Svaki prekršitelj ima svoju škužu, izgovor. Neki vole reći da su izbjegavali sudar, drugi da su ostali bez goriva, treći krive valove ili nevrijeme, kažu nam iz kapetanije
U nadzoru pulskog akvatorija službenici Lučke kapetanije uhvatili su se u koštac s prekršiteljima koji glisiraju blizu obale u sklopu koordinirane akcije "Jet ski 2021". Novinari i snimatelji popratili su rad inspektora sigurnosti plovidbe i dugogodišnjeg pomorca Ivice Lazarića, inače sina umirovljenog lučkog kapetana Josipa Lazarića.
Krenuli smo službenom 14-metarskom kalafurijom koja služi za ophodnju i nadzor plovidbe na cijelom akvatoriju Lučke kapetanije Pula, a to je sve od ispostave kapetanije Umag do one u Rapcu. Ovim se brodom obavljaju i poslovi traganja i spašavanja ljudi i imovine na moru, kao i prijevoz bolesnika, te druge slične potrebe ljudi na otocima i uz more. Upravo je zato i lako uočljiva kratica SAR na provi broda, što znači - search and rescue (potraga i spašavanje).
Nismo ni izašli na otvoreno more, a odmah smo između Fratarskog i Verudele uočili dvoje Nijemaca kako žure na vlastitom skuteru za vodu, takozvanom jet-skiju, vukući za sobom troje djece na "napuhancu". Nije se radilo o klasičnom glisiranju, već se radilo o malo jačem "kopanju" po moru. Ipak, kako se radi o plovnom putu, Lazarić ih je zaustavio te odradio standardnu provjeru. Međutim, kako su im dokumenti bili ispravni, a plovilo također, prošli su samo s upozorenjem.
Potom smo s južne strane Fratarskog, na samo 120 metara od tamošnje "uvalice", opazili gliser pod talijanskom zastavom koji je zaista pretjerao. Djelatnici kapetanije signalizirali su nautičarima, njima ukupno troje, da uspore, pa im je nakon kontrole dokumenata Lazarić ispostavio "čestitku" od 3.000 kuna. Talijani će moći platiti i dvije trećine iznosa, ali samo u roku od osam dana. Također, kaznu mogu platiti i u svojoj zemlji.
Na našu radost, ovi su nautičari bili voljni dati izjavu i prokomentirati zaprimljenu kaznu s novinarima. Kada smo ih upitali zašto glisiraju blizu obale, odgovorili su da žure na benzinsku crpku pokušavajući se opravdati izlikom da "benzinska pumpa u Pomeru ne radi", pa su čak pozvali novinare da urgiraju kod Lazarića ne bi li se ovaj smilovao.
"Jedina pumpa u okolici koja radi je ona u Marini Veruda. Možete li nam objasniti zašto ih nema više? Kako god, kapetanija samo provodi zakone, mi to poštujemo. Pravila su tu da se poštuju. Od sada ćemo biti oprezniji", kratko je komentirao Roberto iz Venezije.
Nakon što smo posvjedočili pokušaju pritiska na službene osobe i svaljivanja krivnje na nepostojeće benzinske crpke, shvatili smo iz prve ruke da se djelatnici lučkih kapetanija i policije moraju, vjerojatno svakodnevno, nositi s nelogičnim i nadasve originalnim izlikama.
"Svaki prekršitelj ima svoju škužu, izgovor. Neki vole reći da su izbjegavali sudar, drugi da su ostali bez goriva, treći krive valove ili nevrijeme", kažu nam iz kapetanije.
"U jeku turističke sezone više je stranih državljana u prekršaju. U pravilu se radi o glisiranju, kada brodici zbog brzine pola trupa bude iznad vode, kada klizi po moru. Samo jučer ih je oko Limskog kanala bilo 16. To je jedno od kritičnih područja, uz Medulinski zaljev, okolicu Fratarskog i Fažane", kazao je Lazarić, pa smo ga upitali sjeća li se koja mu je bila najpaprenija kazna koju je nekome uručio.
