DVA OD ČETIRI

BROD IZ STEČAJNE MASE PROPALOG ULJANIKA Pulski brodar preuzeo bulk carrier "Punta"

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
Otvaranjem stečaja u Uljaniku "Punta" i "Valovine" su se morali unovčiti, kao i sva ostala imovina (Snimio Neven Lazarević)

Otvaranjem stečaja u Uljaniku "Punta" i "Valovine" su se morali unovčiti, kao i sva ostala imovina (Snimio Neven Lazarević)


Pulski brodar Alpha Adriatic, nekadašnja Uljanik Plovidba, ovih je dana objavom na stranicama Zagrebačke burze izvijestio o uspješnom preuzimanju boda za prijevoz rasutog tereta "Punta", prvog od dva bulk carriera kupljena nedavno iz stečajne mase nekadašnjih Uljanikovih društava.

- S osobitim zadovoljstvom izvještavamo investicijsku javnost da je društvo u kojem Grupa Alpha Adriatic sudjeluje s udjelom u visini od 50 posto, Alpha DCM Investments LLC, sa sjedištem u Republici Maršalovi Otoci, putem društva kćeri Punta LLC, također sa sjedištem u Republici Maršalovi Otoci, u luci Samsun u Turskoj preuzelo vlasništvo motornog broda imena "Punta", nosivosti 52 tisuće DWT, izgrađenog 2013. godine u brodogradilištu Uljanik Brodogradilište d.d. Grupa Alpha Adriatic istodobno je preuzela tehničko, komercijalno i kadrovsko upravljanje brodom. Brod je odmah nakon primopredaje započeo komercijalni ugovor o najmu s renomiranim unajmiteljem, nastavlja ploviti pod hrvatskom zastavom, zapošljavati hrvatske pomorce i kadete, te koristiti usluge čitavog niza hrvatskih podugovarača, stoji u objavi pulskog brodara.

Alpha Adriatic kupila je sredinom kolovoza bulk carriere "Punta" i "Valovine", odnosno oba broda za koje se tražio novi vlasnik, jer su bili u vlasništvu društava iz sastava posrnule pulske brodograđevne kompanije, te su se otvaranjem stečajeva morali unovčiti, kao i sva ostala imovina.

Radi se o brodovima koji su "slavu" stekli nakon propasti pulskog brodogradilišta kada su se našli u središtu tzv. slučaja "Uljanik", odnosno kaznenog progona nekadašnjih menadžera Uljanik plovidbe i Uljanika. Njima se na teret stavlja na teret da su od siječnja 2010. do sredine studenoga 2016. godine međusobno ugovorili gradnju ukupno četiri broda za prijevoz rasutih tereta, tzv. bulk carriera, po cijeni znatno nižoj od obračunatih planiranih troškova proizvodnje.

Uz spomenuta dva, radi se još o brodovima "Veruda" i "Stoja" koji su, kako su pojašnjavali optuženi i njihovi branitelji, građeni u vremenima krize "za nepoznatog naručitelja" na način na koji se to u sličnim situacijama radi u brodogradilištima u cijelom svijetu.

Velika kriza iz 2008. godine je naime ispraznila knjigu narudžbi, te veliki sustav s nekoliko tisuća zaposlenika jednostavno nije bilo moguće staviti na čekanje dok ona ne prođe. Zaposlenost se u takvim situacijama i periodu krize u brodogradilištima osigurava i održava upravo ovakvim poslovima, a plan za četiri sporna bulk carriera bio je da se nakon dovršetka daju u eksploataciju, a zatim i prodaju nakon oporavka tržišta.

No, usprkos tim pojašnjenjima i u nedavno dorađenoj optužnici inzistira se da je takvim modelom poslovanja Uljaniku pričinjena šteta od 736 milijuna kuna, a branitelji su već iznosili niz argumenata kojima smatraju da tu optužnicu mogu osporiti.

Jedan od njih svakako je i ova prodaja brodova "Punta" i "Valovine" do koje je došlo odmah po oporavku tržišta brodskog prijevoza rasutih tereta, odnosno da su čitavo vrijeme zadnje krize u brodarstvu, koja je trajala gotovo puno desetljeće, oni bili u stopostotnom vlasništvu nekadašnjih Uljanikovih društava.

Pulski odvjetnik Matija Miloš koji u "slučaju Uljanik" brani nekadašnjeg predsjednika Uprave Uljanika Antona Brajkovića, nedavno je za Glas Istre podsjetio da i Vlada Republike Hrvatske danas "oživljava" brodogradnju u Rijeci i Puli sponzorirajući gradnju brodova "za vlastiti interes i nepoznatog kupca" koji će kupce potražiti kad dođe do opravka tržišta, što je, zaključio je, model poslovanja identičan onom koji se stavlja na teret njegovom branjeniku i ostalim optuženima.  

Oporavak tržišta

Od velike ekonomske krize iz 2008. godine tržište u bulku je bilo izuzetno nestabilno sve do početka ove godine. Budući da je kriza bila dugotrajna, kupcima nije bila primamljiva ni niska cijena za koju su se mogli kupiti takvi brodovi, pa se oni nisu naručivali ni gradili. Onda se uz sve to dogodila i pandemija koja je u prvoj fazi donijela nove nedaće, ali čim se malo primirila, globalna trgovina je doslovce eksplodirala, a time i potražnja za bulkovima. Zahvaljujući ritmu te trgovine koji je nametnula Kina, dnevne vozarine na tim brodovima, koje su u krizi znale pasti i ispod 2 tisuće dolara, u kratkom su roku skočile i brodarima počele donositi dnevne prihode do 30 tisuća dolara. To je naravno utjecalo i na njihovu vrijednost na tržištu, odnosno stvorilo osnovnu pretpostavku za ispunjenje plana s kojom se i išlo u gradnju pulskih bulk carriera - kad se oporavi tržište lako pronaći kupca.

Vrijednost dionice drastično porasla

Oporavak tržišta brodskog prijevoza, kao i zadnji poslovni potezi menadžmenta, u što spada i sklapanje partnerstva s nizozemskim DC Maritme Partnersima radi kupnje Uljanikovih brodova, snažno su utjecali na rast povjerenja investicijske javnosti i eksponencijalni rast vrijednosti dionice pulskog brodara. Još početkom kolovoza pisali smo o tome da se vrijednost dionice Alpha Adriatica, koja je dugo vremena bila zaleđena na oko 30 kuna, tijekom ove godine utrostručila i da iznosi 90 kuna, no tu se nije zaustavila. Njezin rast je nastavljen, pa je tako, nakon za ovu godinu rekordno visokih 127 kuna, za koliko se njome trgovalo 1. rujna, njezina vrijednost prilikom zatvaranja Zagrebačke burze u petak iznosila 124 kune. To znači da ste na jednu uloženu kunu u dionice pulskog brodara u nepunih deset mjeseci mogli imati više od četiri, no to je inače "igralište" na kojem se dobro snalaze samo oni najbolji burzovni maheri.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter