Poetska posveta starosti

Izložba "Utopija" vodnjanskog umjetnika Matije Debeljuha u Osijeku

| Autor: Vanesa Begić
(Snimio Juraj Vuglač)

(Snimio Juraj Vuglač)


U osječkoj Galeriji Waldinger otvara se izložba radova vodnjanskog umjetnika Matije Debeljuha naslovljena »Utopija«.

Utopija je prostorna instalacija. Prvi dio čini projekcija video-rada. Riječ je o poetskoj posveti starosti koja je istovremeno i reminiscencija na Villu Idolu, jednu od najljepših austrougarskih vila u Puli i socijalistički starački dom, a danas je to devastirana zgrada, prepuštena propadanju kao posljedici političke trgovine. Drugi dio instalacije čine fotografije koje je umjetnik snimao kroz proteklih dvadesetak godina. To su segmenti iz svakodnevnog života, fragmenti autorovog pogleda, vizure bez značaja. Kao isprinte velikih dimenzija postavlja ih, vješa, preslaguje, gomila na bočnim stranicama konstrukcije.

Fragilni otisak

- U samu instalaciju postavlja kamen, s diskretnim, jedva zamjetnim intervencijama kao fragilnim otiskom ljudskog djelovanja na geološku konfiguraciju. Taj heterogeni materijal – fotografije, video i kamen – različit uslijed materijalnosti medija i tvari, ali i u ritmu, dinamici i ekspresiji koje ostvaruju povezuju ishodišni postupak i zaključna intencija: to je dokumentiranje prolaznosti suptilno provučeno kroz trajanje različitih egzistencija i simboličkih razina, kazala je povjesničarka umjetnosti Irena Bekić.

Ona nadalje piše kako »naslov rada i izložbe ‘Utopija’ ne pojednostavljuje stvari. Upravo suprotno, to je labilni i dvosmisleni putokaz jer istovremeno sadrži i eu-topia – dobro mjesto i ou-topia – ne-mjesto.

(Snimio Juraj Vuglač)(Snimio Juraj Vuglač)

- Nejasno je na koje se značenje rad referira. Je li žuđena utopija posljednji bljesak svjetla i horizont u nedogledu na kojima se zaustavlja umjetnikova kamera ili je ona tek tlapnja ludosti, vječna čežnja za boljim svijetom? Je li naslov igra, autorova ironična objekcija na svijet koji se raspada ili metafizički odgovor?

Beskorisni balast

Matija Debeljuh govori o izopćenosti bića koja živim tijelom dodiruju ništavilo. Egzistencijalni strah ili nelagodu koju pred tim osjećamo, suvremena su društva svojim mehanizmima i institucijama produbila i učvrstila, ne bi li se zaštitila od balasta beskorisnih ljudi i patnje koja uznemiruje, zaključuje Bekić.

Izložba se otvara u sklopu programa Video Forum 2023., a realizirana je u suradnji s vodnjanskom galerijom Apoteka čiji je osnivač sam Debeljuh, i Povijesnim i pomorskim muzejem Istre.

Matija Debeljuh diplomirao je na Umjetničkoj akademiji dizajn vizualnih komunikacija – video oblikovanje u Splitu. Predstavljao je Hrvatsku na biennalu mladih umjetnika Europe i Mediterana. Do sada je izlagao na mnogobrojnim skupnim i samostalnim izložbama, a njegovi ksperimentalni filmovi i video radovi prikazivani su na međunarodnim festivalima gdje su osvojili i značajne nagrade.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter