Festival će se održati u svakom slučaju, a mi smo spremni za sve varijante - Zlatko Vidačković (Neven LAZAREVIĆ)
Pulski filmski festival došao je u ovim kriznim vremenima do svog 67. izdanja, pa će se unatoč svim problemima održati od 18. do 26. srpnja. Što ljubitelje filma čeka na festivalu, ispričao nam je njegov umjetnički direktor Zlatko Vidačković.
- Koliko je filmova ove godine prijavljeno na sve programe Festivala? Jeste li imali veći ili manji izbor u odnosu na prošlogodišnje izdanje?
- U Hrvatski program prijavljena su četiri filma više od selektiranih 16, a neselektirane su hrvatske niskobudžetne nezavisne produkcije koje nisu uspjele doseći kvalitativnu razinu za konkurenciju. Lani smo za takve filmove imali program izvan konkurencije Kontrapunkt, no na prijedlog Hrvatskog društva filmskih djelatnika odlučeno je da ove godine takvog programa ne bude. Za program Kratka Pula prijavljeno je oko 60 filmova, od čega ih je gotovo 40 vrlo kvalitetno te je selektirano i veseli me da će ih pulska publika imati prilike vidjeti prvi put. Neki od filmova imat će u Puli svjetske premijere, neki hrvatske nakon međunarodnih festivala, a neki istarske premijere nakon što su prikazani u Zagrebu ili negdje drugdje. Festivali primarno služe predstavljanju novih filmova i premijere su bit svakog festivala u Hrvatskoj i svijetu, pa tako i našeg, makar lokalne u smislu prvog predstavljanja istarskoj ili pulskoj publici. Iznimka je natjecateljski program dugometražnog igranog filma, jer Pula tradicionalno već 66 godina dodjeljuje nacionalne filmske nagrade u svim kategorijama, pa se prikazuju i hrvatski dugometražni igrani filmovi koji su već igrali u svim kinima, kako bi njihove ekipe konkurirale za Zlatne Arene.
- Postoji li neka tema koja dominira, koja povezuje domaće i strane filmove, kako igrane tako i dokumentarne. Odnosno, vidi li se iz tih filmova neki pečat vremena u kojima su nastajali?
- U igranim filmovima prepoznaje se trend jakih ženskih likova - od filma "Mare", u kojem glavnu junakinju tumači Marija Škaričić, do filmova "Mater" s Darijom Lorenci i "Tereza37" s Lanom Barić. Kad se te filmove stavi u kontekst s "Glasom" Ognjena Sviličića, dolazimo do poveznice – teme pojedinca koji se suprotstavlja pravilima zajednice i odlučuje sebe staviti na prvo mjesto te svjesno kršiti očekivanja okoline. Dugometražnim dokumentarcima pak dominiraju teme velikih tragedija ili tragičnih sudbina pojedinaca.
- Možete li nešto izdvojiti od ovogodišnjeg programa?
- Izdvojio bih dokumentarni program, koji je najjači u povijesti Festivala. Prikazat ćemo čak 25 dokumentarca. Mislio sam da je razlog toliko velikom broju dokumentaraca neodržavanje ZagrebDoxa u tradicionalnom terminu početkom godine, ali to nije slučaj, jer će se taj festival održati najesen, a po njihovim pravilima nije prihvatljiv nijedan film prikazan bilo gdje u Hrvatskoj. Ipak, brojni su se autori odlučili za prikazivanje u Puli.
U Areni će, nakon natjecateljskog programa, biti održane tri svjetske premijere: "Mine na plaži – Vergarola" Arsena Oremovića, s temom nesreće koja je 1946. odnijela velik broj života Puljana i čiji su uzroci do danas nerazjašnjeni, "Galeb" Ivana Žikovića Žike o brodu predsjednika Tita s kojim je išao na brojna svjetska državnička putovanja, te "Berge Istra" Dražena Majića o tragediji uljanikovog tankera koji je bio tehnološki ponos domaće brodogradnje, te istarska premijera filma "Stepinac – Kardinal i njegova savjest" Višnje Starešine, koja osim životnog puta blaženika, donosi i brojna svjedočanstva Židova kojima je Stepinac izravno spasio život. U INK-u kao hommage Branku Lustigu prikazujemo dokumentarac "Od Auschwitza do Oscara" Dominika Sedlara, a u kinu Valli još dvadeset dokumentaraca poznatih autora kao što su Branko Ištvančić, Nebojša Slijepčević, Biljana Čakić, Vlasta Delimar i mnogi drugi.
Prikazat ćemo i 11 kratkih igranih filmova te 21 studentski. U program Vremeplov prikazujemo film "Vikinzi", u kojem je glavnu ulogu imao nedavno preminuli Kirk Douglas.
