ZA 2,5 KUNE 100 KM

EKOLOG I U PRAKSI, A NE SAMO NA PAPIRU: Umažanin Željko Mikulaš već četiri godine vozi mali električni "Biro", za kojeg tvrdi da nije veći štedljivac samo od benzinaca i dizela, nego i od velikih automobila na struju

Što mogu državnici u Glasgowu ako pojedinac ne doprinese očuvanju okoliša? Benzinac ili naftaš, svejedno im je, samo da je makina što veća i što brža, jer time si napumpavaju ego, kaže Mikulaš

| Autor: Sanja BOSNIĆ
Željko Mikulaš i njegov "Biro" (Snimila Sanja Bosnić)

Željko Mikulaš i njegov "Biro" (Snimila Sanja Bosnić)


Prije točno četiri godine prenijeli smo vijest o prvom malom električnom automobilu u Istri marke "Biro", proizvedenog u Italiji, u vlasništvu Željka Mikulaša iz Umaga. Aktualna konferencija UN-a poznata i kao COP26 u Glasgowu, na kojoj se raspravlja o globalnim klimatskim promjenama uvjetovanim emisijom stakleničkih plinova i prestanku upotrebe fosilnog goriva koje najviše onečišćuje okoliš, te postupnom ukidanju motora s unutarnjim izgaranjem, potakla nas je na novi razgovor s Mikulašom.

Želimo doznati je li se u četiri godine povećalo brojno stanje malih električnih vozila na umaškim cestama i okolici i koliko je porasla ekološka svijest pojedinaca oko promišljanja zdravije budućnosti za nadolazeće generacije. Tema je posebno interesantna u eri globalne krize goriva, drastičnih poskupljenja cijena naftnih derivata i čovjekove (ne)informiranosti o štetnosti motora s unutarnjim sagorijevanjem za onečišćenje okoliša.

Za početak, zanima nas koliko je građana Mikulaš svojim primjerom potaknuo da nabave električni elektromobil?

- Ma niti jednog. Naprotiv, čini se da je sve više velikih i luksuznih automobila raznih svjetskih marki, a ti jureći limeni ljubimci postali su svojevrsni statusni simboli. Drugim riječima, što mogu državnici u Glasgowu ako pojedinac ne doprinese očuvanju okoliša? Benzinac ili naftaš, svejedno im je, samo da je makina što veća i što brža, jer time si napumpavaju ego. Za hibridna vozila ili električne automobile vlada premali interes u nas, pa ukoliko se i odluče za kupnju, poanta je da budu što veći i po mogućnosti razvijaju brzinu poput Rimčeve Nevere, sjetno će Mikulaš.

"Biro" izgleda kao vozilo za golf terene. Mikulaš kaže da je bio svjestan pri kupnji da je to vozilo samo za osobe njemu sličnih pogleda na ekologiju, kojima je interes i skrb za okoliš odista modus vivendi i modus operandi. Ipak, još mu ne idu u glavu ljudi kod kojih izaziva podsmijeh svojim "zelenkom" dok ga vozi. Nitko se u te četiri godine nije ni zanimao kako i gdje nabaviti ovo vozilo, osim što su mu postavljali infantilna i provokativna pitanja oko smiješnog autića kad bi se parkirao negdje u gradu.

- Hrvati su zaista čudan narod. Nije im važna korist, zdrava vožnja i racionalna potrošnja, čime bi doprinijeli zajednici i sebi upotrebom ovog malog diva i nezagađivača okoliša, već im je prioritetno posjedovati veći i bolji auto od susjeda. I to ne samo jedan, nego dva, ili čak tri, ukoliko je obitelj brojnija. U tom slučaju najčešće imaju i jednog dizelaša u voznom parku. A govorim o obrazovanim i dobro upućenim ljudima koji sve znaju ali svojom automanijom dodatno pospješuju energetsku krizu, veli Mikulaš, navodeći podatke o štedljivosti "Biroa" i njemu sličnih elektromobila.

- "Biro" ima snagu od 4 KW i dostiže brzinu od 41 km/h. Napajam ga kućnom strujom od 220V, uglavnom noću kad je jeftinija. Punjenje baterije traje oko pet sati i u tom periodu potroši oko 5 KW, što pomnoženo s 0,5 kuna/KW daje 2,50 kuna utroška, a s tom količinom energije u bateriji može se prevaliti udaljenost od oko 100 kilometara. Racionalnom vožnjom "Biro" nadoknađuje utrošenu energiju na nizbrdicama pa se može prijeći i više kilometara, kaže Mikulaš, koji ga smatra najpoželjnijim vozilom osobito u ljetnim mjesecima, kada su prometnice zakrčene pa se troši više goriva, više onečišćuje zrak i kada se traži parkirno mjesto više. Biro svojim volumenom zauzima male površine.

Doznajemo da je registriran za dvije osobe i uz njih se može prevoziti prtljaga do 30 kilograma, što je idealno za odlazak u nabavku veće količine namirnica, na plažu s rekvizitima ili prijevoz nekog manjeg tereta. Sve se može obaviti uz ugodno prirodno rashlađenje podizanjem pokrova na vozilu, hvali nam svog ljubimca Mikulaš, a tu vjernost vožnji "Biroom" potkrepljuje podatkom da je u četiri godine prevalio 25 tisuća kilometara po gradu i relacijama Umag - Buje - Novigrad. Dodaje da je poželjno u što kraćem roku prijeći što više kilometara jer je češće punjenje efikasnije za njegov litij akumulator.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter