Vozač je preživio nalet automobila pod vlak na prijelazu kod Svetog Petra u Šumi (Snimio: Dejan Štifanić)
Ove godine već je dvoje ljudi smrtno stradalo nakon što su automobilom podletjeli pod vlak u Istarskoj županiji. U trećem je incidentu vozač srećom preživio zadobivši ozlijede koje nisu bile opasne po život. S obzirom da je promet putničkih vlakova koji jedini prometuju Istrom toliko rijedak čudi toliki broj nesreća. Otvara se pitanje je li potrebno povećati broj rampa i drugih sigurnosnih mjera na cestovnim prijelazima preko pruga.
Stoga smo Hrvatske željeznice pitali što će se poduzeti za veću sigurnost na prugama u Istarskoj županiji? Koliko ima prijelaza bez rampa? Hoće li se postaviti nove? Koliko je ukupno cestovnih prijelaza?
U skladu sa zakonom
"Svi željezničko-cestovni prijelazi (ŽCP) u Republici Hrvatskoj, njih 1.499, osigurani su u skladu sa Zakonom o sigurnosti i interoperabilnosti željezničkog sustava, bilo da je riječ o prijelazima osiguranim prometnim znakovima, svjetlosno-zvučnom signalizacijom ili svjetlosno-zvučnom signalizacijom i polubranicima.
Na području Istarske županije ukupno je 116 željezničko-cestovnih prijelaza. Na pruzi državna granica – Buzet – Pula su 92 ŽCP-a, od čega ih je 60 osigurano prometnim znakovima (STOP i Andrijin križ), a na pruzi Lupoglav – Raša su 24 ŽCP-a, od čega je 21 osiguran prometnim znakovima. No ovim putem bismo najavili i skorašnji početak modernizacije sedam ŽCP-a u Istarskoj županiji (Roč, Borut 1, Lovrečići, Cerovlje, Pazin Novaki, Sveti Petar u Šumi i Stancija) u sklopu projekta modernizacije 50 ŽCP-a diljem Hrvatske, a koji financira Svjetska banka. Investicija je to u podizanje razine osiguranja na spomenutim prijelazima vrijednosti gotovo 10,4 milijuna kuna, a početak radova planira se u rujnu.
Nažalost, u nesreći koja se 17. lipnja 2021. godine dogodila na željezničko-cestovnom prijelazu između kolodvora Kanfanar i Vodnjan smrtno je stradao vozač automobila. HŽ Infrastruktura obitelji stradalog vozača izražava svoju duboku sućut. Također, dopustite da ovim putem još jednom apeliramo na sve sudionike u željezničko-cestovnom prometu da poštuju prometne znakove i prometnu signalizaciju. Međunarodne statistike pokazuju da su u čak 98 posto slučajeva nesreće na željezničko-cestovnim prijelazima posljedica zanemarivanja i nepoštivanja prometnih znakova i prometne signalizacije od strane sudionika u cestovnome prometu.
Nema jamstava
Također, statistike pokazuju da se veći broj ozbiljnih nesreća događa na željezničko-cestovnim prijelazima osiguranim višom razinom osiguranja odnosno prijelazima osiguranim signalno-sigurnosnim uređajima i polubranicima/branicima, što dovodi do zaključka da modernizacija željezničko-cestovnih prijelaza u smislu osiguranja nije jamstvo smanjenja broja nesreća. Kako bi se smanjio broj nesreća, prvenstveno je nužno poštovati prometne znakove i prometnu signalizaciju. Osim toga, zaustavni put vlaka iznosi i do 1500 metara, zbog čega ga strojovođa, nakon što na pruzi uoči automobil, pješaka ili biciklista, ne stigne zaustaviti na vrijeme," odgovorili su iz službe Korporativne komunikacije, HŽ Infrastruktura.