U organizaciji Gradske radionice Pula, a pod vodstvom cijenjenog pulskog umjetnika Branka Gulina u Rojcu se održava prva faza praktičnog edukacijskog programa na temu Postupci pripreme kalupa za lijevanje skulptura u bronci, ali i drugim materijalima. Nakon Gulinovih uvodnih predavanja i najava prijavilo se 16 osoba, radionica je počela u prosincu a kroz niz praktičnih lekcija polaznici su napravili skulpture u glini na kojima će realizirati sve postupke pripreme do lijevanja u bronci.
- Ideja je, kaže Gulin, da se u prvoj fazi radionice ide od izrade skulpture, izrade silikonskog kalupa, gipsanog kalupa do izrade odljevaka u hladnim materijalima kao što su gips, epoksi, umjetni kamen itd.
- U drugoj fazi bi se nastavilo na pripremi pozitiva u vosku uz sve postupke koji obuhvaćaju izradu kalupa za lijevanje u bronci. Lijevanje bi se izvršilo u jednoj od postojećih ljevaonica ili u Istri ili u Hrvatskoj. Nakon lijevanja radilo bi se na obradi odljevaka i konačno patiniranje gotovih skulptura. Na koncu planiramo s radovima postaviti izložbu u nekoj od gradskih galerija u kojoj bi uz brončane skulpture bili i izloženi i elementi pripreme cijelog postupka, objašnjava on.
Za prvu fazu su na temelju natječaja od Grada Pule dobili određena sredstva s kojima su mogli započeti edukaciju, a za 2024. godinu tražili su sredstva za drugu fazu koje je daleko zahtjevnija i skuplja pa se nadaju da će im traženi iznos u potpunosti biti odobren.
Gulin je ovaj zanat doslovce »ispekao« u Americi nakon što je godinama radio u ljevaonici i poželio to znanje prenijeti iako se metode koje se tamo koriste su drukčije od onih u Europi, odnosno nisu toliko komplicirane.
- Htio sam taj zanat proširiti među mladima i onima koje to zanima da bi se oni počeli time baviti i nastavili to znanje primjenjivati, kaže. Radi se o rijetkom zanatu, pogotovo u umjetnosti, jer lijevanje u bronci je jedna od najsofisticiranijih kiparskih metoda u umjetnosti. Budući da je postupak dosta kompliciran i dosta rijetko se koristi, kod ljudi postoji interes, iako je Gulin očekivao veći interes kod mladih ljudi zato što se te metode kalupljenja i pripreme za lijevanje mogu koristiti na raznim mjestima. Pogotovo je za restauraciju potrebno znanje pravljenja kalupa za restauriranje fasada itd. pa je to jedna od zanatskih mogućnosti primjene cijele metode.
Cijeli postupak ima desetak koraka, faza, i svaka od njih je jako bitna jer ako se nešto pogriješi to utječe na kvalitetu završnog rezultata tako da je dosta komplicirano i treba dosta strpljenja, znanja i finesa. Valjda zbog toga svi šute, potpuno udubljeni u ono što rade. Zato je Gulin postupak pripreme i lijevanja prošao već stotinama puta, a uz vježbu se, kaže, sve da naučiti.
- Kada sam počeo to raditi, griješio sam, međutim imao sam mentora, kipara koji me uključio u sve tajne zanata, ističe Gulin koji je polaznicima dao zadatak da po vlastitom izboru naprave figuru u glini što ih je dodatno motiviralo.
Ovi kalupi služe da se dobije pozitiv u vosku koji dalje služi za izradu kalupa i lijevanje. U toj prvoj fazi rade negative od silikona i u njega se može lijevati te hladne materijale i praviti skulpture od njih. Koriste se i za izradu pozitiva od voska.
Jedan od polaznika je Mauro Bortoletto, nastavnik likovne umjetnosti u Talijanskoj srednjoj školi Dante Alighieri u Puli i u Talijanskoj srednjoj školi u Rovinju i kako kaže »praksa uvijek dobro dođe«. S ovom tehnikama se susretao za vrijeme studija povijesti umjetnosti, ali uglavnom kroz teoriju.
