Davor Romić, Lara Černja i Ivan Staničić (Snimila Doria Mohorović)
Proveli smo dio dana u akciji "Sigurna plovidba 2024" koju provodi Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i saznali da je najčešći prekršaj na istarskom području nepropisno glisiranje i upravljanje brodicom bez posjedovanja dozvole.
Ovogodišnja koordinirana akcija pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe na Jadranu, koja se jučer održala na području svih lučkih kapetanija, bila je fokusirana na kontrolu brzine plovidbe u nedozvoljenom morskom području, nadzor poslova iznajmljivanja plovila, nadziranje nesavjesnih plivača i ronioca, kao i ostalih sudionika u pomorskom prometu.
- Od Dubrovnika do Umaga, sve brodice lučkih kapetanija isplovljavaju i u nadzoru su od 9 do 18 sati.
Kontroliramo glisiranje, vršimo kontrolu dokumentacije, odnosno plovidbenu dozvolu i dozvolu za uspravljanje brodicom, provjeravamo broj putnika - je li riječ o prekrcaju brodice. Kontroliramo i propisno i nepropisno sidrenje što je uvijek problem, kao i je li vozač u alkoholiziranom stanju, kaže nam Davor Romić, voditelj brodice u pulskom timu Lučke kapetanije kojem smo se pridružili tijekom jučerašnjeg jutra.
Uz njega, u akciji su bili i njegovi suradnici - Ivan Staničić te Lara Černja, kolegica koja im se nedavno priključila. Na pulskoj se Rivi ukrcavamo na plovilo Lučke kapetanije, 12,5-metarski brod iz 1996. godine, obilježen crvenim natpisom SAR (Search And Rescue).
Odvezujemo se i plovimo pulskim zaljevom u smjeru otočja Brijuna. S desne strane pruža se pogled na novu Marinu Polesanu, u kojoj se ovih dana dovršava luksuzni hotelski kompleks, dok s lijeve cirkuliraju manja plovila, ulazeći i izlazeći iz lukobrana.
Na poziciji između tamošnjih otoka i štinjanske obale, posada uočava gumenjak s talijanskim turistima koji, nakon redovne kontrole, dobivaju upozorenje da pripaze na brzinu vožnje, s obzirom da je glisiranje 300 metara od obale strogo zabranjeno.
Romić nam priča da su poprilično velike kazne za glisiranje, ona minimalna iznosi 405 eura, a kreću se sve do šest tisuća eura. Njih "zarađuju" većinom recidivisti, a najčešće se u pravilu ide s minimalnim kaznama. Ističe da većinom prekršaje čine upravo strani državljani.
- Uglavnom su to turisti koji zbog nepoznavanja propisa nenamjerno rade te greške. Nisu ni svjesni toga što rade, što je problem. Pomorska opća kultura im je jako niska, napominje Romić. Odgovara nam da je svakako korisno da građani dojavljuju i prijavljuju slučajeve glisiranja i slične situacije jer prva sljedeća ophodnja ima podatak o točnoj lokaciji koju potom provjerava.
Oko otoka Kozade i Svetog Jerolima nalazi se tek pokoji brodić, uz obalu Puntižele poneki kajakaš, a najčešće se promet pojačava u popodnevnim satima. Većinom su to plovila za jednodnevne izlete, čiji se broj, kaže nam Romić, iznimno povećao u posljednje vrijeme. Problem je, napominje, što se oni iznajmljuju osobama bez iskustva.
- Danas polože i poslijepodne unajme brodice jer im to zakon dopušta. A njihovo znanje je upitno, naglašava naš sugovornik. Dodaje da se polagati za kategoriju B može s navršenih 16 godina, a do 18 godine se ne smije upravljati plovilom čiji je motor jači od 20 konjskih snaga.