EUROPSKI BROJ 112

U Županijskom centru u Pazinu telefon je lani zazvonio gotovo 83 tisuće puta

| Autor: Gordana Čalić Šverko
(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)

(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)


Besplatnim pozivom na broj 112 u bilo kojoj državi članici Europske unije može se zatražiti pomoć hitnih službi, a svaki ovakav poziv u Hrvatskoj završava u jednom od dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija. Sjedište istarskog centra nalazi se u Pazinu, gdje smo u povodu obilježavanja Dana europskog broja 112 razgovarali s Mladenom Kikovićem, voditeljem Službe civilne zaštite.

Intenzivnije ljeti

Sustav 112 u Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i neprekidno osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila. Značajna je i sposobnost zaprimanja hitnih poziva na stranim jezicima čime se doprinosi sigurnosti turista i promociji Hrvatske kao sigurnog turističkog odredišta. Konačno to i jest svrha uvođenja jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112, pružiti jednostavan, jednak, siguran i učinkovit pristup hitnim službama svim građanima, osobito onima koji putuju između država unutar Unije.

Pozivi upućeni na broj 112 primaju se neprekidno i besplatni su sa svih mobilnih ili telefonskih priključaka. Pozivom se može zatražiti pomoć hitnih službi: policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe, a prema potrebi angažiraju se i drugi nadležni sudionici i operativne snage sustava civilne zaštite. Pozivom na broj 112 može se pokrenuti akcija traganja i spašavanja na kopnu i moru, hitni prijevoz zrakom unesrećenog, organa ili tima za transplantaciju, timova za traganje i spašavanje ili vatrogasaca, lociranje unesrećenog pozivatelja.

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

- U Županijski centar 112 Pazin lani je upućeno 82.892 poziva, od kojih je 34.148, odnosno 41,2 posto bilo namjenskih. Zabilježeno je 28.237 događaja, od kojih je 12.775, odnosno 45,2 posto bilo medicinskih, 9.982, odnosno 35,4 posto sigurnosnih, 4.369 ili 15,5 posto složenih i 1.111, odnosno 3,9 posto vatrogasnih. Dnevni prosjek je 227 poziva, s time da je značajna razlika između zimskog razdoblja i turističke sezone ili dana vremenskih nepogoda. Najviše poziva bilo je na početku pandemije koronavirusa kada je zabilježeno i do 800 poziva na dan, istaknuo je Kiković.

Ključne informacije

Lani je u Županijskom centru 112 Pazin zaprimljeno 17.420 poziva korisnika stranih mreža. Na stranim jezicima obrađeno je 1.817 događaja na temelju kojih su operateri Centra postupali po standardnim operativnim postupcima. U sustavu 112 u Hrvatskoj pozivi se obrađuju na nekoliko stranih jezika, engleskom, njemačkom, talijanskom, mađarskom i slovačkom, za koje u sustavu postoje i dežurni prevoditelji. U Pazinu su ponosni što je jedan njihov operater, Mauricio Stranić, prevoditelj za talijanski jezik u sustavu 112 za cijelu Hrvatsku.

Što kada operateri zaprime nenamjenski poziv, pitali smo našeg sugovornika. Odgovorio je da je analizom strukture poziva vidljivo značajno povećanje svjesnosti građana o dostupnosti i namjeni broja 112, tako da je broj nenamjenskih poziva iz godine u godinu sve manji kao i broj zlonamjernih poziva. Treba reći da ti pozivi otežavaju rad operatera u sustavu. Operateri zaprimaju sve pozive i nastoje pomoći pozivatelju svojim savjetom ili točnom informacijom ako njome raspolažu, ali i upozore na nenadležnost službe za takve upite.

Operater prilikom zaprimanja poziva mora od dojavitelja u čim kraćem vremenu prikupiti podatke što se dogodilo, gdje se dogodilo, ima li ozlijeđenih i koliko, kada se dogodilo, kakve su okolnosti na mjestu nesreće, te tko zove. Istovremenom analizom prikupljenih podataka, može prespojiti ili dojaviti primjerice o prometnoj nesreći s ozlijeđenim osobama Hitnoj medicinskoj pomoći. Ovisno o vrsti nesreće i okolnostima na mjestu nesreće, obavještava i druge nadležne službe radi postupanja na mjestu nesreće, vatrogasce, policiju, koncesionare održavanja prometnica, lovačko društvo ili veterinarsku službu, komunalna poduzeća, a i Hrvatski auto klub - stanje na cestama, medije…

U operativnom dežurstvu Županijskog centra 112 radi deset operatera. Lijepo je to zanimanje, kaže Kiković. Doduše, ponekad zna biti stresno. Pamte se velike prometne nesreće, one sa smrtnim ishodima, potrage za nestalim osobama, posebno događaje u kojima su sudjelovale mlađe osobe i djeca. Prometna nesreća danskog autobusa kod Bala 2009. godine s 19 ozlijeđenih, češkog autobusa na Antenalu kod Novigrada 2010. godine, u kojoj je stradala 21 osoba.

Nesreće i oluje

- Prošle godine bili smo svjedoci i prirodnih nepogoda, olujnih nevremena koji su više puta tijekom ljeta pogodili dijelove naše županije, kada je zabilježen veliki pritisak na centar 112 i sve žurne službe. U takvim prirodnim nepogodama na sanaciji posljedica nevremena angažiraju se vatrogasci, komunalne službe, koncesionari održavanja cesta, Hrvatska elektroprivreda, pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite, a i hitna medicinska pomoć te druge službe koje sudjeluju u spašavanju i otklanjanju posljedice olujnog nevremena, kazao je Kiković.

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

Centar 112 obavlja i zadaću provođenja ranog upozoravanja i uzbunjivanja stanovništva prilikom nastanka ili prijetnje od nastanka velike nesreće ili katastrofe. Slanjem SMS ili CB poruka na mobilne telefone putem Sustava za rano upozoravanje i upravljanje krizama, SRUUK, a može provesti i uzbunjivanje građana sustavom baziranim na sirenama. Kod takvog načina uzbunjivanja putem sustava 112 dostavljaju se elektroničkim medijima na nacionalnoj i na lokalnoj razini priopćenja za stanovništvo o vrsti opasnosti i mjerama koje je potrebno poduzeti.


Podijeli: Facebook Twiter