Prezentiramo se kao jedna geografska cjelina i destinacija. Definirali smo zajednički brend, zajednički slogan, ugasili pojedinačne web stranice i otvorili zajedničku. Ono što je najbitnije - definirali smo koje su komparativne prednosti s kojima možemo nastupati na tržištu, kaže predsjednik Klastera sjeverozapadne Istre Milovan Popović, direktor Turističke zajednice Umag
Sea Star Festival (Foto: Sea Star Festival)
Klaster sjeverozapadne Istre prvi je klaster u Hrvatskoj koji je prepoznao potencijal umrežavanja s ciljem jačanja pozicije na turističkom tržištu kroz zajedničko djelovanje u kreiranju novih proizvoda, razvoja destinacije te zajedničkih marketinških aktivnosti. Turističkim zajednicama Umaga, Novigrada, Buja i Brtonigle, hotelskim kompanijama Plava Laguna i Aminess hotels & campsites, glavnim nositeljima Marketing plana sjeverozapadne Istre, koji od 2010. godine zajednički rade na razvoju destinacije i unapređenju kvalitete ponude, ove godine pridružili su se Motovun, Grožnjan i Oprtalj.
- S obzirom na to da smo slične destinacije, nalazimo se blizu i geografski smo povezani, prvotni je cilj bio da udružimo budžete i pod jednim brendom, Colours of Istria - U svim bojama Istre, zajednički nastupamo na tržištu. Ono što smo htjeli, i što radimo, je prezentirati se kao jedna geografska cjelina, kao jedna destinacija. Stoga smo definirali zajednički brend, zajednički slogan, ugasili smo vlastite web stranice i otvorili zajedničku, a ono što je najbitnije, definirali smo koje su komparativne prednosti s kojima možemo nastupati na tržištu. Mogu reći da smo prvi i za sada jedini klaster u Hrvatskoj koji funkcionira na ovakav način, istaknuo je predsjednik Klastera sjeverozapadne Istre Milovan Popović, direktor Turističke zajednice Umag.
Klaster sjeverozapadne Istre, naglasio je Popović, predvodnik je klasterskog udruživanja.
- Hrvatska turistička zajednica prije dvije godine počela je poticati osnivanje klastera. Udružili su se, koliko znam, na otoku Krku i još nekim drugim destinacijama. Međutim, to je sve na projektnoj bazi, i dalje svaki TZ zadržava svoj brend i logo, a neke stvari rade zajedno. Razlika između nas i njih je ta što smo mi u stvari jedini funkcionalni klaster u Hrvatskoj. Turističke zajednice našeg klastera ostale su zasebne pravne osobe, a marketinški nastup nam je zajednički, što donosi nekoliko prednosti, a jedna je svakako udruživanje sredstava.
Možete zamisliti koja je razlika kad svaka turistička zajednica nastupa pojedinačno prema tržištu i prema medijima ili kada nastupa zajednički sedam destinacija uz dva hotelijera. Priča postane puno ozbiljnija, budžeti su puno veći i automatski i efekt je puno veći, reći će Popović i dodati da su postigli sve ciljeve koje su si postavili prilikom osnivanja klastera 2010. godine.
Potvrda su tome i tri nove destinacije koje su im se željele pridružiti jer su prepoznale da su uspješni u tome što rade i imaju perspektivu.
- Ovu su godinu obilježile brojne novosti, od toga da smo osvježili naš vizualni identitet, lansirali novu web stranicu, a najveća su novost tri nove destinacije koje nastupaju pod kapom Colours of Istria - U svim bojama Istre. Bio je to logičan korak jer smo zapravo formalizirali sve što smo radili svih ovih godina, kad smo goste koji su dolazili u naše destinacije slali u obilazak Motovuna, Grožnjana i Oprtlja koji su naše prirodno zaleđe i koje definitivno vrijedi posjetiti, iz kulturno-povijesnih razloga, a naravno i zbog eno-gastro ponude. Tako smo u listopadu u Motovunu organizirali prvi Teran Wine & Walk, manifestaciju klastera sjeverozapadne Istre, koji je održan kao treća ekstenzija tradicionalnog Istria Wine & Walka, uz Istria Wine & Walk by the Sea i Muškat Wine & Walk. Mnogi ne znaju da je Istria Wine & Walk prva manifestacija tog tipa u Hrvatskoj, proizvod koji smo mi osmislili, a koji su onda ostali preuzeli, što nam je iznimno drago jer nam to dodatno potvrđuje kvalitetu naše manifestacije.
