Kadar iz filma "General" - Borko Perić, pok. Ivo Gregurević i Goran Višnjić
Antun Vrdoljak vratio se s "Generalom" u velikom stilu. Film koji je sinoć otvorio 66. Pulski filmski festival pravi je ep, što se vidi u režiji, dijalozima i glumačkoj postavi te produkciji. Nije da film nema mana, ali Vrdoljak je film očito radio za široku publiku te zna kako posložiti dvoipolsatnu epopeju o generalu Anti Gotovini i Domovinskom ratu koja nije dosadna (pustimo sada ideološke perspektive). Nema ovdje beskrajnih kadrova u kojima je kamera nepomična, nema dugih pauzi unutar i između replika, kao što je to nekada znao biti običaj u domaćim filmovima. Naprotiv, sve je kvalitetno montirano, rezano i povezano. Nakon nekoliko minuta dijaloga, u pravilu slijedi akcija, tako da nema zavlačenja i nabijanja minutaže. Pogotovo se strelovito odvija uvodni dio u kojem se prikazuje Gotovinina mladost, pristupanje Legiji stranaca, odlazak u Kolumbiju i povratak u domovinu. Na ratnim scenama se nije štedjelo, imamo kadrove snimljene iz zraka, čiste i pregledne, s tenkovima koji napreduju preko ravnice i jasno prikazanom akcijom.
Dijalozi kao iz epa
Priča počinje snimkom uhićenja Gotovine na Tenerifima, nakon što ga je haški tribunal optužio za ratne zločine u akciji Oluja i završava njegovim povratkom u Hrvatsku nakon oslobađajuće presude. U međuvremenu pratimo njegovo sazrijevanje, odlazak i povratak u Hrvatsku gdje se bori u Domovinskom ratu i na koncu predvodi oslobođenje Knina u operaciji Oluja. Ne bi bilo naodmet da se tu i tamo napisalo o kojoj se godini radi, gdje se radnja zbiva i pogotovo, kada se radi o povijesnim ličnostima, o kome se točno radi. Tako da samo čujemo da Gotovina nekog oslovi s Lošo, a misli se na Davora Domazeta Lošu, dok u Kninu imamo lika koji se zove Knežević i to je u principu to. Tu je i general Janko Bobetko, ali bit će da nismo čuli kada ga se jasno oslovilo.
Rekli smo na početku da je "General" epski film, a osim po režiji i produkciji, to se vidi i po dijalozima koji kao da su pisani za neki junački ep iz renesansnog doba. Likovi više govore u slobodnim stihovima nego u prozi, kao da su na pozornici u nekom starom kazalištu i to zvuči krajnje umjetno. Ti dijalozi idu od uzvišenih i didaktičnih o Domovinskom ratu i važnosti domoljublja do krajnje banalnih koji kao da su pisani za neku sapunicu, što se najviše odnosi na dijelove kada Gotovina upoznaje svoju prvu i drugu suprugu. Čak i kada se radi o situaciji kada se netko treba skloniti od kiše imamo replike tipa "Ulazi dok si živ, vidiš da se nebo sastavilo sa zemljom". Nisu dijalozi jedina boljka, ima tu i nekih scena koje nam jednostavno nisu bile jasne. Nije nam jasno zašto se, nakon što krene operacija Oluja i oslobađanje Knina, toliko vremena troši na razgovor dvaju srpskih časnika od kojih jedan ne zna kada bi govorio srpskim, kada hrvatskim te miješa ekavicu i ijekavicu i onda nađe i vremena da se upucava svojoj tajnici dok granate padaju na grad.
Vrdoljak je za "Generala" napisao i scenarij, a po knjizi Nenada Ivankovića, novinara i političara i film je rađen tako da Domovinski rat i sve one koji su branili Hrvatsku predstavi u najboljem svjetlu, iako si je Vrdoljak dao slobodu da ne prikaže sve u crnim i bijelim tonovima. Primjerice, ima ovdje rekonstruirana ona scena kada se Gotovina žesti na svoje vojnike i viče da "pljačkaju i siluju barbari", što se odnosi na ponašanje nekih vojnika Hrvatske vojske nakon Oluje. Sve drugo složeno je tako da "General" bude spomenik Domovinskom ratu uz jasnu poruku novim generacijama koju u jednoj sceni upućuje Bobetko: "Tko zaboravlja, taj dvostruko gubi".
Snažan autor
Goran Višnjić, koji je i jedan od producenata filma, Gotovinu glumi koristeći svoju karizmu, dok ga kamera snima u krupnom planu. U jednom trenutku, slučajno ili namjerno, autori filma kao da žele podsjetiti da je Višnjić bio i jedan od kandidata za ulogu Jamesa Bonda. Mustafa Nadarević glumi Bobetka, Tarik Filipović generala Davora Domazeta Lošu, Boris Svrtan je general Ante Roso, a tu su i Borko Perić, Ivo Gregurević, Sreten Mokrović, Rene Bitorajac, Nataša Janjić, Goran Navojec i mnogi drugi. Unatoč brojnoj ekipi, film uspijeva dati prostora likovima i individualnim pričama, da ih se prikaže kao ljude od krvi i mesa i da se barem malo razviju tako da publika može suosjećati s njima. Ipak, ovo je film o Gotovini i Višnjić je glavni.
"General" nosi snažan Vrdoljakov autorski pečat te će, predmnijevamo, sigurno biti hit i zacijelo će Vrdoljakov (i Ivankovićev) prikaz povijesti čiji su neki glavni akteri još uvijek živi i zdravi, izazvati brojne polemike. No, Vrdoljak je znao čime se treba pozabaviti kako bi se vratio pod svjetla reflektora, to sigurno, a i bilo je pitanje vremena kada će netko snimiti film o Gotovini.