DESETI AUDIOART

Koncert za slušalice Josefa Klammera i Seppa Gruendlera: VIRTUALNI GLAZBENI PROSTOR SAVRŠENO UKLOPLJEN U FIZIČKI PROSTOR

| Autor: Mladen RADIĆ
(Danilo MEMEDOVIĆ)

(Danilo MEMEDOVIĆ)


Ono što su u nešto više od 40 minuta s digitalnim instrumentima izveli Klammer i Gruendler bilo je nešto vrlo posebno, ne samo zbog slušalica koje su prisutni morali staviti na uši da bi uživali u izvedbi, nego zbog efekta koji je postignut

Deseti festival AudioArt otvoren je preksinoć na terasi u Emovoj ulici, odmah do Arene, za što je prostor ustupila udruga Illuminare, a nastupili su Josef Klammer i Seppo Gruendler izvevši "Headphone concert" u kojem je publika moga uživati jedino ako je stavila slušalice.

Odličan prostor

Ono što su u nešto više od 40 minuta s digitalnim instrumentima izveli Klammer i Gruendler bilo je nešto vrlo posebno, ne samo zbog slušalica koje su prisutni morali staviti na uši da bi uživali u izvedbi, nego zbog efekta koji je postignut. Klammer i Gruendler stvorili su virtualni glazbeni prostor unutar fizičkog prostora. Terasa je odlično odabrana i odlično iskorištena, a umjesto da slušalice otuđe publiku, one su ih povezale. U jednom trenutku u zvučnu sliku upleli su se ljudski glasovi za koje smo u prvi mah pomislili da dolaze s ulice, no oni su bili ubačeni posebno za pulski nastup, uklopivši se u kontekst mjesta. Zvuk je bio kristalno čist i prilagođen prostoru, a publika uvučena u neobičnu eksperimentalnu priču koju su kreirala dvojica glazbenika. Da je projekt bio uspješan pokazala je i oduševljena reakcija publike radi koje su Klammer i Gruendler izveli jednominutni dodatak.

Prvi ovakav koncert Klammer i Gruendler izveli su 1988.

- Radimo ovo 30 godina, a prošle godine dobili smo poziv Instituta za elektroniku u Grazu da napravimo skladbu za 92 zvučnika i da promislimo kako da prebacimo to iskustvo u običnu izvedbu, u situaciju kao što je ova. Već smo imali ideju za projekt sa slušalicama gdje su samo dva zvučnika i gdje je zvuk putem slušalica usmjeren na dva uha. Sve je znanstveno proračunato na način da dobijete približno najbolje iskustvo kada da ste okruženi zvučnicima, kaže Gruendler.

Eksperimentalno

Razlika u odnosu na 1988. je što su tada izvodili jazz i rock koji je publika slušala na slušalicama, a ovo što rade sada je puno eksperimentalnije, a istovremeno prilagođenije prostoru jer se pazi na akustiku i kretanje zvuka tako da se sve puno više vrti oko igranja sa zvukom nego bavljenja s napisanim strukturama. Drugim riječima, za vrijeme izvedbe sve je potpuno improvizirano, nakon što je promišljeno jer su neki zvukovi bili pripremljeni posebno za ovu terasu. Iako glazba nije emitirana u prostor, nego direktno u slušni sustav, čudni, virtualni zvukovi na koncu su se putem slušalica poput dijelova slagalice uklopili u stvarni ambijent. Bilo bi zanimljivo vidjeti kako bi ovakav pristup funkcionirao primjerice, kao glazba koja prati neku predstavu.

Večeras na AudioArtu

Večeras u 21 sat u Dnevnom boravku Rojca nastupit će JMZM, hrvatski duo koji čine Josip Maršić i Zoran Medved. U Puli će premijerno izvesti skladbu "Shaving a balloon". Nakon njih nastupit će CRI Orchestra (Croatian improvisers orchestra), impro big band koji okuplja velik broj improvizatora aktivnih na hrvatskoj sceni. Predstavit će, između ostalog, i "Cobru" Johna Zorna.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter