Snimio D. ŠTIFANIĆ
"Sve manje vremena imamo za posvetiti se važnim temama u svojim životima. Razvlače nas na sve strane i često vuku za rukav, pa nerijetko ugovaramo nešto što nam ne odgovara ili što ne razumijemo. Zbog nerazumijevanja i neznanja, novci se nepovratno troše, a u stvari postoji bezbroj mogućnosti za realne uštede. Rijetki razmišljaju unaprijed, već kad je trenutak da su novci potrebni poseže se za zaduženjima", objašnjava nam Gracijela Akulić, financijska konzultantica koja je u ožujku prošle godine otvorila OVB Allfinanz poslovnicu u Puli, prvu takvu u Istri.
Ova mlada 29-godišnja poduzetnica, po profesiji pravnica, svoju je priču s financijskim planiranjem započela prije tri godine. S prvim zadovoljnim klijentima krenule su preporuke, a koliko je u tome uspješna pokazuje i visoka brojka od oko 300 klijenata koje ima u cijeloj Istri i šire.
Naša sugovornica ističe da je bitno imati sve relevantne podatke o klijentu ne bi li zajedno pronašli najbolje rješenje i napravili odgovarajući financijski plan. Naime, u skladu s postojećom situacijom, potrebama i ciljevima, analiziraju se mogućnosti i potencijali - u čemu se i koliko može uštedjeti te na koji način se zaštititi od neplaniranog.
- Kada napravimo financijski plan, moj zadatak je klijentu objasniti sve - uvjete, postupak, sva mala slova koja ne razumije te objasniti zašto, primjerice kod kreditiranja, u jednoj kreditnoj instituciji dobije informaciju o jednom, a u drugoj dobije informaciju o drugom iznosu i slično, kaže Akulić i dodaje kako imamo sve manje vremena za informirati se, a opet želimo napraviti za sebe najbolje što možemo.
Napominje kako kroz cijeli postupak komunicira s renomiranim društvima s kojima je OVB kroz 50 godina postojanja diljem Europe razvio snažne partnerske odnose. To su kreditne institucije, osiguravajuća društva, leasing kuće i drugi. Osim toga, klijentu priprema potrebnu dokumentaciju, vrši provjere, priprema ugovore, ponude i slično. Pritom, ono što je ključno, ova je usluga potpuno besplatna za klijente.
Nadalje, priča nam da se klijenti često obrate s jednim problemom, no kroz upoznavanje s financijskim konzultantom shvate što dalje mogu napraviti za sebe i svoje financije. Dodaje i kako potreba nije nužno problem.
- Većinom nam se ljudi odluče obratiti kad već imaju neki problem jer se tada suoče s činjenicom da ne znaju sami što dalje. Ali, ono što bi svi trebali, a gdje nama nedostaje financijske pismenosti, je razmišljati unaprijed. Rijetko tko nešto počne poduzimati po pitanju primjerice mirovine u mlađim danima. No, ako se stavlja primjerice 100 kuna sa strane mjesečno, za 30 godina, kada dođe vrijeme mirovine, ipak će činiti razliku, konstatira naša sugovornica.
Napominje i da stalno moraju nadograđivati znanje i prilagođavati se tržišnim promjenama jer se tržište financija neprekidno mijenja, a u tome im pomažu edukacije koje su nerijetko i na tjednoj bazi.
- Recimo, više nije kvalitetno i dugoročno rješenje oročenje depozita u bankama, kamate su vrlo male, oporezivo je i ovršivo. Posežemo za onime što nam je poznato, a bježimo od nepoznatog, međutim to nije kvalitetno rješenje, objašnjava Akulić. Napominje da se svakom klijentu i predmetu pristupa individualno, što često iziskuje neku novu razinu prilagodbe i financijskog znanja.
- Moj je zadatak olakšati klijentima financijski postupak kroz koji prolaze sa što manje "šetanja" po institucijama, prikupljanja dokumentacije, traženja informacija, kaže Akulić.
Spominje da im odnedavno omogućen i virtualni rad putem tzv. "virtualnog ureda", putem kojeg se postupak financijskog planiranja može odvijati digitalnim putem - online. Važno je naglasiti, ističe Akulić, da veliku pažnju posvećuju privatnosti klijenata, koja je u ovom procesu svakako osigurana.
- Klijenti su osjetljivi na svoje financije, pa je svakako nužno osigurati, kad se odluče povjeriti svoje poslove financijskom planeru, da ih on neće iznevjeriti. Tome moji kolege i ja zbilja posvećujemo pozornost, kaže.
I sama je postala klijent pri završetku fakulteta kada joj je bilo potrebno dopunsko zdravstveno osiguranje, što i objašnjava otkud pravnica u financijama.
- Uvijek sam bila nespecifičan pravnik, voljela sam brojke i matematiku i čak sam svojevremeno za vrijeme studija razmišljala paralelno upisati fakultet ekonomije, no uvijek sam tijekom studija radila, pa se na kraju ideja paralelnog studiranja nije ostvarila. Kao student sam između ostalog radila u Poreču kod Upravitelja zgradama i tadašnja direktorica mi je jednom prilikom rekla kako me vidi kao financijskog ili poreznog konzultanta. Savjetovala me i motivirala da se usmjerim u te vode, što se na kraju i ostvarilo, objašnjava naša sugovornica, pa dodaje da joj u poslu, neovisno o licencama HNB-a, Ministarstva financija te HANFA-e koje posjeduje, u praksi jako pomaže i pravna struka.
Kaže i da je oduvijek voljela raditi s ljudima te iako je timski igrač, ipak preferira odnos "jedan na jedan" s klijentom. U tome je pogodnost što može uputiti klijente i podijeliti svoja razmišljanja i iskustva. Između ostalog, i to što može sama kreirati svoj raspored i rad. OVB se, ističe, savršeno uklopio u njen životni stil i izgradnju karijere. Osim toga, kaže i da je smatrala velikom prilikom karijeru graditi u tvrtci koja je najveći davatelj financijskih usluga u Europi već 50 godina, a u Hrvatskoj već 21 godinu.
Kada je započinjala karijeru 2018. godine nije imala radni prostor već je posao obavljala od kuće. Osim znanja o financijama, imala je tek bilježnicu analiza koje naziva "spisima", brošure i printer, koji joj je, kaže, bio prva investicija. No, imala je čvrstu viziju, koja se pokazala kao uspješna.
- Istra je bila jedno neistraženo tržište gdje ljudima mogu približiti nešto s čime se još nisu susreli. Vidjela sam priliku za naše ljude, da se ova tabu tema koja je inače uvijek ostajala unutar četiri zida krene otvarati. Iako su u početku ljudi bili skeptični i zatvoreni, stvar je s vremenom krenula na bolje. No, financijska pismenost je i dalje na poražavajućoj razini. I dalje je premala upućenost, informiranost i zainteresiranost kod ljudi po pitanju ove teme, pojašnjava Akulić, pa dodaje da na razini srednjoškolskog i fakultetskog obrazovanja svakako treba poraditi na tome da se aktualne tržišne prilike upoznaju i razumiju te da ljudi kroz život budu pripremljeni na razne financijske situacije.
- Moramo znati kakva nam je situacija u zdravstvu ili mirovinskom sustavu da bi sami sebi znali pomoći. Na kraju krajeva, ne moramo ići ni jako daleko, dovoljno je da razmišljamo o svakodnevnom kućnom budžetu, kako raspolagati njime i kako ostati financijski stabilni. Mi volimo reći da smo na pozitivnoj nuli, no ona nije dobra jer to znači da životarimo. Treba napraviti konstruktivan financijski plan gdje ćemo imati dugoročnu stabilnost, objašnjava Akulić, pa izdvaja primjer iz svakodnevnog života.
- Primjerice, ako se pokvari perilica rublja dobro bi bilo imati tzv. krizni novčani fond za nabavku nove ili popravak stare, a zapravo se u takvim situacijama najčešće poseže za nekom vrstom kredita ili odgodama plaćanja. Isto vrijedi i za registraciju automobila u kojoj ljudi iznos od 2.000 kuna razvlače na kredit. To su neke situacije koje još uvijek nisu na zadovoljavajućoj razini, ističe sugovornica.
U konačnici, napominje, ono što je bitno u ovom procesu je "servis" u kojem se održava odnos s klijentima.
- Svakom zadovoljnom klijentu nakon inicijalnog kontakta mi kroz život stojimo na raspolaganju, a obzirom da imamo uvid u njegovu financijsku situaciju i poznajemo klijenta od ranije, podatke ažuriramo i lakše nam je ostvariti njegove buduće potrebe i ciljeve. To je poput sistematskog pregleda, važno je redovno kontrolirati stanje, objašnjava ona.
Dodaje da je na kraju svega najveće postignuće zadovoljan klijent koji pošalje preporuku.