"Prije tri godine u Fažanskom kanalu, u blizini kupališta, svega 20 metara od obale, grupa prijatelja se zabavljala i divljala s jet-skijem. Kaznili smo ih primjerenom kaznom, koja definitivno nije bila minimalna. Ako se dobro sjećam, u pitanju je bilo preko 12 tisuća kuna", prisjetio se Lazarić, koji je usput uputio još jedno upozorenje, i to kupačima koji su nasred plovnog puta između Pješčane Uvale i Histrije veslali na popularnim "supovima". Pozvani su da se drže obale zbog vlastite, ali i tuđe sigurnosti.
U ovoj su akciji na području Istre kontrolirana 42 plovila, a utvrđeno je 29 prekršaja, te je naplaćeno najviše novčanih kazni - čak 92.800 kuna. Za usporedbu, na zadarskom je području kontrolirano 38 plovila, utvrđeno je 31 prekršaja, a naplaćeno je svega 25.334 tisuća kuna kazni.
Djelatnici pulske Lučke kapetanije imali su, tako, pregršt posla. Akcija "Jet ski 2021" provedena je radi pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe na području osam lučkih kapetanija. Provjeravala se spremnost i učinkovitost postupanja djelatnika sigurnosti plovidbe i nadzirala sigurnost radi preventivne zaštite svih sudionika u pomorskom prometu. Konkretno, cilj je smanjiti broj pomorskih nezgoda i nesreća za vrijeme turističke sezone, kada na Hrvatskoj obali boravi veliki broj turista i plovi mnogo domaćih i stranih plovila svih vrsta - jedrilica, jahti, brodica, jet-skijeva, pa i neizbježnih sveprisutnih supova.
Akcija je obuhvatila kontrolu plovidbe i glisiranja na udaljenosti manjoj od 300 metara, te način i uvjete obavljanja nadzora i upravljanja pomorskim prometom. Također, kontroliralo se i korištenje koncesijskih odobrenja vezano uz iznajmljivanje osobnih plovila na vodomlazni pogon, takozvane jet-skije, kao i korištenje tih plovila, posebno vezano uz provjeru njihove tehničke ispravnosti, provjere načina primopredaje plovila uključujući i provjeru osposobljenosti za upravljanje.
Podsjetimo, početkom kolovoza provedena je tradicionalna akcija pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe na moru "Sigurna plovidba 2021" na području svih osam lučkih kapetanija. U njoj su sudjelovala sva raspoloživa plovila i djelatnici iz svih lučkih kapetanija i njihovih ispostava na moru, a u ovogodišnjoj akciji provedena je kontrola brodica za prijevoz putnika, izletničkih brodova te brodova na višednevnim kružnim putovanjima. Također su kontrolirane tvrtke za iznajmljivanje plovila, koncesijska odobrenja vezana uz iznajmljivanje osobnih plovila te pomorski promet u područjima intenzivne plovidbe.
Na području Istre tada je kontrolirano 39 plovila, a utvrđeno je najviše prekršaja - 27, te je naplaćeno najviše novčanih kazni - čak 80.700 kuna! Za usporedbu, na dubrovačkom području je kontrolirano čak 109 plovila, utvrđeno je samo 17 prekršaja, a naplaćeno je 48.000 kuna kazni.
Skuter za vodu je rekreacijsko vozilo za jednu ili dvije osobe, od kojih jedna može i stajati, a druga mora sjediti. Drugi, popularniji naziv mu je jet-ski. Naziv je to za sve skutere na vodi, ali je inače ime modela jednog od proizvođača.
Tijekom vožnje na njemu obvezni su sigurnosni prsluk i sigurnosna narukvica koja je spojena na paljenje, odnosno ključ. Tako se prilikom pada s plovila on automatski gasi. Za upravljanje je potrebno imati dozvolu za upravljanje plovilima B kategorije, a s njim se ne smije glisirati na manje od 300 metara od obale, što je uostalom slučaj s bilo kojim plovilom.
Također, jet-skijevi koji se iznajmljuju moraju imati mogućnost da se njim daljinski upravlja, da ga se eventualno može ugasiti s obale kada iznajmljivač, recimo, uoči da vozač krši propise.