Poskupio odvoz otpada na Buzeštini

Zakonska regulativa nalaže isti fiksni dio cijene svim kućanstvima - neovisno o veličini kante

| Autor: Gordana Čalić Šverko
(Snimila Gordana Čalić Šverko)

(Snimila Gordana Čalić Šverko)


U skladu sa zakonskom regulativom, gradski komunalac "Park", prisiljen je, kazala je njegova direktorica Ervina Kisiček, startati s novim načinom obračuna i novim računima za javnu uslugu gospodarenja komunalnim otpadom.

Regulativa nalaže istu cijenu minimalne javne usluge - fiksni dio cijene, svim kućanstvima, neovisno o veličini kante koju su odabrali i otpadu koji stvaraju. Time korisnicima s manjim zaduženim spremnicima od 80 litara rastu računi u fiksnom dijelu za 2,96 eura i iznose 9,86 eura bez PDV-a koji je 13 posto, a onima s većim spremnicima, od 120 litara i više, čak se i smanjuju.

Nužna korekcija

Uz silne napore, kazala je Kisiček, u "Parku" su od 2018. godine uspijevali zadržati istu cijenu javne usluge, što nije slučaj nigdje oko njih, a sada su je s računima za prosinac povećali - svima u varijabilnom dijelu s 0,015 eura po litri predanog otpada, na 0,03 eura po litri, odnosno na cijenu koja je u okruženju već dvije godine.

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

- Zbog ogromnih porasta svih troškova tijekom proteklih godina, s ekstremima u posljednjih godinu dana, ovo je nužna korekcija cijene na koju su umnogome utjecali i zakonski propisi, a ne samo povećanje svih troškova poslovanja. Naime, s usklađivanjem se krenulo prije više od dvije godine, ali su naš znatno drugačiji prijedlog resorne službe pretprošle godine obustavile prije donošenja, na račun čega su građani i korisnici dobili produženje na još godinu dana jeftinije usluge, kazala je Kisiček.

Nakon više razrađenih modela naplate usluge i provedenih javnih savjetovanja, tako su i Buzetu pokleknuli pred zakonskom obvezom naplate jednake cijene minimalne javne usluge za sva kućanstva, neovisno o ukupnoj količini otpada koju stvaraju, te je u kolovozu prošle godine na Gradskom vijeću donesena odluka koja se zbog usklađivanja s Općinom Lanišće nije mogla prije primijeniti.

Fond za zaštitu okoliša trebao je od 2018. godine financirati troškove sakupljanja i zbrinjavanja reciklabilne ambalaže koja se besplatno prikuplja od domaćinstava, a čije cijene daljnjeg zbrinjavanja terete komunalce iz godine u godinu s eksponencijalnim porastom. Manja domaćinstva stvaraju i znatno manje reciklabilnog otpada za razliku od većih obitelji koje dakle u mnogome više financijski opterećuju sustav s obzirom da stvaraju velike količine i ambalažnog otpada, i bioragradivog, glomaznog, odjeće..., svega što se od domaćinstva prikuplja besplatno, a "Park" to dalje enormno plaća. Tumačenja da veće obitelji imaju više komunalnog otpada u "zelenoj" kanti koji se naplaćuje u varijabilnom dijelu prema predanoj količini, za razliku od manjih obitelji, prečesto ne drže vodu, praksa to u mnogim slučajevima ne potvrđuje.

Reciklaža se, dakle, naglasila je Kisiček, u kućanstvima prikuplja gratis, mada i tu cijene iz godinu u godinu ekstremno rastu, pa je "Park" primjerice 2018. godine plaćao zbrinjavanje otpada iz "žute" kante - plastiku 320 kuna po toni i zgražavao se kako toliko mora plaćati preuzimanje "vrijednih sirovina", da bi predlani cijena iznosila 178 eura po toni, lani 236 eura po toni, a ove godine 295 eura po toni, sve prema obavljenim javnim nabavama.

- To nam je obveza koju moramo rješavati. Civilizacijski pristup i odgovorno postupanje s otpadom koštaju sve više i više. Sve ostalo su bajke. Nećemo sad ulaziti i u to da su pakiranja proizvoda sve veća, a sadržaji sve manji. To je druga strana priče o otpadu na koju baš i ne možemo utjecati. Istina, država, odnosno nadležni Fond, morao je već godinama sudjelovati pokrivanjem troškova sakupljanja reciklabilnog otpada od kućanstava, ali od toga još uvijek ništa. Prikupljaju se podaci, donose se pravilnici i nadamo se pomacima u tom pogledu u ovoj godini. Poruka upućena nama više je nego jasna - snađite se - vaš miješani komunalni otpad mora na Kaštijun, reciklaža kućanstvima mora biti gratis, komunalac je s druge strane mora predati i platiti ovlaštenim sakupljačima, a uslugu korisnicima treba pružiti propisno i na vrijeme. Smatramo da se s takvim obvezama puno lakše mogu nositi oni "veliki", s velikim brojem korisnika na manjoj površini za razliku od nas malih s dvadesetak stanovnika na četvorni kilometar, a mi smo u tom smislu, u istarskom okruženju najmanji i stalno se raznim drugim uplivima i sredstvima borimo za opstanak, a put ka ekonomičnosti usluge trebao bi se istražiti i u okrupnjivanju javnih davatelja usluge na području Istarske županije s Kaštijunom, poručila je Kisiček.

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

Spor s Kaštijunom

Bez obavljanja drugih tržišnih usluga, koje nisu primarne djelatnosti te bez predanosti djelatnika, u ovakvim uvjetima rada gradski komunalac jednostavno ne bi opstao. A cijene će rasti, sve češće, radnici i obveze se moraju plaćati. Rad i trud djelatnika i svih u sustavu treba poštivati i pravilno valorizirati. "Park" je trenutno i jedini u Istri koji tako velikom udjelu korisnika pruža i uslugu prikupljanja i zbrinjavanja biootpada u smeđim kantama i to od 2023. godine, mada mu je i to dodatni financijski teret.

