LABUĐE JEZERO

Najpoznatija baletna bajka oduševila publiku

| Autor: Vanesa Begić
(Foto DARJA STRAVS TISU)

(Foto DARJA STRAVS TISU)


Nakon rasprodane dvije izvedbe ''Orašara'' u Istarskom narodnom kazalištu - Gradskom kazalištu Pula, Ukrajinski klasični balet došao je s najpoznatijim baletnim naslovom. "Labuđe jezero" sinonim je za klasični balet, nepogrešivo prepoznatljiv po izražajnim melodijama Petra Iljiča Čajkovskog koje su atemporalne u svojoj snazi, nevjerojatno sugestivnoj melodiji i harmoniji te u iznimno dojmljivoj koreografiji čistih formi. Dirljiva priča o princu Siegfriedu i princezi Odette, pretvorenoj u labuda zlobom čarobnjaka Rothbarta, nije samo bajka, već je i duboko emocionalno putovanje koje istražuje teme ljubavi, izdaje i iskupljenja. Govorom tijela, koraka, gesta, kazuje se ova duboka priča o šarolikom spektru emocija.

Prepuno kazalište je oduševljeno reagirao na ovu izvedbu nagradivši njezine aktere višeminutnim ovacijama te učestalim aplauzima i tijekom same izvedbe.

(Foto DARJA STRAVS TISU)(Foto DARJA STRAVS TISU)

Puno smo puta pisali da pulska publika i balet se vole, samo što je to "ljubav na daljinu", budući da su baleti rijetko viđeni, posebice u zadnje vrijeme, na našim pozornicama. Tek ponekad bude upriličeno kakvo baletno ostvarenja, i to, istina, kvalitetno, ali vrlo rijetko. Godinama unazad tijekom svake je ljetne sezone u Areni bilo barem dva-tri baletna naslova na programu.

Istina, kroz godine nisu svi baleti bili jednake kvalitete, ali bilo je tu vrlo kvalitetnih ostvarenja, sjetimo se jedne izvedbe "Grka Zorbe" prije dvadesetak godina. Vraćajući se na "Labuđe jezero", treba spomenuti da je taj balet, u raznim izvedbama i inačicama, bio najviše izvođen tijekom isto tako raznih festivala i kulturnih priredbi u Puli. Neke melodije iz toga djela su toliko dobro poznate, da publika svaki put reagira oduševljenjem kada ih čuje.

(Foto DARJA STRAVS TISU)(Foto DARJA STRAVS TISU)

Naravno, svaka izvedba, svaka verzija donosi svoj pečat, svoju specifičnost, a u ovoj izvedbi Ukrajinskog klasičnog baleta, interpretacija "Labuđeg jezera" spaja tehničku preciznost baletne klasike, svjetski poznate tradicije u nešto inovativnijem pristupu, ali bez da se izgubi bit klasičnog baleta. A opet da bude nešto modernije.

Cijela izvedba ovdje ide crescendo. Počinje s jednostavnom scenografijom gdje su središte svega plesači, pokret tijela, verbaliziranje te poznate priče u borbi dobra i zla i općeljudskih vrijednosti, a nastavlja se sve bogatijom scenografijom i zanimljivim scenskim rješenjima koji su dodatak samoj baletnoj naraciji i na što su najbolje reagirali najmlađi gledatelji. Što je stvorilo doživljaj čarolije, bajke. Dakako, taj balet zahtijeva preciznu tehniku izvedbe, jer donosi spoj estetike i baletne naracije kojoj riječi nisu potrebne.

(Foto DARJA STRAVS TISU)(Foto DARJA STRAVS TISU)

Ansambl se sastoji od međunarodno priznatih baletnih plesača koji su osvojili brojne nagrade diljem svijeta, a posebno je to dojmljivo po izvedbi delikatnih pirueta i drugih plesnih koraka i koreografskih rješenja.

Scenografija i kostimografija detaljno su promišljene, uvodeći tako publiku u čarobni svijet jezera, šuma i palača, uz svjetlosne efekte, stalno prisutne, ali naglašene taman po mjeri koji evidentiraju atmosferu misterija i romantike koja prožima cijelu ovu bajkovitu baletnu priču. Kao što su u svjetovima romantičara misli i teme bile tim jače što su bile drevnije i uz dašak misterija.

Svakako, i podtekst se može stalno iznova iščitavati, prodirući i u dublje semantičke slojeve toga baletnog tkiva, pa i biti same glazbe.

Ovaj balet je sinonim za klasičnu baletnu umjetnost, iako je njegova praizvedba za života Čajkovskog prošla dosta neuspješno. Tek je izvedba u koreografiji Mariusa Petipa i Leva Ivanova nakon smrti P. I. Čajkovskog podarila novi život tome baletu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter