PREDSTAVLJENA TRILOGIJA PULSKE SPISATELJICE

NELIDA MILANI: Pulske i istarske priče za očuvanje memorije

Nelida Milani je u ovome pismu koje je pročitano na predstavljanju kazala da piše o vremenu koje nije tako davno, o Puli i o Istri u drugoj polovici 20. te ponešto i u 21. stoljeću, kao i o spoju regionalnog, lokalnog i nacionalnog, te o činjenici da je pisanje pomoglo da se priča, da se kažu neka saznanja, neke istine

| Autor: Vanesa BEGIĆ
Elis Deghenghi Olujić i Mauro Sambi (Snimio Dejan Štifanić)

Elis Deghenghi Olujić i Mauro Sambi (Snimio Dejan Štifanić)


Predstavljanje trilogije Nelide Milani posvećene Barakama, pulskom kvartu gdje je odrasla, ali i ne samo, s naslovima "L'osteria della Parenzana", "La partita" i "Agnus Dei" održano je jučer u pulskoj Zajednici Talijana.

Premda autorica nažalost nije bila prisutna, o njezinom su djelu govorili urednik Mauro Sambi, umirovljena redovita profesorica talijanske književnosti prof. dr. Elis Deghenghi Olujić i Beppe Cantele, u ime izdavača Ronzani Editore, Vicenza.

Perfekcionistica

- Prije pandemije predstavili smo ovdje jednu od posljednjih Nelidinih knjiga, "Di sole, di vento e di mare", a ova trilogija donosi već ranije napisane priče, ali i neke recentne, od kojih je najnovija iz 2020. Autorica je iznimno precizna, perfekcionist, svaki je redak ponovno analizirala prije tiskanja. Tu je predstavljen izniman narativni ciklus ove isto tako iznimne autorice, prvi se dio odnosi na Parenzanu "L'osteria della Parenzana", a posvećen je njezinoj noni Gigi koje je s Poreštine došla u Pulu 1921. godine, u povodu stote godišnjice dolaska, a u preostalim su svescima prisutne priče vezane za ratove, eksodus i ne samo to, a potom su tu i priče vezane uz i za svakodnevni život, kazao je Bruno Sambi.

Izdavač Beppe Cantele izjavio je da jedva čeka kolovoz da dođe do Istre i Pule te da mu je jako žao što nije mogao nazočiti tom vrlo važnom momentu.

- Štogod bude napisala Nelida, bit će objavljeno, to je velika spisateljica, iznimna, rekao je Cantele.

Loredana Bogliun pročitala je pismo s pozdravnim riječima Nelide Milani.

Milani je u svome pismu kazala da piše o vremenu koje nije tako davno, o Puli i o Istri u drugoj polovici 20. stoljeća te ponešto i u 21. stoljeću, kao i o spoju regionalnog, lokalnog i nacionalnog, te o činjenici da je pisanje pomoglo da se priča, da se kažu neka saznanja, neke istine.

- Puno se govori da danas mladi, ali i ne samo oni, ne čitaju, no ljubav prema knjigama se ne imponira, to je nešto što se osjeća. No, može se do neke mjere naučiti. Čitajte, čitajte, makar deset minuta dnevno. To će vam čitanje odvratiti pozornost od pametnih telefona, koji jesu pametni ukoliko se koriste s mjerom. Čitanjem se dobiva dubina koja je drukčija od onih koji ne čitaju, čitanje je važno iz niza razloga, potiče na reflektivnost, na promišljanje. Čitati je važno da bi upoznali sebe i druge, proširili vidike, uzbudili se, razveselili se. Priče nas definiraju. U starogrčkom svijetu ući u epsku priču, znači imati identitet, kazala je između ostalog Nelida Milani osvrnuvši se i na "Odiseju", samoga Odiseja i drugo.

Osvrnula se i na film "The Father" s Anthonyjem Hopkinsom i na činjenicu gubitka pamćenja, i govorila o tome kako bolest utječe na nestajanje uspomena, te stoga uzročno-posljedično i na očuvanje memorije, ističući da se memorija ne zatvara unutar ladica.

Iznimno znanje

Elis Deghenghi Olujić, koja je godinama radila s Nelidom Milani prisjetila se dva ključna trenutka susreta s ovom profesoricom.

- Prvi put je to bilo kada sam kao srednjoškolka pohađala talijansku sekciju srednje škole "Branko Semelić", gdje je profesorica Milani predavala zemljopis, a u hrvatskim je razredima predavala talijanski. Bila je vrlo zahtjevna profesorica, nije tolerirala nerad i površnost, ali uvijek s iznimnim znanjem. Potom smo se susrele kada sam početkom osamdesetih počela predavati na tadašnjem Pedagoškom fakultetu kao asistentica i ona mi je bila mentorica. Kada sam magistrirala s temom stvaralaštva Leonarda Sciascije, rekla mi je da se moram posvetiti i regionalnoj književnosti, proučavanju stvaralaštva istro-kvarnerskih autora, kazala je Olujić ističući da je Nelida Milani počela pisati relativno kasno.

Predstavljanje je održano u suradnji s Gradskom knjižnicom i čitaonicom Pula, izdavač se obratio putem Zooma, a nazočne je pozdravila predsjednica Zajednice Talijana Tamara Brussich.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter