U Galeriji C4 Arheološkog muzeja Istre u Carrarinoj ulici postavljena je vitrina mjeseca "Vjernost, blagost, poniznost... Simbolika životinja na keramičkom posuđu" čija je autorica Aleksandra Mahić.
Keramički je materijal značajna i često najbrojnija skupina pokretnih nalaza koja se pronalazi tijekom arheoloških istraživanja. Bogat i raznolik repertoar ukrasnih motiva na posuđu novog vijeka često ukazuje na modu, način života, vjerovanja i kulturu spomenutog razdoblja.
- Na odabir tema i motiva pri ukrašavanju uvelike je utjecalo onovremeno slikarstvo, ali i iluminirani rukopisi, drvorezi i bakrorezi. Fasciniranost čovjeka životinjskim motivima vidi se kroz cjelokupnu povijest likovnih umjetnosti, a javlja se u svim oblicima izražavanja, poput slikarstva, fresko slikarstva, grafike, skulpture pa tako i u umjetničkom obrtu u koje se ubraja i ukrašavanje keramičkog posuđa. Ovdje prezentirana građa skupina je glaziranog keramičkog posuđa sa životinjskim motivima koju datiramo u razdoblje od kraja 14. do 18. stoljeća. Riječ je o stolnom posuđu s prozirnom ili neprozirnom glazurom te ukrasom izvedenim urezivanjem i/ili oslikavanjem. Kod pojedinih je primjera vidljiv ostatak trokrakog podloška za pečenje, kazala je Mahić.
Od druge polovice 15. stoljeća, proširuje se repertoar motiva na posuđu. Novost u tom razdoblju su tzv. amatorije, posuđe s ljubavnom tematikom koje se poklanjalo prilikom zaruka ili svadbe i razmjenjivalo među zaljubljenima kao simbol ljubavi. Naziv dolazi od latinske riječi amatorius u značenju ljubavnički, zaljubljen. Velik dio ovdje izloženog posuđa pripada upravo tom tipu.
- Motivi na amatorijama bili su simbolični i aludirali su na ljubav i vrline. Česti su figuralni prizori, ljudski ili životinjski, prikazi anđela, ali i motiv srca kao uobičajena aluzija na ljubav. Ženska ili muška poprsja, bez individualnih obilježja, ponekad su popraćena vrpcom s imenima ili ljubavnim natpisima poput ispisane riječi "amore". Najbrojniji su ipak prikazi osoba ili životinja unutar zatvorenog cvjetnog vrta (hortus conclusus) koji je predstavljao vrt ljubavi i užitka, zapisala je Spahić za popratni letak.
Životinje su na tom posuđu simbolizirale određene ljudske vrline, a najčešće su prikazivani: jelen ili srna (plemenitost roda, razboritost), lane (blagost, krotkost), zec ili kunić (plodnost), pas (vjernost, dobrohotnost), puž (plodnost, strpljivost), ovan (plodnost), konj (plodnost, mladost, strast) te fantastične životinje poput jednoroga (čistoća, djevičanstvo). (V. BEGIĆ)