se Westerhusovo neprekidno istraživanje njegova instrumenta stapa s nizom zvučnih svjetova koji neprimjetno prelaze od nježne melodije do snažnih elektroničkih sklopova zvuka kako bi prenijeli izrazito artikuliran govor srca. Ovaj je pak program ostvaren suradnjom s Monoplayom, festivalom suvremenog plesa iz Zadra.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter