Do ovakvih raritetnih filmova koji tretiraju pitanje antifašizma jako je teško doći, ne samo onih iz 1945. ili 1947., nego i onih iz 1970. godine. Činjenica da se povijesni filmovi, snimke i svjedočanstva istarskih antifašista rijetko ili nikada ne prikazuju na Hrvatskoj radio televiziji, i do njih je, čak i za privatne potrebe, vrlo, vrlo teško doći, naglasio je povjesničar dr. Milan Radošević
Projekcijom raritetnog propagandnog 25-minutnog filma "Istra" Branka Marjanovića iz 1945. godine, snimljenog svega mjesec dana nakon oslobođenja zemlje, uz rijeko viđene kadrove tada još uvijek neuklonjenog spomenika cara Augusta u parku u podnožju pulske Arene, govora Vladimira Nazora, demonstracija u Trstu za pripojenje Jugoslaviji, kao i razaranja sela Lipa, preksinoć je u pulskom Domu antifašista počeo trodnevni projekt Pulske filmske tvornice pod nazivom "Metakino". Cilj ovog programa je kinoprikazivanjem spajati različite publike specifičnim filmskim programom. Nakon filmskih projekcija naknadnu raspravu s publikom moderirali su povjesničari Milan Radošević, Igor Šaponja i Igor Jovanović.
Nagrađivani autori i propaganda
- Do ovakvih raritetnih filmova koji tretiraju antifašizam jako je teško doći, ne samo onih iz 1945. ili 1947. godine, nego i onih iz 1970. a koji tretiraju pitanje antifašizma. Zašto je tome tako, možda bi mogla razriješiti posebna tribina, ali je činjenica da se povijesni filmovi, snimke i svjedočanstva istarskih antifašista rijetko ili nikada ne prikazuju na Hrvatskoj radio televiziji, i do njih je, čak i za privatne potrebe, vrlo, vrlo teško doći, naglasio je dr. Milan Radošević, podsjetivši pritom da je film "Istra" režirao Branko Marjanović koji je za vrijeme NDH-a bio visokopozicioniran urednik ustaških vijesti 'Slikopis', i bio nagrađen 1942. godine na venecijanskom bijenalu za srednjemetražni propagandni film "Straže na Drini".
Glumac Igor Galo ukazao je da je scenarist ovog filma Rudolf Sremec kasnije je napisao scenarij za Oscarom nagrađeni animirani film Dušana Vukotića "Surogat" iz 1962. godine. Scene, pak demonstracija u Trstu za pripojenje Jugoslaviji propagandno je, dodao je Galo, snimio kasnije poznati redatelj Puriša Đorđević (u Puli je 1967. osvojio Zlatnu arenu za režiju filma "Jutro", op. a.).
Jedan povjesničar iz publike, osporivši analizom pojedinih snimki i montaže (primjerice, korištenog Titova govora u Zagrebu, a ne u Istri), kazao je da u trenutku snimanja ovog filma jugoslavenske vlasti nisu tada bile ni u Puli, ni u Trstu, kao što se tvrdi u filmu.
"Circa Oaza Hrvatska" u Rovinju
Zatim je prikazan 20-minutni film Tatjane Božić "Circa Oaza Hrvatska" (Factum, 1999.), koji je pripovijeda o ljudima različitih nacionalnosti koji žive u jednoj kući uz more u Rovinju. Izostala je projekcija najavljenog filma Igora Šaponje "Šjora Rina Smajla" iz 2007. o sudionici partizanskog pokreta koja je završila u koncentracijskom logoru Bergen Belsen, jednoj od posljednjih bivših logorašica koja priča priču svoje generacije. Sinoć je prema programu trebao biti prikazan skoro dvosatni film "Na istarski način" Vladimira Fulgosija iz 1985. godine, priča o srednjoškolcu, sinu poginulog prvoborca, koji nakon rata s majkom sa sela seli u Pulu.
Večeras film "Trst, Jugoslavija"
Večeras u 18 sati također u Domu antifašista ponad Arene bit će prikazan 14-minutni film Branka Marjanovića "Ne priznajemo sramotnu odluku", u kojem se originalnim snimcima prikazuje Trst u vrijeme Mirovnih ugovora iz 1947. Zatim će uslijediti jednosatni film Alessije Bozzera "Trst, Jugoslavija", mozaik sjajne arhive, duhovitih priča i svjedočanstava s obje strane granice, a centar je mitska Piazza Ponterosso u središtu Trsta i plave traperice.