Želio bih naglasiti da mi je osobito drago da u programu imamo svjetske premijere dvaju dokumentaraca koji su tematski vezani za Pulu - plažu Vergarolu i brodogradilište Uljanik, i zahvalan sam njihovim autorima da su ih ponudili upravo Pulskom filmskom festivalu. Arena i Pulski filmski festival su prirodno, logično i najprestižnije mjesto u Hrvatskoj za premijeru takvih naslova. Festival je i prošle godine premijerom dokumentarca o Oliveru Dragojeviću nakon svečanog zatvaranja pokazao da je Arena otvorena prema kvalitetnim dokumentarnim ostvarenjima koji mogu privući širu publiku.
- Kako vidite održavanje programa s obzirom na koronavirus?
- Epidemiološke mjere su utjecale na smanjenje broja mjesta u gledalištima. Novi kapacitet Kina Valli je 64 mjesta, a Istarskog narodnog kazališta 218 mjesta (74 parter, 96 lože i 48 balkon). Kapacitet Arene se još utvrđuje i bit će poznat uskoro. Moguće je održati festival uz puno poštivanje svih epidemioloških mjera i očuvanje zdravlja posjetitelja. Smatram da je jako bitno da se festival održi i da ne gubimo kontinuitet.
- Što ćete napraviti ako budu uvedene još restriktivnije mjere?
- Direkcija Pulskog filmskog festivala napravila je početkom travnja detaljan prijedlog alternativnog programskog, organizacijskog i financijskog plana za održavanje Festivala prema tadašnjim, vrlo restriktivnim mjerama. Prijedlog plana sastojao se od drive-in projekcija na parkiralištu Rojca uz zvuk putem FM radija, projekcija na lokalnoj i nacionalnoj televiziji, šifriranih online-projekcija za profesionalce i novinare i otvorenih online-projekcija za javnost, ovisno o vrsti programa i posebno vodeći računa o tome da se premijernim hrvatskim filmovima omogući kasnija normalna kino-distribucija. Prijedlog plana dostavili smo Ministarstvu kulture, koje je sa stručnjacima pažljivo analiziralo planove za sve nacionalne festivale i u dogovoru sa Stožerom definiralo precizne upute kako bi se izbjegao zdravstveni rizik. U međuvremenu se situacija promijenila, pa je odlučeno da se ide na projekcije na klasičnim festivalskim lokacijama s manjim brojem gledatelja. Odluku o obliku održavanja Festivala donijelo je Festivalsko vijeće na čelu s ministricom kulture, u skladu s odlukama Stožera. Festival će se održati u svakom slučaju, a mi smo spremni za sve varijante.
- Prošle godine bilo je nekih prilično dobrih filmova u Areni, no čini mi se da se nakon projekcije u Puli nisu dalje malo jače promovirali. Možete li pretpostaviti u čemu je problem?
- Imali smo tri premijerna naslova. Mislim da su i "General" i "Dnevnik Diane Budisavljević" pokazali da se u kina može krenuti i neposredno nakon Pule i ostvariti dobar rezultat, suprotno nekim tezama da to nije ostvarivo. Prvo smo organizirali gostovanja na Splitskom ljetu, u Ljetnom kinu Bačvice, koja su bila odlično posjećena. Nakon toga, "General" je krenuo u redovitu kino-distribuciju i završio godinu kao najgledaniji hrvatski film sa 74 300 gledatelja. "Dnevnik Diane Budisavljević" krenuo je nakon Splitskog ljeta u ljetnu turneju po otocima i dalmatinskoj obali, a kasnije i u ostala kina, te do kraja distribucije prikupio 26.600 gledatelja, što je za crno-bijeli igrano-dokumentarni film zahtjevne tematike izniman rezultat. Oba filma bila su praćena jakom promotivnom kampanjom. Jedino je kod publike podbacila "Dopunska nastava" redatelja Ivana Gorana Viteza s 5.400 gledatelja, ali je zato pozvana na dva relevantna međunarodna festivala - Palm Springs i Chicago, zahvaljujući tome što je film u Puli vidjela selektorica tih festivala u sklopu Industry programa. Dakle, mislim da možemo biti jako zadovoljni. Pulski filmski festival nedvojbeno je pomogao promociji oba gledana filma – "Generalu" s otvaranjem, a "Dnevniku Diane Budisavljević" s Velikom Zlatnom Arenom i drugim nagradama. Ipak je ovo najveći i najdugovječniji hrvatskih filmski festival, s nesumnjivo najvećim medijskim odjekom.