Na radionici koju je vodio Damir Urban stvarali smo instrumente koji su korišteni u improvizacijskim vježbama. Očistili smo otok od zahrđalih konzervi, plastičnih boca, skupili smo kosti davno uginulih životinja, prazne školjke i kamenčiće i od njih napravili instrumente. Neke ćemo ostaviti na strateškim mjestima na otoku kako bi zasvirala sama priroda, priča mlada glumica Ana Marija Brđanović
Ne smetaju ih vrućine, turista tamo ionako nema, sve je podređeno druženju i učenju i to od najboljih. Tako su protekli dani sudionika prve Ulyssesove ljetne škole na Malom Brijunu koji su kroz nekoliko radionica prošli ono što se inače u glumačkim školama uči mjesecima. Prva su iskustva sjajna, oduševljeni su polaznici Ljetne škole, ali i oni koji su se dvadeset i druge godine našli na Brijunima, ljudi koji vode kazalište Ulysses, koji su i organizirali školu.
- Ta ideja da se krene s Ljetnom školom nije od jučer. Ana, Marija i Vanda, tri moje i Radetove studentice koje nastupaju i u našim predstavama, direktne su organizatorice ove, prve Ljetne škole. Znate kako je to, bivše studentice, ali zauvijek naše, kaže nam redateljica Lenka Udovički, koja je službeno i umjetnička ravnateljica kultnog kazališta.
Oduševljena je što su i polaznici bili tako sretni i zadovoljni što su nekoliko dana proveli na Malom Brijunu. "Nadam se da će se Ljetna škola razvijati na način da dogodine imamo još radionica i ja u svemu tome vidim važnu misiju i dimenziju Ulyssesa. Sve te mlade žene koje su vodile Ljetnu školu su tako talentirane, vrijedne, pametne", govori Lenka.
I Ana Marija Brđanović dočekuje nas na Malom Brijunu, gdje su se smjestili mladi glumci i glumice. Atmosfera je kakvu mladost samo može režirati, puna entuzijazma za stjecanje novih znanja i vještina potrebnih da se jednom na pozornici zamijeni one najbolje.
- Počeli smo s radionicom 6. kolovoza, a dan nam je podijeljen na tri dijela. Ujutro se svi okupljamo i radimo po posebnom programu koji vodi Guillaume Boit, zatim slijedi joga i poslije podne drugi dio pod vodstvom Damira Urbana. Na radionici Improvizacijskog kazališta stječemo vještine koje su potrebne za kreiranje likova, dramskih situacija, pa čak i samih predstava. Prepuštamo se organskom u našim tijelima, našem intuitivnom i spoznajemo vlastite mogućnosti, objašnjava Ana.
Većinu vremena polaznici radionice provode u igri, koja je, kako kažu, oslobađajuća. "Povremeno nas gledaju jeleni i paunovi, a mi im se divimo i čudimo istovremeno. Voditelj nas uči trikovima koji pomažu da pri stvaranju ne budemo u svojim glavama. Učimo kako pogriješiti graciozno. Prva vježba koju smo radili bila je osmišljena tako da pogriješimo i kad god bi se dogodila pogreška, slavili bismo je pljeskanjem i uzvicima. Primjećujemo pogreške kako bismo mogli učiti iz njih."
A ambijent je više nego inspirirajući. Sedam objekata na Malom Brijunu iz vremena Austro-Ugarske obnovljeni su i uređeni novcem Europske unije. Nije to neki poseban luksuz, jer Ulysses i luksuz nikako ne idu zajedno, ali je ipak pogodno da mladi provedu nezaboravne dane na čudesnom otočju. Izvana izgleda kao da je riječ o malo ljepše sređenim kasarnama, unutra su kreveti na kat. Radilo se dugo i naporno da Mali Brijun može primiti goste, a u neposrednoj blizini je i tvrđava Minor, na kojoj Ulysses igra predstave. Tu će se sada i ubuduće održavati seminari, susreti mladih, razne radionice, a na Mali Brijun moći će napokon dolaziti i posjetitelji.
Mnogo je bilo prepreka da se dođe do tog uređenja, harala je i pandemija, morao se urediti mol da se lakše dovozi građevinski materijal. Rasli su i troškovi jer su cijene građevinskog materijala jurile u nebo, a u Nacionalnom parku su sretni da su ipak dovršili projekt prije ovog najnovijeg tsunamija cijena. Otok sada ima znanstveno-edukativnu funkciju, a Ulysses je probio led. Više nego uspješno.
- Na Malom Brijunu gledali smo "Nosoroga", a na Velikom Brijunu "Zemlju vukova" i "Konji ubijaju, zar ne?". Naš boravak na Brijunima završava uoči koncerta starih rockera, grupe Pips, Chips & Videoclips kada imamo završnu prezentaciju radionice, kaže Ana.
Jogu je vodila Vanda Velagić, a sudionicima radionice pomogla je da se koncentriraju još više na nastavu. Joga u kombinaciji s Brijunima zaista je blagodat kakav se rijetko susreće. Polaznici radionica su došli iz Hrvatske, Srbije i Slovenije, a želja je da ih već sljedeće godine bude još više.
- Na radionici koju je vodio Damir Urban polaznici su stvarali instrumente. Glazba i instrumenti bili su korišteni u svrhu improvizacijskih vježbi. Očistili smo otok od nekih zahrđalih konzervi, plastičnih boca, odbačenih i zagubljenih predmeta, skupili smo kosti već davno uginulih životinja, prazne školjke i kamenčiće i od njih napravili instrumente. Neke ćete možda vidjeti jer ćemo ih ostaviti na strateškim mjestima na otoku kako bi ih zasvirala sama priroda, priča nam Ana.
Ljudi na otoku brzo postanu bliski, uvjerili su se u to i polaznici Ljetne škole. "Nužno je živjeti kao zajednica i svatko ima neki prirodan dar koji dijeli s ostalima. Neki divno pjevaju, neki su duhoviti, neki pričaju viceve, neki znaju dobro masirati, a neki su ponijeli sprej protiv komaraca. Također, s nama je na otoku bio i divan kuhar, Adnan Duzić, koji nam je pripremao vegetarijanska jela prepuna okusa, boja i mirisa. Nakon svake radionice obrok je bio pripremljen, a pojeden tri puta brže nego što je trajala priprema i onda sjednemo i jedemo i gledamo zvijezde ili planktone", govori Ana Marija Brđanović, mlada varaždinska glumica koja je ušla u ansambl Hrvatske drame HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci.
Kao i njezine kolegice, preddiplomski studij završila je kod Rade Šerbedžije i Lenke Udovički prije četiri godine, a osnivačica je i članica riječkog Kolektiva igralke. Već do sada je odigrala brojne uloge u svom kazalištu i izvan njega, a svake godine igra u Ulyssesovoj predstavi "Shakespeare ljetne noći - varijacije", autorskog projekta Lenke Udovički, Željke Udovičić Poleštine, Nigela Osbornea i Rade Šerbedžije.
A kada mladi glumci odu, na Male Brijune doći će ukrajinski umjetnici i djeca, u sklopu još jednog projekta Kazališta Ulysses. Deset dana brijunsko otočje bit će im domaćin, da bar koji trenutak mogu zaboraviti na strahote koje su ih natjerale da napuste Ukrajinu. Domaćini će biti i ljudi iz Ulyssesa, od ravnatelja Duška Ljuštine do bračnog para Šerbedžija, koji su i sami prošli taj mučni put egzila.
- I Rade i ja prošli smo svoj egzil i znamo kako je to kada se umjetnici najednom nađu u nekom nepoznatom okolišu i svijetu, a prijatelji su negdje pod bombama. Želimo svojom ljudskošću biti protiv te čitave destrukcije koja se događa. Želja nam je da tih tridesetak ljudi koji dolaze podrže jedni druge, da vide kuda dalje i kako raditi u ovim okolnostima, govori Lenka Udovički.
Kamp je Ulysses realizirao u partnerstvu s Art Dot organizacijom iz Harkiva i cilj je educirati polaznike metodama glazboterapije. Program će sudionicima ponuditi siguran prostor u kojem će dijeliti i primati mentorstvo u terapijskim umjetničkim metodama koje su se pokazale učinkovite u radu s djecom koja su došla iz područja zahvaćenih ratom. Glazbenu terapiju vodit će profesor Nigel Osborne, iskusni glazbeni terapeut čiji tim dugi niz godina surađuje s Ulyssesom. Osborne je, inače, pionir metoda korištenja glazbe i kreativne umjetnosti za podršku djeci koja su žrtve rata, što je primijenjeno i kod djece iz Bosne i Hercegovine. Od tada se provodi ova metoda u Indiji, Aziji, na Bliskom istoku, u istočnoj Africi.
Ljetna sezona na Brijunima počela je tradicionalnim radionicama za djecu s posebnim potrebama. Ovaj dugogodišnji kontinuirani projekt Kazališta Ulysses, koji zbog pandemije protekle dvije sezone nije bilo moguće održati, nastao je također inicijativom uvaženog britanskog glazbenika i skladatelja Nigela Osbornea. Ovaj predan humanitarac već desetljećima obilazi svijet kako bi na ratom ugroženim područjima svojim glazbenim terapijama pomogao traumatiziranoj djeci, što ga je početkom 90-ih dovelo i u naše krajeve.
Sudionici ovog sjajnog projekta za ukrajinske umjetnike i djecu, koji počinje 18. kolovoza, u kampu na Malom Brijunu bavit će se i drugim granama umjetnosti i primjenama u terapijske svrhe. Umjetnost ima, kažu u Ulyssesu, zadatak liječiti i uzdizati ljudske duše. Ratovi donose strašne traume za ljude, posebno djecu i kada umjetnost može pomoći da se lakše prođu te traume, svaki projekt posebno je važan i dobrodošao.
- Sa svoje strane želimo napraviti sve što možemo da posljedice rata, svih ratova, budu manje strašne, u nadi da ćemo izaći iz tog začaranog kruga mržnje, destrukcije i nasilja, govori Lenka Udovički, čijim entuzijazmom je i realiziran taj projekt, uz donacije IT tvrtke Infobip, tvrtke Continental Wind Partner Global i privatnih donatora. Zanimljivo je da će se radionice održavati i nakon kazališne sezone Ulyssesa i to u Ukrajini, na on-line platformama, a mnogi se nadaju da će biti i prilike da se organiziraju u dogledno vrijeme i radionice uživo u ukrajinskim gradovima.
Tako je ovogodišnja sezona Ulyssesa donijela niz novosti, koje su oživjele Brijune.
- Entuzijazam nas je održao, entuzijazma nije nedostajalo ni ove sezone, kaže nam Duško Ljuština, koji nekom nevjerojatnom energijom "gura" ovaj umjetnički projekt usprkos bezbrojnim poteškoćama i preprekama. Ali, na Brijunima je iz godine u godinu sve više mladih, koje tu također vuče entuzijazam, tako svojstven umjetnicima. Očito, nema straha da se Ulysses neće održati. Ljetna škola i radionice samo su dodana vrijednost ovoj, 22. sezoni, koja je donijela niz uzbuđenja, nevjerojatnih umjetničkih kreacija, ali i prilika da mladi ljudi jednom, kada dođe njihovo vrijeme, zamijene Radu, Lenku i druge.
Do kraja kolovoza ima još mnogo toga što će se događati na Velikom i Malom Brijunu, od koncerata grupa Pips, Chips & Videoclips i Hladnog piva do "Kralja Leara", koji se 22 sezone igra s Radom Šerbedžijom u glavnoj ulozi, a slijedi i ovogodišnja premijera predstave "Tramvaj zvan čežnja". Predstava je rađena u koprodukciji s Beogradskim dramskim pozorištem, a na Brijune dolazi jedna od velikih regionalnih zvijezda, glumica Branka Katić, koju mediji zovu i "novom Milenom Dravić".