(Arhiva)
Barke moraju na tehnički pregled! Strelovitom brzinom proširila se ova vijest među vlasnicima malih plovila i gotovo izazvala konsternaciju. Što se događa, zašto sada to, čemu takva promjena u odnosu na dosadašnje stanje? Ovo su samo neka od pitanja što se ponavljaju svakodnevno, ponajviše u našim lučicama i privezištima. Neki su čak izračunali – do kraja ove godine na tehnički pregled mora gotovo 100.000 brodica.
Novu obvezu, jasno i financijski izdatak, vlasnicima brodica nameće novi Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama što je u primjeni od početka ovog mjeseca. On donosi značajne novosti u odnosu na dosadašnji Pravilnik o brodicama i jahtama. Preciznije, on zamjenjuje dva prijašnja pravilnika, jedan je bio za brodice i jahte, a drugi za čamce. Uklopljeni su u njega i neki drugi propisi, pa smo dobili glomazan podzakonski dokument. Recimo, ne treba skrivati, prosječnom građaninu nije posve razumljiv!
Postojeće već upisane
Vlasnike brodica uzbunio je članak 41. navedenog pravilnika, preciznije njegov prvi stavak. U njemu stoji: "Sposobnost za plovidbu brodica, čamaca utvrđuju lučke kapetanije ili ispostave obavljanjem tehničkog pregleda…" Detaljnu razradu ove odredbe donosi Dodatak 12 naslovljen "Pregledi brodica i čamaca". Spomenimo usput, pravilnik ima 14 dodataka, a sadržajno oni su puno opširniji od samog teksta pravilnika.
Dodatak 12 "primjenjuje se na sve brodice i čamce neovisno da li se koriste za osobne potrebe ili za gospodarsku namjenu, bez obzira na vrstu poriva i područje plovidbe". Njemu podliježu: nove i postojeće brodice i čamci što se prvi put upisuju u upisnik brodova, postojeće brodice i čamci koje su već upisane u upisnik, postojeće brodice i čamci u slučajevima značajnih preinaka, te plovila građena za vlastite potrebe. Ne treba posebno naglašavati, većinu zanima onaj detalj: "postojeće brodice već upisane". Njihovi vlasnici toga su dosad bili pošteđeni. Važno je dodati i ovaj detalj: "Pregled brodice i čamca obavlja se na zahtjev vlasnika brodice uz naknadu". Nije, valjda, sve to propisano zbog punjenja proračuna, kao što mnogi proteklih dana komentiraju. Sigurnost plovidbe je na prvom mjestu, ističu ljudi od struke.
Brodice i čamci podliježu osnovnom, redovnom i izvanrednom pregledu. Njih obavlja lučka kapetanija ili njena ispostava, a u iznimnim slučajevima Hrvatski registar brodova. Osnovni pregled obavlja se prije upisa, a redovnom podliježu plovila što su već u upisniku. "Redovni pregled brodice/čamca obavlja se na suhom i na vodi", stoji u dodatku pravilnika. Redovni pregled na vodi obuhvaća: pregled trupa i opreme trupa, strojnog uređaja, sustava kaljuže, opreme za gašenje požara, radio-opreme, sredstava za spašavanje, sredstava za signalizaciju i pomagala za navigaciju, te opreme za sprečavanje onečišćenja.
Pitanje je što će se pregledavati na pasarama dužine 4-5 metara. Za brodice duže od 10 metara to je razumljivo. Pregled na suhom ima dodatne stavke: pregled stanja podvodnog dijela trupa, pregled zaštitnih anoda, usisnih košara, kormila i osovina kormila, propelera i propelernih osovina; te ostale opreme ako se nalazi na podvodnom dijelu.
Pregled na suhom
Redovni pregled brodica i čamaca čija starost ne prelazi 20 godina obavlja se svake dvije godine za plovila za gospodarske namjene, a svakih pet godina za plovila za osobne potrebe duljine trupa veće od 7 metara ili snage porivnog uređaja većeg od 15 kW. Pregled na suhom obavlja se svake četiri godine za plovila za gospodarske namjene. Redovni pregled brodica i čamaca čija starost prelazi 20 godina, u ovisnosti o namjeni, obavlja se u istim vremenskim razmacima, s time što se svaki redovni pregled obavlja na suhom.
Vlasnici brodica dužih od sedam metara, ili motora jačeg od 15 kW, odnosno 20 KS, trebaju se do 1. lipnja prijaviti za redovni tehnički pregled. Za manja plovila, odnosno ona sa slabijim motorom, vrijeme još nije određeno. Iz teksta pravilnika moglo bi se iščitat da će njihovi vlasnici biti pošteđeni te obveze.