"Odlazak u… tišinu…"

Pino Ivančić neverbalno obilježio svojih 50 godina stvaralaštva kroz kritiku socijalizma

| Autor: Nina Petrović
Troje radnika (Snimila Nina Petrović)

Troje radnika (Snimila Nina Petrović)


Punih pedeset godina stvaralaštva na umjetničkoj sceni obilježio je pulski konceptualni umjetnik Josip Pino Ivančić. Obilježavanje obljetnice »proslavio« je s publikom u Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula neobičnim performansom. Bez ijedne riječi, već samo mimikama, gestama i facijalnim ekspresijama. Ono što objedinjuje ovaj 20-minutni performans jesu fizička poezija tijela i nepravilan ritam vibracija.

Pino Ivančić i drugi (Snimila Nina Petrović)Pino Ivančić i drugi (Snimila Nina Petrović)

Ovaj se performans može promatrati i kao društvena kritika socijalističkog vrijednosnog sustava, kao i marginalna pozicija radnika te smisao radničkog života.

Dok su se na prijenosnom računalu izmjenjivali zvukovi radničke odnosno tvorničke sirene (koja Puljane uvelike asocira na Uljanikovu sirenu) i zvuk starinske mašine za tipkanje, trojica radnika »danonoćno« vrijeme provode na radnim mjestima. Jedan radi kao perač posuđa, drugi kao tajnik, a treći u mesnici. Iako u predstavi nije izgovorena niti jedna jedina riječ, radnici se razumiju neverbalno te se publika (vjerojatno) pitala: »Gdje li je smisao ovakvog života? I ima li uopće smisla u onome što radimo?«

Simbolika Uljanika (Snimila Nina Petrović)Simbolika Uljanika (Snimila Nina Petrović)

Uloga tajnika koju je oživio Pino Ivančić bila je jedina uloga u kojoj je radnik mogao nakratko napustiti radno mjesto i telefonirati. Ostala dvojica su ostala »zarobljena« u svojim poslovima. Performans je završio »završetkom radnih smjena« i puštanjem ritma poznate uspavanke za malu djecu.

Inače, umjetnik Pino Ivančić poznat je kulturnoj sceni još od početka davnih 1970-ih godina, a to je bio period u kojem polako ali sigurno ulazi u uski konceptualni umjetnički krug. Već u spomenutom vremenu propitkuje socijalistički položaj radnika i socijalnu (ne)jednakost. Sve to promatra i kritizira »iz prvog reda« jer je godinama radio brodogradilištu Uljanik. Također, u isto vrijeme s nekolicinom prijatelja stvara »Mental Spirit Music« (tzv. glazbu za opuštanje) pod utjecajem slavnog njemačkog predvodnika avangarde - Josepha Beuysa.

I sam naziv performansa »Odlazak u… tišinu…« asocira i nekadašnju Uljanikovu slavu. Slavu koja je, ne tako davno, otišla u… nepovratnu tišinu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter