popularno prijevozno sredstvo

Nesreće s električnim romobilima u porastu. Neki dosežu brzinu i do 100 km na sat

| Autor: Matea Čelebija
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Električni romobili posljednjih su godina postali neizostavan dio prometa u Hrvatskoj. Međutim, s njihovom rastućom popularnošću povećava se i rizik na cestama jer sve češće svjedočimo nesrećama u kojima sudjeluju upravo vozači električnih romobila.

Za vožnju električnog romobila nije potrebna vozačka dozvola kao što je to zakonom propisano za moped, motocikl, automobil i ostala vozila, a premda zakon propisuje maksimalnu brzinu od 25 km/h, brzom pretragom na internetu lako je pronaći električne romobile među čijim je specifikacijama navedeno da mogu dosegnuti brzinu i do 80 pa i 100 km/h.

Policija upozorava na slučajeve kada su zabilježili vožnju električnim romobilom od čak 100 km/h te da u većini prometnih nesreća u kojima sudjeluju osobna prijevozna sredstva vozači zadobivaju teške tjelesne ozljede i to na području glave te ekstremiteta.

Upravo zbog sve učestalijih nesreća u kojima sudjeluju električni romobili, a koje često rezultiraju težim ozljedama, policija je pojačala nadzor i poduzela mjere kako bi se osigurala sigurnost na cestama. Nedavno je tako Postaja prometne policije Pula - Pola organizirala prometnu akciju "Nadzor vozača OPS-a" usmjerenu na vozače osobnih prijevoznih sredstava odnosno električnih romobila.

Cilj akcije bio je spriječiti neodgovorno ponašanje u prometu poput nepoštivanja prometnih pravila, vožnje pod utjecajem alkohola, nekorištenja zaštitne kacige te opasnih manevriranja poput vožnje slaloma između vozila.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimila Matea Čelebija)

Najčešći prekršaj - nenošenje kacige

Rezultati nadzora pokazali su zamjetan broj prekršaja koje njihovi vozači čine. Naime, prilikom akcije u svega nekoliko sati utvrđeno je ukupno 35 prekršaja, od kojih se sedam odnosilo na vozače električnih romobila - šest prekršaja nenošenja zaštitne kacige te jedan prekršaj upravljanja po površini koja nije namijenjena toj vrsti vozila. Ostalo su bili prekršaji drugih sudionika u prometu.

Policija je stoga naglasila važnost pridržavanja zakonskih odredbi te apelirala na građane, posebno roditelje, da prilikom kupnje električnog romobila provjere njegove specifikacije i izbjegavaju modele koji nisu u skladu s prometnim propisima.

- Vozači osobnih prijevoznih sredstava izazivaju prometne nesreće s težim posljedicama, s ozlijeđenim osobama i materijalnom štetom pa se i zato prema njima odnosimo kao i prema svim drugim vozačima, kazao nam je Borislav Vranković, vođa sektora Postaje prometne policije Pula - Pola.

Tijekom 2022. godine, na području koje pokriva Postaja prometne policije Pula nije bilo prometnih nesreća u kojima su sudjelovali električni romobili, dok se u 2023. godini dogodilo ukupno sedam takvih prometnih nesreća u kojima su dvije osobe teško ozlijeđene, dok su četiri osobe zadobile lake tjelesne ozljede.

Tijekom 2024. godine evidentirano je 18 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači električnih romobila od kojih je šest osoba zadobilo teške tjelesne ozljede, dok je 13 osoba zadobilo lake tjelesne ozljede.

Postoji niz propisa koje vozači moraju poštovati

Nošenje zaštitne kacige prilikom vožnje električnog romobila je obavezno, a Vranković napominje da je rizik veći, a samim time i posljedice, ako se ne poštuju prometni propisi i ako se za vrijeme vožnje ne koristi zaštitna oprema. Ističe da su se vozači električnih romobila dužni kretati biciklističkim stazama, a u slučajevima kada biciklistička staza ne postoji, trebaju se kretati nogostupom odnosno površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa.

Također, vozači električnih romobila prilikom kretanja na nogostupu i pješačkim zonama moraju voditi računa o sigurnosti pješaka, smanjiti brzinu kretanja prilikom nailaska na pješake, te zvučnim znakom koji je obavezan uređaj na tim romobilima, kada to zahtijevaju razlozi sigurnosti prometa, upozoriti pješake na svoj dolazak.