- Prosječno domaćinstvo, s 80 litarskim spremnikom i pražnjenjem jednom mjesečno, prošle godine mjesečno je uplatilo prosječno 8,09 eura, s PDV-om 9,14 eura. Prosječnom domaćinstvu svakog tjedna smo obilazili okućnicu tražeći da li je predao zelenu kantu na pražnjenje ili nije, dva puta mjesečno po "smeđu" kantu gdje zbrinjavanje plaćamo oko 150 eura/toni, jednom mjesečno plavu i žutu, prikupljanje glomaznog otpada do 300 kilograma gratis, a kojeg mi nakon našeg sortiranja plaćamo 227 eura po toni, bez PDV-a, skupljanje stakla, pepela, odjeće koju također plaćamo 120 eura po toni, nadalje dvije godišnje akcije, proljetna i jesenska za prikupljanje većih količina zelenog otpada, ostala reciklaža... da ne nabrajamo sve u sustavu. Zaključno, ogroman obim usluge i ogromni troškovi na velikom brdsko planinskom području, a cijene javne usluge prošle godine, bile su jednake onima iz sredine 2018. godine, rezimirala je Kisiček.

Ukupni troškovi predaje reciklaže ovlaštenim sakupljačima, prošle godine iznosili su 131.680 eura. Drugim riječima, sav polugodišnji prihod od domaćinstava utrošen je samo na plaćanje troškova daljnjeg zbrinjavanja reciklaže. Brojka za ovu godinu penje se na 180.000 eura, po javnoj nabavi, i to bez troškova zbrinjavanja miješanog otpada na Kaštijunu s kojim se "Park" i dalje spori za cijenu, jasno, i bez troškova "Parka". To su, komentirala je Kisiček, troškovi civilizacije i EU.

Konačno, u ovoj godini očekuje se i nekakvo sufinanciranje Fonda u svezi s ambalažom, mada komunalcima još nije jasno kako i pod kojim uvjetima će se realizirati. U "Parku" su zahvalni Gradu Buzetu, gradonačelniku i Gradskom vijeću na pomoći da opstanu uz zadržavanje dugogodišnjeg istog nivoa cijene, a ogromnog povećanja obima usluga.

Gospodarstvo

Fiksni dio cijene za spremnik od 80 litara za privrednike sada iznosi 18,84 eura, što predstavlja porast za 5,57 eura nakon gotovo sedam godina. Varijabilni dio cijene, odnosno cijene predanog otpada, izjednačen je sa susjednim Pazinom koji tu cijenu ima od siječnja pretprošle godine i iznosi 0,03 eura po litri.

Najveći teret novog načina naplate, a koji se prema zakonu trebao primijeniti prije tri godine, osjetit će građani vlasnici kuća za odmor koji su do sada bili u kategoriji "kućanstava", no to više, nakon usklađivanja sa zakonskom regulativom, nije moguće, već prelaze u kategoriju "nekućanstava", dakle privrede.

Kaštijun

Na pitanje o Kaštijunu, Kisiček je kazala da su nažalost sudskim putem prisiljeni tražiti pravedniji pristup naplate usluge koji će vrednovati njihova postignuća i trud s obzirom da je Buzet 2023. godine bio drugi grad u Hrvatskoj po stupnju odvojeno prikupljenog otpada, a prošle godine premašio je respektabilnih 60 posto čime su smanjene količine miješanog komunalnog otpada na trećinu zakupljene kvote na Kaštijunu.

Ovo je, istaknula je Kisiček, bitan podatak, posebice kada se govori o ljetnim uvjetima kada Kaštijun ima velikih problema s kakvoćom i količinama otpada, te ga ne stiže propisno obraditi u svom pogonu, već se viškovi otpada voze van Istre, a troškovi takvog poslovanja dijele se trenutno po toni otpada jednako na sve komunalce, bez obzira da li su oni znatno premašili svoje propisane količine i time uzrokovali Kaštijunu dodatne troškove za prijevoze i obradu otpada van Istre - po višestrukim cijenama, ili pak kao što je buzetski slučaj, znatno smanjili količine, na trećinu svoje kvote i time pomogli da se ukupno manje viškova otpada iz turizma prevozi i obrađuje po tim višestruko većim cijenama van pogona Kaštijuna. Dakle, naglasila je Kisiček, rezultat takvog smanjenja je mjerljiv, pa nije korektan pristup plaćanja jednake cijene po toni, da li komunalci imali viškove ili ne.

- Očekujemo konačne pozitivne pomake, vansudsko rješenje i razumijevanje situacije istarskog sjevera, s obzirom i na novo vodstvo tvrtke - gdje ima volje, naći će se i način naplate cijene usluge uz zasluženi popust istarskom sjeveru, kazala je Kisiček.

Investicijski projekti

U "Parku" nastavljaju s unapređenjem sustava gospodarenja otpadom. Krajem prošle godine izvedeni su građevinski radovi nove kompostane za biorazgradivi zeleni otpad kapaciteta 250 tona na lokaciji "Griža", prve takve u Istarskoj županiji, a zbog isteka građevinske dozvole krenulo se i u početne građevinske zahvate ograđivanja reciklažnog dvorišta za građevinski otpad sa odlagalištem građevinskog otpada na istoj lokaciji.

Prve dane ove godine obilježila je isporuka novog vozila za sakupljanje komunalnog otpada, zapremine 7,5 kubika, vrijednosti 141.000 eura kupljenog na leasing, pa time i novi financijski teret sljedećih pet godina.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter