Zbog gradnje četiriju brodova čelni su ljudi Uljanika optuženi da su navodno oštetili pulsko brodogradilište za 736 milijuna kuna, a ti su brodovi na svjetskom tržištu u zadnjih nekoliko mjeseci ponovno postali vrlo tražena roba. Veruda, Stoja, Punta i Valovine brodovi su za prijevoz rasutog tereta, a radi se o vrsti plovila za angažman kojih se, zbog brzog oporavka tržišta, već neko vrijeme doslovce ne pita za cijenu. Sve je to rezultiralo enormnim porastom cijene vozarina koje, kad se odbiju dnevni troškovi korištenja broda, vlasnicima bulk carriera već neko vrijeme svakodnevno donose prihode između 25 i 28 tisuća dolara
Arhiva G. I.
Četiri Uljanikova broda, čijom gradnjom su optuženi u "aferi Uljanik" navodno oštetili pulsko brodogradilište za 736 milijuna kuna, na svjetskom tržištu su u zadnjih nekoliko mjeseci ponovno postali vrlo tražena roba. Veruda, Stoja, Punta i Valovine brodovi su za prijevoz rasutog tereta, a radi se o vrsti plovila za angažman kojih se, zbog brzog oporavka tržišta, već neko vrijeme doslovce ne pita za cijenu. Sve je to rezultiralo enormnim porastom cijene vozarina koje, kad se odbiju dnevni troškovi korištenja broda, vlasnicima bulk carriera već neko vrijeme svakodnevno donose prihode između 25 i 28 tisuća dolara.
Nakon niza mršavih godina, lijepe prihode nose četiri spomenuta "sporna" broda kojima upravlja Alpha Adriatic, ali su Punta i Valovine vlasništvo tvrtki čiji su udjeli u stopostotnom vlasništvu društava nekadašnje Uljanik Grupe. Rastom vozarina, raste i vrijednost samih brodova, te se ispunjavaju uvjeti za realizaciju prvotnog plana da se oni prodaju jednom kad prođe kriza, a što je i jedna od glavnih teza branitelja optuženih kojom dokazuju da gradnjom tih brodova Brodogradilištu nije učinjena nikakva šteta.
Na vrhu piramide
No što se zapravo događa na tržištu. Dešava se to da se dugotrajna Covid kriza, koja je nebrojene tvrtke širom svijeta bacila na koljena, za neke djelatnosti doslovce pokazala kao koka koja nosi zlatna jaja. Na vrhu te piramide dobitnika nalaze se naravno farmaceuti, IT sektor i on line trgovina, no među onima kojima prihodi rastu u nebo nalazi se već neko vrijeme i brodski prijevoz rasutih tereta.
Brodari su nakon previše godina krize konačno ponovno dočekali trenutak da su njihovi brodovi za prijevoz rasutog tereta na tržištu izuzetno tražena roba zbog čega su vozarine već neko vrijeme na rekordno visokim razinama. Dobri poznavatelji prilika na tržištu kažu da je od velikog raspada sustava, koji se u toj vrsti transporta dogodio nakon 2008., tržište u bulku bilo izuzetno nestabilno sve do početka ove godine. Vozarina je bila na najnižim granama početkom 2016. kada je iznosila 1.600 dolara, što je brodarima radilo velike minuse s obzirom na to da dnevni troškovi takvih brodova iznose oko 5 tisuća dolara. Ali ploviti se moralo s nadom da će se jednom ipak ukazati "kopno" i prevladati i ta velika kriza. Rekordno niska vozarina se automatski odrazila i na pad potražnje i pad cijene takvih brodova na tržištu te su se Ultramax brodovi nosivosti 63 tisuće tona u brodogradilištima Dalekog istoka donedavno mogli naručiti već za 26 milijuna dolara.
No kako je kriza bila dugotrajna, kupcima nije bila primamljiva ni tako niska cijena, pa se novi brodovi nisu naručivali ni gradili. Onda se uz sve to dogodila i pandemija koja je u prvoj fazi donijela nove nedaće kako brodogradilištima koja su smanjila kapacitete, tako i industriji koja je stala. Međutim, bilo je to zatišje pred buru, jer čim se pandemija malo primirila, globalna trgovina je doslovce eksplodirala, a tom bumu tržišta snažan ritam daje Kina koja je u najvećoj mjeri i generator strelovitog rasta bulka koji je uslijedio.
Već u siječnju ove godine vozarine na tim tipovima brodova porasle su na 8,5 tisuća dolara, ali su dobri poznavatelji situacije naslutili da se iza horizonta već valja savršena oluja. I bili su u pravu, jer već početkom veljače, u doba kineske Nove godine, Kina je krenula u veliki šoping širom svijeta, te su dnevne vozarine u kratkom roku skočile na preko 30 tisuća dolara i našle se otprilike na jednakoj razini bez obzira na nosivost brodova. To znači da sličnu dnevnu cijenu vozarine postiže primjerice Handyside brod s 38 tisuća tona nosivosti i Capesize brod koji ima nosivost od čak 200 tisuća tona.
Zadnjih dana dnevna vozarina je iznosila oko 33 tisuće dolara, što kad se odbije 5 tisuća dolara dnevnih troškova vlasnicima svakoga dana donosi prihod od oko 28 tisuća dolara. Koliko će takva situacija potrajati, teško je prognozirati, a brodari se ne žele kockati i naručivati nove brodove u trenutku kada su cijene čelika vrlo visoke, što u jako dobar položaj stavlja vlasnike tih brodova koji na njima dobro zarađuju od vozarina, ali mogu ih po potrebi i prodati po jako dobroj cijeni, jer na tržištu postoji snažna potražnja za njima.
Stečajna masa
To je zapravo odlična vijest i za Republiku Hrvatsku, najvećeg vjerovnika Uljanikovih društava koji u svojoj stečajnoj masi, kao što smo već spomenuli, još uvijek ima dva "sporna" bulka Puntu i Valovine. Većinski udio u brodovima Stoja i Veruda ima brodar Alpha Adriatic, dok manjinski dio imaju brodogradilišta 3. Maj i Uljanik.
Hoće li se i kako te nove okolnosti odraziti i na optužnicu, tek treba vidjeti jer nju bi Županijsko državno odvjetništvo (ŽDO) trebalo doraditi do kraja ovog mjeseca. Doradu je, podsjetimo, koncem veljače zatražilo Optužno vijeće Županijskog suda u Rijeci s nalogom da Odvjetništvo mora dopuniti istragu i u svojstvu svjedoka ispitati osobe za čije su izjave branitelji tražili da se izdvoje kao nezakonito prikupljeni dokazi. Osim toga, naložili su ŽDO-u da se mora dopuniti financijsko vještačenje s obzirom na to da se dio ugovorne i financijske dokumentacije, koja je na engleskom jeziku i na kojoj je to vještačenje temeljeno, bazirao na prijevodima koje su radili policijski djelatnici, a ne sudski tumači i stručni prevoditelji.