Što se tiče Teran Wine&Walka, odlučili smo ga organizirati u Motovunu koji je poznat po teranu i staviti naglasak upravo na ovu vrhunsku sortu. Posjetitelji su mogli kušati i ostala lokalna vina, s time da je naglasak bio na crnim vinima kako bi se istaknula posebnost Motovuna. Cilj nam je da iz svake destinacije uzimamo ono najbolje, njenu komparativnu prednost, i s time nastupamo na tržištu jer na taj način potencijalnim gostima nudimo veći izbor i motiviramo ih da što duže ostanu u destinaciji. Ovdje govorimo o razdoblju pred i posezone, jer u sezoni je fokus na suncu i moru, istaknut će Popović.
U sjeverozapadnu Istru dolaze gosti s tradicionalnih emitivnih tržišta. Njemačka i Austrija na prva su dva mjesta i po brojnosti i po kvaliteti gostiju, zatim su tu Slovenija i Italija i potom centralna Europa gdje su u stvari najbrže rastuća tržišta: Češka, Slovačka, Poljska i Mađarska.
- Definitivno možemo reći da su nam brojke u pred i posezoni izuzetno porasle otkako je osnovan klaster. Baziramo se na tome da turističke zajednice privlače goste i u vrijeme kada oni ne bi bili u destinaciji, što znači da stvaramo motiv dolaska. Zato smo definirali proizvode koji su naša komparativna prednost, a to su nogomet, tenis, gourmet, wellness, priroda, dio aktivnosti koje možemo ponuditi van glavne sezone. Gostima nudimo više od 500 kilometara obilježenih biciklističkih staza, što cestovnih što mountain bike, organiziramo nogometne turnire na koje dolaze vrhunski klubovi iz Europe i svijeta, kod nas se nalaze vrhunski restorani koji nude domaće namirnice, tartufe, najbolja maslinova ulja na svijetu..., napominje Popović.
Konačno, cilj je produžiti sezonu na što veći dio godine, na što više mjeseci izvan glavne turističke sezone, razvijajući specifične proizvode i kreirajući manifestacije koje su namijenjene pred i posezoni te time motivirati goste da što dulje ostanu na području klastera.
Turistički klaster Umag, Novigrad, Brtonigla, Buje, Motovun, Grožnjan i Oprtalj prvi je klaster kod kojega je došlo do dogovorne primjene marketinškog koncepta koji se oslanja na promociju destinacije, odnosno klastera, definiranjem krovnog branda i zajedničkih vizuala turističkih zajednica i hotelijerskih poduzeća. Kroz turističke zajednice u Marketing planu klastera zastupljeni su i njihovi članovi, privatni iznajmljivači, mali obiteljski hoteli, restorateri i drugi.
Pod markom Colours of Istria - U svim bojama Istre pod kojom je objedinjeno sedam gradova i općina, stvoreno je jedinstveno turističko područje s bogatom i raznolikom ponudom. Izuzetan destinacijski brend koji će zasigurno mnoge potaknuti da ne samo dođu, već se i vrate, nastao je inspiriran posebnostima istarskog kraja.
Slikoviti logo brenda karakteristična je lepeza u četiri boje, plavoj, narančastoj, zelenoj i ljubičastoj, a svaka od boja predstavlja neku od specifičnosti sjeverozapadne Istre. Pozicioniranje klastera temelji se na četiri osnovna elementa. Sport - aktivan odmor, sportska infrastruktura, sportska događanja. Gourmet i zabava - gastronomska ponuda sjeverozapadne Istre, vina, maslinova ulja, vrhunski restorani i konobe, gourmet manifestacije, posebne ponude i paketi, autohtonost i tradicija u pripremanju gastronomskih specijaliteta. Priroda i kampiranje - prezentacija kampova, aktivnosti u prirodi, uživanje u krajoliku. More i wellness - hoteli i apartmani, plaže, wellness ponuda i paketi, nautički turizam.
Drugim riječima, u jednom danu može se kupati na sunčanim plažama i kušati riblja jela Michelinovih restorana, a zatim popeti do srednjovjekovnih gradića na vinorodnim brežuljcima kojima vijugaju pješačke i bike staze!