pulska klasična zima

Koncert Kalamos kvinteta: Neponovljiva lakoća teremina

| Autor: Vanesa Begić
(Osobna arhiva)

(Osobna arhiva)


Sasvim poseban glazbeni događaj i ugođaj upriličen je u sastavu Pulske klasične zime u četvrtak navečer u Zajednici Talijana. Nastupio je, naime, Kalamos kvintet, koji je definiran kao prvi i jedinstveni reed kvintet u široj regiji.

Radi se o sastavu drvenih puhačkih instrumenata koji koriste jezičak ili pisak (engl. reed). To su oboa, klarinet, saksofon, bas-klarinet i fagot uz njihove srodne varijante. Kalamos kvintet osnovan je 2013. u Zagrebu te u kratkom vremenu ostvaruje niz recitala na važnim pozornicama diljem Hrvatske. Članovi ansambla surađuju s vodećim orkestrima, kazališnim kućama te su angažirani u području glazbenog obrazovanja, studijskoj i festivalskoj produkciji. Bogato pojedinačno glazbeno iskustvo, širok spektar ukusa te usavršavanje kod vodećih svjetskih umjetnika, čini ovaj kvintet jednim od vodećih puhačkih glazbenih sastava u Hrvatskoj. Od svojega osnutka u suradnji s diskografskom kućom NOTA BENE izdali su tri nosača zvuka, na kojima je veliki naglasak stavljen na narudžbe domaćih skladatelja.

Kalamos kvintet čine: Dora Draclin – oboa; Yaroslav Sadovyy – klarinet;

Aljaž Razdevšek – saksofon; Branimir Norac – bas klarinet i Šime Vuksan – fagot.

Iznimno brojnoj pulskoj publici priredili su glazbenu večer za pamćenje uz gostovanje Thorwalda Jørgensena, koji je poznat kao jedan od vodećih svirača klasičnog teremina u svijetu.

Glazba na tome instrumentu djelovala je nestvarno, čarobno, naime taj instrument se ne "svira" na klasičan način, u biti se uopće ne svira, ali u simbiozi s tijelom stvara sasvim poseban zvuk, koji uvodi slušatelje u neke drevne svjetove, dajući im dašak čarolije, iskonskog zvuka ili putovanja u neke daleke civilizacije. Simbioza starog i novog, modernog i klasičnog za šaroliki glazbeni repertoar, gdje instrument i izvođač postaju jedno, nešto posebno, arhaično i moderno istodobno.

Jedan je od najranijih elektronskih instrumenata. Izumio ga je Rus Leon Teremin 1919. godine, a posebnost teremina je u tome da je to možda i jedini glazbeni instrument koji se svira bez doticanja. Teremin se sastoji od dva radijska oscilatora i dvije antene.

Uz pretrpan raspored koncerata, Thorwald je kao komorni glazbenik, solist i orkestralni tereminist dobio izvrsne kritike u Europi, Sjevernoj i Južnoj Americi, Kanadi, Aziji i Rusiji. Svira kao solist s brojnim orkestrima diljem svijeta. Thorwald je zagovornik novog repertoara teremina te skladatelji iz cijelog svijeta pišu djela za njega.

Koncert je počeo uz Mauricea Ravela i "Menuete antique" (aranžman Y. Sadovyy), uz veliki glazbeni sklad svakog pojedinog instrumenta, a za dašak zavičajnosti pobrinula se skladba Branka Okmace "Ciaccona Rustica". Potom ponovno Maurice Ravel i "Kaddish" (iz Dvije židovske pjesme) (aranžman Y. Sadovyy) i "Le tombeau de Couperin" - izbor (aranžman R. Hekkema) sa stavcima Prelude, Fugue, Forlane i Rigaudon. Tehnički i interpretativno zahtjevna djela vrlo inspirativno izvedena, kao i "Distant shores" Thorwalda Jørgensena, koji je ukratko objasnio publici bit teremina i princip njegova funkcioniranja, što nije nikoga ostavilo ravnodušnim u snazi izvedbe, gotovo nestvarne. Dojmljivo, efektno.

I, za kraj Šimun-Čarli Botica i "Reflexions sur Ravel".

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter