Premijerom drame "Bizon i sinovi" Pauline Mol u režiji pulske redateljice Gee Gojak u četvrtak navečer otvorena je nova kazališna sezona u Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula, a koja je započela na novouređenoj Maloj sceni. U predstavi tri sina koja je otac napustio, napisavši tek poruku da je otišao u banku, glume Goran Guksić, Danilo Milovanović i Luka Mihovilović.
Budućnost ovisi o njima
Njih trojica tako se najednom nađu sami, bez roditeljske figure koja bi ih vodila, no daleko od toga da tu ne postoji autoritet. To je Big Boy (Guksić), najstariji sin koji se smatra najpozvanijim dijeliti pravdu i krivdu svojoj braći, a najagresivniji je prema srednjem bratu Luigiju (Milovanović) u kojem očito vidi konkurenciju u borbi za nasljednika glave obitelji. Djelomično pošteđen agresije koja se nakupila u njima dvojici je najmlađi brat Benjamin prema kojem Big Boy barem u početku pokazuje neku čudnu vrstu ljubavi, no i toj će idili doći kraj. Ipak, oni moraju živjeti pod jednim krovom i uskoro će shvatiti da budućnost ovisi o njima samima. No, da bi došli do te spoznaje morat će prvo dobro promisliti o životu i proći kroz niz međusobnih sukoba koji će zapravo učvrstiti njihovu koheziju.
Na sceni koja je nagnuta malo udesno oni će pokušati u stilu kaubojskih filmova rekonstruirati očev odlazak u banku i pokušati odgovoriti zašto je on tamo otišao i hoće li se uopće vratiti. Ne, neće se vratiti, iako je njegov duh cijelo vrijeme prisutan, a otišao je po novac kako bi mogao uzdržavati obitelj, "jer stvari baš ne idu dobro". Ta banka o kojoj tri mlada čovjeka raspravljaju prikazana je kao neki vrag koji će im uzeti apsolutno sve, materijalno i nematerijalno, njihova tijela i duše i to neće biti predstavljeno nimalo uljepšano.
Sretni početak za kraj
Ipak, predstava će umjesto sretnim krajem završiti nečim što bi mogli nazvati sretnim početkom. Spoznaje do koje će doći ovaj trio, koji na početku i na kraju predstave zajednički pjeva, bit će gorke, ali potrebne. Potrebne da tri balona koja su na bini cijelo vrijeme vezana odlete u zrak slobodni.
"Bizon i sinovi" podsjeća donekle na reduciranu verziju Goldingova književnog klasika "Gospodar muha", a na par mjesta ideje iznesene u predstavi i scene koje ih prate nametnule su nam usporedbe i s Fincherovim filmskim hitom "Klub boraca", koji je također nastao prema književnom predlošku. Ima tu i jasnih književnih referenci, poput priče o Josipu Egipatskom iz Starog zavjeta koju Benjamin prepričava namrgođenoj braći ili također Biblijom inspirirane pjesme Brucea Springsteena "Adam raised a Cain" koju Ben pjeva. Glumci su puni snage, uvjerljivi kada se moraju sukobiti kao i kada se moraju miriti, jednostavno zato jer su vezani jedni s drugima i moraju surađivati. Agresija koja ključa i prelije se čini predstavu dinamičnom, što ne znači da će svakome biti ugodna za gledanje. Publika je prigušenim smijehom reagirala na scene u kojima ta agresija dolazi do granice groteske, no ovo nije predstava koja veliča nasilje niti ga vidi kao rješenje problema, naprotiv. Redateljica se trudila da nikome ne podilazi i u tome je uspjela, no najvažnije je da je priča zaokružena i da ima smisla, iako se u jednom trenutku doslovce čini kako je "vrag uzeo šalu".
Sutra repriza predstave
Scenografkinja je Miljena Vučković, autorica kostima Desanka Janković, oblikovatelj svjetla Elvis Butković, glazbeni producent Marijan Jelenić, borilačke scene koreografirao je Zelg Galešić, a organizator i inspicijent je Manuel Kaučić.
Repriza je na rasporedu sutra u 20 sati. Predstava je nastala u suradnji INK-a i Pozorišta mladih iz Novog Sada gdje se premijera očekuje početkom iduće godine. (Mladen RADIĆ)