IZLOŽBA 10. SRPNJA U PROSTORIMA NARODNE TEHNIKE U PULI

BRODOMAKETAR MIRKO TODOROVIĆ IZ PULE Izradio stotinjak maketa povijesnih jedrenjaka

| Autor: Jasna ORLIĆ
Mirko Todorović završava Kolumbovu karavelu Santa Maria (M. MIJOŠEK)

Mirko Todorović završava Kolumbovu karavelu Santa Maria (M. MIJOŠEK)


Nikad nisam bio za šank. Meni je uvijek bilo draže raditi brode i to drvene kao što ih grade kalafati. Dnevni boravak i hodnik krase brojne makete svih vrsta jedrenjaka, od ribarskog pa do raskošnog engleskog kraljevskog broda Prince HMS

Jedne nedjelje u listopadu padala je kiša cijeli dan. Toga sam dana počeo raditi prvi brod, dubrovačku galiju i od tada radim brodove već više od 40 godina, priča Mirko Todorović brodomaketar iz Pule s bogatom zbirkom maketa brodova. Do sada je izradio, kako kaže, najmanje stotinu maketa povijesnih plovila iz različitih razdoblja, različitih namjena i sudbina. Većina tih maketa više nije u njegovom vlasništvu. Mnoge je poklonio, neke prodao. Ipak, još uvijek ima lijepu zbirku koju će svi zainteresirani moći pogledati na izložbi od 10. do 25. srpnja u prostorima Zajednice tehničke kulture na Glavinićevom usponu u centru Pule. Bit će izloženo 12 maketa jedrenjaka počevši od bracere - dalmatinskog teretnog jedrenjaka iz 19. stoljeća, pa do ogromnog britanskog jedrenjaka Cutty Sarka koji je korišten za prekooceansku trgovinu. Bio je to jedan od posljednjih jedrenjaka koji su se na svjetskim morima takmičili u brzini isporuke čajeva, začina i druge vrijedne robe prije nego što su ih zamijenili parobrodi.

Dvanaest maketa

Na spomenutoj izložbi gledatelji će moći također vidjeti hvarsku i venecijansku galiju, dubrovačku navu, ribarski brod, Kolumbovu Santa Mariu, španjolski povijesni jedrenjak Sv. Ivan Krstitelj, engleski kraljevski jedrenjak HMS Prince, američku drvenu fregatu s tri jarbola USS Constitution poznat pod nadimkom Old Ironsides.

Zanimljivost same postave izložbe je i njen edukativni koncept. Prikazat će nastanak makete broda u fazama. Izložit će kostur engleskog kraljevskog broda kao primjer od čega počinje rad na maketi. Zatim će biti izložen presjek broda, trup broda Jadran i Bizmarck, kao i elemente od kojih se grade makete. Prikazat će materijale i nacrte kao neizostavni proces rada. Sve to kako bi gledatelji stekli dojam nastanka makete i samoga procesa rada.

Na pitanje koliko je sati potrebno za izradu jednog broda, veli da je to teško precizno odgovoriti. Izrađujem ga mjesecima, ovisno o vrsti i složenosti nacrta. Za brod kao što je dubrovačka nava treba najmanje dva mjeseca svakodnevnog rada. Veliki brod se gradi godinu dana, veli Todorović.

Podrška obitelji

U maloj radioni u obiteljskoj kući na Kaštanjeru vrata su često otvorena, a svijetlo nerijetko gori i noću. Todorović upravo dovršava povijesni jedrenjak u kojem je Kolumbo doplovio do Amerike. Španjolska karavela Santa Maria nastaje pod strpljivim rukama majstora. Svaki je detalj izrađen ručno i vrlo pedantno. Sve je dijelove izradio, drvo izrezao, topove i sidra oblikovao … Kad je potrebno uskače u pomoć i obitelj. Tako upravo dovršava jedra koje je pedantno prošila nevjesta Jasna, a supruga Silvana uštirkala. Sada konopčićima plete petlje i vezuje jedra za jarbol.

- Najbolje je što i moja žena voli brodove i nikada nije imala ništa protiv da svoje slobodno vrijeme koristim za taj svoj hobi. Oduvijek me je zanimala obrada drva, još od malih nogu. Ali otac me je dao u metalce jer se tada dobivala stipendija za tu struku. Metalci su bili traženi radnici tako da sam završio za bravara, veli Mirko, danas u mirovini. Sada može još više vremena posvetiti svojem hobiju. Sve dođe na svoje, pa tako izradom maketa brodova ispunjava svoju sklonost obrade drva, vrlo preciznog, strpljivog, pedantnog i dugotrajnog rada koji njega zapravo opušta i ispunjava. 

- Lako je sada raditi brode kada imam dobar alat, dodaje on. Nekada sam bušio najmanje rupice iglom, a danas imam punte za bušilicu koje su i do 0,25 milimetra promjera. Kada sam počinjao raditi makete nije bilo za kupiti tako dobar alat kao danas, kaže.

Sada ima raznovrsan alat za precizan rad - razne bušilice pa i stupnu bušilicu, mali tokarski stroj, posebno oblikovane skalpele, pa i kliješta koje je sam izradio. U maloj radionici uredno je posložen alat, materijal, šabloni i nacrti. Mirko se prisjeća Fabia Paliske iz pulske Narodne tehnike i Alda Rakića koji su svojedobno izrađivali nacrte brodova za modelare. A u Puli i okolici bilo ih je dosta. Neki od njih okupljali su se u društvu naziva Bracera, razmjenjivali znanje, iskustvo, nacrte, priređivali edukacije i izložbe. Danas su mnogi modelari pokojni, a mladi baš i nisu zainteresirani za ovaj hobi.

- Bilo tko može kupiti komplet za izradu makete. U kutiji dobiješ sirovinu i nacrt, ali treba to znati oblikovati, znati saviti dasku na vatri kao što rade kalafati na svoj način za velike brodove. Za makete koristim za tu svrhu voštanu svijeću. Osim toga moraš to i voljeti, ako ne voliš lako odustaneš kad se pojavi problem, kaže Mirko i nastavlja. Ranijih godina više se cijenio brod. Danas možete kupiti jeftine brodove kineske izrade za 1,2 do 2 tisuće kuna, ali loše, to nije to, naglašava.

Priča kako mu je jedna žena donijela na popravak kineski brod koji se polomio. Kada je vidjela kako izgledaju Mirkove makete nije više htjela uzeti kineski brod. Inače, maketari prodaju svoje brodove za tisuću - dvije eura, ovisno o veličini i složenosti.

Ne voli plovidbu

- Nikad nisam bio za šank. Nisam volio u gostionu, meni je uvijek bilo draže raditi brode, i to drvene kao što ih gradi kalafat, samo što su ovi ovdje manji.

Kaže da bi znao napraviti i veliki brod kada bi imao alat, jer je princip isti. Na pitanje voli li ploviti, kaže da more voli samo s kraja. Na barki mu je mučnina i plovidba mu nije privlačna, ali zato obožava jedrenjake. Dnevni boravak i hodnik krase brojne makete svih vrsta, od ribarskog kojemu je nadjenuo ime Maro, po trogodišnjem unuku, pa do raskošnog engleskog kraljevskog broda Prince HMS i dva metra dugačkog Cutty Sarka. Većina jedrenjaka smještena je ispod stakla kako ne bi po njima padala prašina i time se bolje očuvali.

Niti jedan od ovih brodova neće nikada zaploviti dalekim morima, ali kao da se pogledom na šumu jarbola, jedara, na bigote i bočele naslućuje šum valova i minulih vremena.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter