Crkvica sv. Marije od Baštije je obnovljena 1999. godine (Snimio: Luka Jelavić)
Lokalna akcijska grupa u ribarstvu (FLAG) nedavno je dodijelila Općini Grožnjan nešto više od 319.000 kuna za projekt "Pomorska luka Bastia" koji je usmjeren na istraživanje povijesti i dostupnih činjenica o pomorskoj luci Bastiji na rijeci Mirni, koja se smatra grožnjanskom antičkom lukom. Sredstva će uložiti u predstavljanje pomorske baštine i identiteta lokacije luka Bastija na području Općine Grožnjan te za izradu publikacije kojom će se revitalizirati važnost luke za Grožnjan i okolna mjesta.
Veza s unutrašnjosti Istre
Naime, Bastija je omogućavala trgovinu svim proizvodima te povezanost s gradovima u unutrašnjosti Istre. Svrha projekta je očuvanje i promicanje pomorskog kulturnog nasljeđa na području Općine Grožnjan, kao i prezentaciju povijesti tog kraja, posebno onog dijela koji se manje poznat mlađim generacijama. Pored toga, sigurno će objedinjena priča o Bastiji i pomorskoj kulturnoj baštini dodatno obogatiti turističku ponudu ne samo na lokalnoj, već i nacionalnoj razini.
Nakon odobrenih sredstava, slijedi istraživački dio posla kojega se prihvatio povjesničar Gaetano Benčić, dok će objedinjenu publikaciju grafički oblikovati i prezentirati tvrtka Studio Sonda. Publikacija će se tiskati na hrvatskom i talijanskom. Projekt će biti objavljen u regionalnim tiskanim i elektroničkim medijima, te na drugi način približen građanima i široj javnosti.
- Potreba za provedbom projekta javila se iz razloga što su dosadašnja provedena istraživanja poprilično sažeta, odnosno nedostaje dovoljno informacija o postojanju luka Bastija. To će se sada detaljnije istražiti, treba posjetiti povijesne arhive u Italiji, potražiti mnoge izvore, kako bi se naglasila važnost luka na Mirni za cijelo područje. Zna se približna lokacija nekadašnje luke, zna se da su prikladna plovila vukli ljudi i konji s obje strane rijeke uzvodno, a tim se putem dovozilo mnogo toga za ljude ovih krajeva, jer je luka kod mosta Ponte Porton mnogo značila za naselja s obje strane rijeke, kaže načelnik Općine Grožnjan Claudio Stocovaz.
Iz nekih se izvora da zaključiti da su do Antenala, gdje se Mirna ulijeva u more, dolazili veći brodovi koji su uglavnom služili za odvoz drva iz tog dijela Istre. Roba od Antenala do Bastije se prevozila posebnim plovilima, ali o tome ima malo materijala, što bi se trebalo dopuniti i proširiti nakon istraživanja u talijanskim, posebno venecijanskim arhivima i o svemu pripremiti prigodan materijal kako bi se nekadašnja luka sačuvala od zaborava.
Grožnjan - primorsko mjesto
Postojanje luke Bastija na Mirni dovelo je da činjenica da je Grožnjan smatran primorskim mjestom sve do XIX. stoljeća. Na grožnjanskom i širem području uspijevale su žitarice, vinova loza i masline, područje je obilovalo pašnjacima, posebno uz Mirnu, pa se iz luke Bastija odvozio i dio poljoprivrednih proizvoda, a posebno drvo i drvena građa za venecijansko brodogradilište, dok se u istarske krajeve dovozila razna druga roba koja je u tim područjima nedostajala.
Grožnjanska luka Bastija bila je uvučena desetak kilometara uzvodno od ušća Mirne, a o njenom postojanju govori i uklesana tarifa iz 1726. godine na kamenoj ploči u Vižinadi. Prema nekim izvorima naziv Bastija (Bastia, Baštija) luka je dobila po obrambenoj kuli koju su podigli Mlečani, a ne tako daleko nalazio i izvor pitke vode Gradole, koji je davao vodu za velik broj istarskih kućanstava, kao i danas, samo nekim drugim putovima i načinima.
U ta davna vremena Mirnom se moglo ploviti uzvodno i dalje. Pretpostavlja se da je za vrijeme Rimljana Mirna bila plovna sve do kaštela Pietrapelosa, gotovo pod samu buzetsku utvrdu. Nakon niza stoljeća, riječno se dno podignulo, budući da nitko nije vodio računa o čišćenju kanala, pa su mogle ploviti mogle samo brodice ravnog dna. Korito Mirne ponovno je u red dovela Venecija kako bi mogla prevoziti drva iz obližnje Motovunske šume. Mjesto gdje se nalazila luka Bastija nalazilo se na križanju mnogih tadašnjih cesta. Poznata Via Flavia, koja od Buja vodi prema Puli, prelazila je Mirnu preko mosta Ponte Porton. Nekada se to mjesto, nalazi se u nekim izvorima, zvalo Porta Ponton. Bilo je to mjesto prikladno za razmjenu roba, jer su s tog mjesta vodile ceste za Vižinadu, Buje, Grožnjan, Kostajnicu, Završje, Livade, kaštel Pietrapelosa i Buzet. Nakon što je Venetska Republika propala, vodotok Mirne se prestao održavati, livade su se pretvarale u močvare. Tek 1930. godine Kraljevina Italija počela je isušivati močvare koje su bile izvori zaraze te je počeo značajniji razvoj poljoprivrede na tom području.
Slava u čast Gospe od Baštije
Danas na drevnu luku Bastiju, od koje nema nikakvih vidljivih tragova, podsjeća jedino crkvica Sv. Marije od Bašije, oko jedan kilometar nizvodno od mosta. Crkvica je u to doba bila važno religijsko mjesto, ne samo za tadašnje mornare, nego i za okolno stanovništvo koje je često dolazilo u procesijama. Kako kroz stoljeća vodotok Mirne nije održavan, crkvica, izgrađena tik uz rijeku, je često bila plavljena i ugrožena. Crkva je naročitom zaslugom tadašnjeg grožnjanskog župnika Irenka Gala u potpunosti obnovljena 1999. godine, čak je malo izdignuta kako bi se spriječilo plavljenje. I danas se tu vjernici grožnjanske i okolnih župa okupljanju jednom godišnje na misnom slavlju u čast Gospi od Baštije.
Zanimljiva povijest tog dijela sadašnje grožnjanske općine bit će okosnica buduće publikacije koja zaslužuje da ugleda svjetlost dana i sačuva od zaborava grožnjansku luku koja je mnogo značila stanovnicima tog dijela Istre, a svjedočit će o pomorskoj i kulturnoj baštini Istre.