(Hina/EPA)
Izložbom "Kvintesencija", koja se otvara u srijedu, novozagrebačka Galerija Vladimir Bužančić u okviru godišnje programske koncepcije "Doktrina pandemije ili seruma istine globalnog Pandaemoniuma", predstavlja mladog splitskog umjetnika Vicu Tomasovića.
Tomasović svojim djelima i performansima spaja naoko dva nespojiva svijeta, religiju i tehnologiju, a veze pronalazi u pokori, što je i ime njegovih skulpturalnih performansa nastalih od 2015. do 2018., Pokora – Vatra, Pokora – Zemlja, Pokora – Voda i Pokora – Zrak.
"Umjetnik nas potiče da razmišljamo, ali i da preuzmemo odgovornost zbog našeg podčinjavanja tehnologiji koja prelazi vrijeme i prostor, dok s druge strane tematizira ulogu vjere tj. pokore kao čin kajanja zbog nanesenih nepravdi pojedincu i zajednici", ističe se u najavi.
Umjetnik je izvodio performanse samozazidavanja u Varaždinu, Puli, Splitu i Zagrebu, čime se simbolički pokorava u ime općeg društva i stavlja u ulogu onih skupina koje su u prošlosti bile podčinjene, dodaje se.
U Varaždinu je kombinirao element vatre i samozazidavao se u skučeni prostor od jednog četvornog metra, u središtu bivše sinagoge kako bi istaknuo simboliku vatre koja je nažalost korištena protiv židovske zajednice tijekom Drugog svjetskog rata.
U Puli se zatvorio u vojni bunker, jer želi poentirati besmisao ratova koji se vode radi geopolitičkih osvajanja, dok u Splitu koristi element vode kao simboliku pretjeranog iskorištavanja Dioklecijanove palače u turističke svrhe pa se "zakopava“ ispod razine mora, pored kanalizacijskog otvora Palače. U Zagrebu se zazidao u ventilacijski otvor Meštrovićevog paviljona kao svojevrsni protest protiv institucija moći.
U Galeriji Vladimir Bužančić, Tomasović objedinjuje i predstavlja sva četiri elementa i donosi performativne memorabilije sa svojih ranijih samozazidavanja kako bi posjetitelji osjetili snagu cijelog ciklusa Pokore.
Upravo tamo dogodit će se kruna cijelog ciklusa - umjetnik će izvesti svojevrsno kripto-umjetničko djelo, videoperformans u prirodnoj veličini gdje se virtualno zazidava u prostor Galerije te tako simbolički povezuje nematerijalnu izvedbu videoinstalacije kao petu Pokoru s božanskim petim elementom, odnosno eterom.
Završnim, virtualnim samozazidavanjem umjetnik se referira i na kibernetički prostor interneta te, po riječima autorice predgovora Suzane Marjanić, suočava s krivnjom korisnika dark weba, "kibernetičkog prostora u kojem se kriptovalutama kupuje, gleda, obavlja i naručuje stvari koje su s onu stranu dobra“.
Tim činom umjetnik ističe dolazak postpandemijske ere prepune kvazi-virusa poluistina, a kao rezultat digitalne kulture "infodemije“, ističe se u najavi.
Vice Tomasović (Split, 1986.) završio je Umjetničku akademiju Sveučilišta u Splitu, Odsjek za likovnu kulturu i likovnu umjetnost. Osnivač je i ravnatelj Almissa Open Art festivala suvremene umjetnosti u Omišu, ravnatelj Hrvatske udruge likovnih umjetnika u Splitu (HULU Split) i voditelj izložbene djelatnosti u galeriji Salon Galić i u Dioklecijanovim podrumima.
Imao je niz samostalnih i grupnih izložbi, umjetničkih festivala i manifestacija kao organizator, kustos, izlagač i izvođač. Dobitnik je Posebnog priznanja stručnog žirija 32. salona mladih za rad Ex Nihilo.
Njegova zagrebačka izložba će biti otvorena do 28. svibnja.