(Snimio Marko Lukunić/Pixsell)
Hrvatska se posljednjih godina sve jasnije usmjerava prema održivom turizmu, a Istra kao najrazvijenija turistička regija, postavlja nove standarde u upravljanju destinacijama izvan špice sezone.
U intervjuu za naš list Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, objašnjava kako se Poluotok prilagođava modelima održivosti, u kojoj su fazi planovi za upravljanje destinacijama te što očekuje turistički sektor u nadolazećoj sezoni. Osim pregleda ostvarenih rezultata, Staničić se osvrće na ključne izazove, među kojima su konkurencija, inflacija i novi trendovi u ponašanju turista te otkriva strategiju Hrvatske turističke zajednice za zadržavanje i privlačenje kvalitetnih gostiju.
- Istra je naša najrazvijenija turistička regija koja u ukupno ostvarenom turističkom prometu zemlje ostvaruje udio od gotovo 30 posto. To je ujedno i najveći udio od svih regija obzirom da primjerice Splitsko-dalmatinska županija u ukupnim noćenjima participira s oko 19 posto, a Kvarner s oko 17 posto. Istra se može pohvaliti i najraznovrsnijom strukturom smještajnih kapaciteta s posebnim naglaskom na objekte visoke kategorije.
Kada svemu pridodamo raznovrsnost i kvalitetu ponude, od vrhunske eno-gastronomije pa sve do brojnih događanja, jasno je kako je riječ o regiji koja je u mnogočemu pravi primjer kvalitetnog upravljanja turizmom pa je tako i kada govorimo o produljenju sezone. Najavili smo generalno vrlo dobru posezonu, a da smo bili u pravu najbolje potvrđuje rast prometa u listopadu od 6-7 posto na nacionalnoj razini, dok je stopa rasta u Istri oko 3-4 posto. Dugoročno gledano, tijekom pred i posezone želimo ostvarivati još veće stope rasta, odnosno napraviti disperziju i rasteretiti samu špicu turističke godine.
- Kada sagledamo posljednjih nekoliko desetljeća, možemo reći kako je održivost u turizmu Istre utisnuta još od prvih razvojnih projekata koji su postavili temelje i značajno doprinijeli današnjem statusu ove regije. Primjerice, prisjetimo se unutrašnjosti Istre nekad i danas, razlika je ogromna i očita, ponajviše u segmentu infrastrukture i velikom broju aktivnih gospodarskih djelatnosti. Sve navedeno je, uz ulaganja u kvalitetne smještajne kapacitete i sadržaje, između ostalog, omogućilo i određeni odmak od masovnog turizma koncentriranog na obalnom dijelu. Tu su i aktivnosti samih turističkih subjekata, poput primjerice Valamara koji je prepoznat kao svojevrsni predvodnik održivog poslovanja u turizmu. Sve navedeno je dovelo do toga da je Istra danas izrasla u regiju koja je svojim posjetiteljima zanimljiva tijekom cijele godine, a ne samo u visokoj sezoni, kao što je to bilo u prošlosti. Da je tome tako najbolje potvrđuje podatak od oko 3 milijuna noćenja koji se u današnje vrijeme realiziraju u unutrašnjosti Istre, što je značajno više od 10 tisuća noćenja realiziranih na istom području prije 30-ak godina.
- Definitivno je došlo vrijeme za odmak od pukog brojanja turista jer rast turističkog prometa sam po sebi ne smije biti cilj, posebice ne u špici sezone jer tada na dnevnoj bazi imamo više od milijun gostiju u našim destinacijama. U tom smjeru idu i nove zakonske promjene koje svakoj općini, gradu, odnosno županiji osiguravaju okvire djelovanja putem kojih će, u turističkom smislu, moći profilirati svoje destinacije. Pritom je važno naglasiti da su svi podaci i cijela metodologija izrade analize prihvatnih kapaciteta, kao i planova upravljanja destinacijom, vrlo jasno i jednostavno propisani te je korištenjem javno dostupnih podataka moguće kvalitetno pripremiti sve potrebne analize i dokumente te na taj način vrlo konkretno mjeriti pokazatelje održivosti. Svima nam je u interesu da smjer kojim idemo bude dugoročan i održiv za hrvatski turizam.
- Možemo reći da je reforma upravljanja turizmom u punom jeku, ranije su usvojeni spomenuti strateški i zakonski okviri, kao i prateći pravilnici, a sada je u tijeku realizacija, odnosno provedba planiranih aktivnosti. Dinamika u realizaciji aktivnosti ponešto se razlikuje od destinacije do destinacije, što je i logično, no najvažnije je da cjelokupni sektor shvaća kako alternative nema i da se hrvatski turizam nalazi na prekretnici. Osobno vjerujem da će sustav turističkih zajednica biti na visini zadatka, odnosno uvjeren sam da će kolege iz sustava, kao i svaki put do sada, dati svoj obol i doprinos, kako u provedbi zakona kroz izradu potrebnih planova upravljanja destinacijom, tako i u stvaranju okvira koji znače bolje sutra za hrvatski turizam. Cilj je da svaka destinacija ima priliku upravljati turizmom na svom području u pravom smislu riječi, odnosno po modelu destinacijskog menadžmenta.
- U dosadašnjem dijelu godine na razini zemlje bilježimo oko 5 posto manje noćenja njemačkih turista, a sličnu razinu rezultata bilježi i Istra. Međutim, bitno je naglasiti kako Njemačka za hrvatski turizam predstavlja najvažnije tržište koje u ukupno realiziranim noćenjima ostvaruje udio od oko 22 posto, a ujedno je riječ o tržištu s kojeg smo u ovoj godini ostvarili rezultat koji je bolji u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu. Rekordnu godinu s njemačkog tržišta imali smo 2022. što je izvanredan uspjeh obzirom da smo takve rezultate ostvarili u vrlo izazovnim okolnostima pandemije. Iako možemo zaključiti da je Hrvatska konsolidirala svoj rezultat na tržištu Njemačke koji podrazumijeva realizaciju više od 3 milijuna dolazaka, ovogodišnji blagi pad nam je signal za još veći angažman na njemačkom tržištu što ćemo kroz brojne promotivne aktivnosti i učiniti. U budućnosti ćemo još više težiti daljnjem jačanju naše tržišne pozicije kroz održiv razvoj turizma, rast prometa u predsezoni i posezoni te kroz povećanje dolazaka u destinacije koje nisu u središtu turizma, posebice u destinacije na kontinentu.
- Oko 12 posto ukupnog turističkog prometa ostvarujemo na domaćem tržištu, dok se ostatak realizira na globalnom tržištu. Pritom su nam dominantna europska tržišta s kojih ostvarujemo daleko najviše dolazaka i noćenja pa nas u tom smislu posebno vesele rezultati posljednjeg istraživanja Europske putničke komisije o namjerama putovanja turista s 10 glavnih europskih emitivnih tržišta. Prema dostupnim podacima preko 73 posto anketiranih Europljana planira putovati u sljedećih šest mjeseci, što je 6 posto više u odnosu na prošlu godinu.
Među najpopularnijim destinacijama Hrvatska se nalazi na sedmoj poziciji, dok je u pogledu namjere putovanja naša zemlja najbolje pozicionirana na tržištima Austrije, Francuske i Poljske. Ono što treba posebno istaknuti je prvo mjesto Hrvatske kada je u pitanju popis destinacija prema namjeri posjeta novih turista, odnosno onih koji imaju namjeru prvi put posjetiti našu zemlju. Naravno, važna su nam i daleka tržišta od kojih najbolju poziciju imamo na tržištu SAD-a s kojeg ostvarujemo najveći turistički promet, a primjećujemo i povratak gostiju s ostalih dalekih tržišta kao što su Kina, Koreja, Japan i drugih.
- Turizam se, generalno gledano, prilagođava brzim promjenama koje su prije svega uzrokovane geopolitičkim situacijama, ali i tehnološkim napretkom. Navedeno znači da određene potrebe mijenjaju i sami gosti koji sve više traže autentična iskustva, odnosno žele što više i bolje upoznati kulturu destinacije u kojoj borave, a nikako ne smijemo pritom zanemariti i njihovu želju za održivim putovanjima. Standardni turistički paket aranžmani te "ručnik na plaži" odavno nisu dovoljni te je sve veći naglasak na kvaliteti, bogatstvu kulturne ponude, lokalnim tradicijama i prirodnim ljepotama. Na određene nove trendove ukazuju i preliminarni rezultati Reiseanalyse za 2025. godinu, koju provodi njemački institut FUR, a prema kojoj će najvažniji čimbenik za odluku o odabiru destinacija među Nijemcima, našim najbrojnijim gostima, biti vrijednost za novac, ljepota krajolika, ugodno i povoljno vrijeme, kvaliteta smještaja i cijena.
- Do kraja godine namjeravamo zadržati dosadašnje pozitivne trendove, odnosno dosadašnji rezultat želimo dodatno učvrstiti u preostalim mjesecima. To se odnosi na turistički promet, ali i na prihode koji će, prema projekciji Hrvatske narodne banke, u ovoj godini premašiti 15 milijardi eura, što je za 4 posto više od lanjskih prihoda. Vezano za iduću godinu, znamo da će ona biti vrlo intenzivna i izazovna jer s jedne strane imamo vro jaku konkurenciju, dok s druge strane svjedočimo i dalje prisutnoj inflaciji na mnogim tržištima, kao i određenim geopolitičkim situacijama čiji daljnji ishodi mogu značajno utjecati na globalne turističke tijekove. Tema koja će zasigurno ostati aktualna i tijekom iduće godine biti će cjenovna politika zbog čega kontinuirano apeliramo i pokušavamo osvijestiti pružatelje usluga da cijena mora pratiti kvalitetu usluge. Nadalje, aktualan je i sveprisutan problem radne snage u turizmu i to one kvalitetne i educirane. Nadolazeća će godine obilježiti i dalje pitanje održivosti u turizmu, međutim ponavljam, to je naš najvažniji cilj čijem ostvarenju doprinos mora dati cjelokupna zajednica. Održivi turizam jednostavno nema alternative.