- Znam postupak i sve, ali sada mi se ukazala prilika da i ja nešto sprovedem u djelo. Inače se volim kreativno izražavati pa mi je ovo bila kao neka nova vrsta ekspresije, kaže on.
Atmosfera je dosta radna, ali i prilično opuštena.
- Dosta je zahtjevno jer morate razmišljati na plastični, trodimenzionalni način i morate provjeravati svaki kut da to nekako odgovara slici koju ste si sami nekako napravili u glavi. Ovaj dio s glinom je dosta opuštajući, skoro pa meditativan i najzahvalniji dok ovaj dio sa silikoniranjem zahtjeva dosta strpljenja, kaže Bortoletto koji je na radionicu došao s više ideja da bi se na kraju fokusirao na bistu božice Atene sa šljemom na glavi. Sada je u nekoj srednjoj fazi kada je pokriva slojem silikona i zanima ga kako će sve to ispasti. Možda ovo što nauči jednog dana primijeni i u školi, ali na jedan jednostavniji način.
Iva Višković po struci je odjevna tehničarka, no već 15 godina bavi se keramikom za što je završila tečaj. Kako joj se ovdje pružila prilika da upiše radionicu lijevanja bronce učinilo joj se zanimljivo pogotovo zato jer je prvi dio procesa sličan obradi gline pa joj se činilo zanimljivo da upotpuni svoje znanje.
- Fascinirana sam kružnim tokovima života i takvim oblikom, kaže Višković koja u svojim radovima koristi kružne oblike pa je tako i ovdje. Keramikom je ovladala, zna tu tehnologiju pa joj to znanje za sada pomaže, no ne zna kako će biti poslije.
Uvijek postoji uzbuđenje kako će sve to na kraju ispasti.
- Svaki put sam uzbuđena, radujem se što dolazim i mislim da je Branko vrstan majstor i umjetnik pa mi je drago da ćemo učiti od najboljih, kaže Višković.
Po godinama najstariji na radionici je Hrvoje Beroš koji se bavi pomalo slikanjem, a u ovom slučaju zainteresirala ga je ova tehnika koja je jedna od najstarijih i umjetnički najvrednijih. Mogu se raditi sve vrste skulptura, a Berošu je sve to blisko jer je po struci metalurški inženjer.
- Za tečaj sam doznao preko oglasa i prijavio sam se. Vidim da mnogi imaju predznanje, iako nemaju prakse, očito je da su ranije bili upoznati s tehnikama i tehnologijama lijevanja i da ih to uistinu interesira. Svi vrijedno rade, nema trzavica, zainteresirani su i to je doista užitak za sve, kaže Beroš koji napominje da za ovo treba strpljenja, treba nešto i prakse no misli da je najvažnije znati tehnologiju kako doći do nekakvog rezultata. »Ovdje je to jedna tehnologija s kojom nas je Gulin sve upoznao. Tako da kada znate redoslijed radnji, materijala kojeg ćete koristiti onda strpljenje igra dobru ulogu«, kaže Beroš.
S obzirom na struku sigurno je osoba koja zna planirati?
- Mislim da svi, bez obzira na struku, moraju planirati, pogotovo kad se radi o ovako jednom poslu koji ima i početak i kraj, od ideje do gotovog proizvoda za koji morate poznavati sve faze u kojima učestvujete i radite, smatra Beroš koji na radionici izrađuje figuru čovjeka, ponešto pojednostavljenih linija, a intrigira ga izraz lica. »Kada počinjete razmišljati što ste mogli i kako napraviti uvijek dođu neke nove ideje, ali moram napraviti ovaj prvi korak da se upoznam s tehnologijom i prođem prve faze da bih kasnije mogao raditi druge stvari koje me interesiraju«, kaže Beroš koji prvi put radi ovako nešto što mu je pružilo priličan užitak.