- Podsjećamo da električnim romobilima ne smiju upravljati osobe mlađe od 14 godina, a bitno je i naglasiti da romobilom ne smije upravljati osoba koja u organizmu ima više od 0,5 promila alkohola, koja je pod utjecajem opojnih droga ili koja koristi lijekove koji utječu na sposobnost vožnje. Vrlo često smo svjedoci da se na električnim romobilima voze po dvije osobe, pogotovo mlađi školarci, koji na taj način ugrožavaju sigurnost prometa.

Strogo upozoravamo da na romobilu može biti samo osoba koja njime upravlja da se ne bi smanjivala stabilnost vozila i da se ne bi ometali drugi sudionici u prometu. Također, vozač električnog romobila ne smije istodobno micati obje ruke s upravljača, pridržavati sa za drugo vozilo te vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju romobilom, istaknuo je Vranković.

Iz policije također kažu da su svjedoci situacija u kojima vozači električnih romobila tijekom vožnje podižu prednji kotač te izvode manevre poput vožnje u obliku ‘osmice’ prilikom zaobilaženja vozila. Naime, kako objašnjava Vranković, u kretanjima prometnicom s dvije trake kada druga vozila uspore, vozači električnih romobila ih znaju obilaziti s lijeve na desnu stranu i obrnuto, kao da voze slalom. Zbog toga ih vozači ne uočavaju na vrijeme.

- Time predstavljaju veliku opasnost jer će u srazu s primjerice automobilom sigurno više nastradati vozač romobila, ali ne samo to, takvom vožnjom mogu ugroziti i ostale sudionike u prometu, uključujući i pješake, kaže Vranković.

Prilikom vožnje po noći ili u slučaju smanjene vidljivosti, vozači električnih romobila moraju biti označeni reflektirajućim prslucima ili drugom reflektirajućom odjećom kako bi bili što vidljiviji u prometu.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

Vožnja električnim romobilom i do 100km/h

- Danju i u uvjetima smanjene vidljivosti na električnim romobilima mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani, a većina ih to najčešće i ima. Podsjećam i da vozači električnih romobila ne smiju svoja vozila ostavljati bez nadzora, na što policija i građani često nailaze.

Naime, može ih se vidjeti kako su odloženi na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, umjesto da se nalaze isključivo na za to posebno uređenim i označenim mjestima, kazao nam je Vranković napomenuvši da električne romobile pretežito koriste mlađe kategorije vozača, odnosno oni do 45 godina.

Iz policije apeliraju da je na tržištu dostupan sve veći broj romobila s elektromotorom koji ne pripadaju pod osobna prijevozna sredstva zbog snage motora i brzine kretanja koji se svakodnevno koriste u prometu na cestama. Iz policije su nam kazali da je kod određenih romobila utvrđeno kako se kreću brzinom do 100 km/h što je, ističu, "veoma opasno i pogubno zbog tehničkih karakteristika samog vozila".

Iako je zakonsko ograničenje brzine kretanja vozila do 25 km/h, često nailazimo na slučajeve da je brzina kretanja električnih romobila znatno veća od brzine kretanja tih vozila obzirom vlasnici uklanjaju ograničenja, kazali su nam.

Pretragom internetskih oglasa lako je pronaći električne romobile koji daleko premašuju zakonsko ograničenje brzine od 25 km/h. Na tržištu su dostupni modeli s iznimno snažnim motorima, čija nominalna snaga doseže 5000 W, a maksimalna snaga prelazi 9000 W.

Ovakvi električni romobili opremljeni su litijskim baterijama visokog kapaciteta, što im omogućuje postizanje brzina od 80 km/h, pa čak i do 100 km/h. Iako su mnogi od ovih modela tvornički ograničeni na niže brzine, jednostavnim uklanjanjem blokade moguće ih je voziti znatno brže, čime postaju ozbiljna prijetnja sigurnosti u prometu.

Istarska policija, kako su nam kazali, provodi aktualne zakonske odredbe te nisu u mogućnosti komentirati dostupnost električnih romobila na tržištu i zakonsko usuglašavanje u budućnosti, no svakako apeliraju na građane, a posebno roditelje, da prilikom kupnje romobila provjere njegove specifikacije te da ne kupuju romobile koji ne smiju sudjelovati u prometu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter