Pulski fotografi Aleksej Orel i Marko Krnjajić predstavili su se u Dnevnom boravku Rojca izložbom "Fotografije iz budućnosti 22. 02. 2022."
Kako je navedeno u najavi, datum otvorenja nije slučajno odabran jer prezentira binarni zapis gdje se broj 1 zamijenio brojem 2 pa tako 0 postaje odmor, san, pustoš, noć... a 1 rad, budnost, gužva, dan... No, broj 1 zamijenjen je brojem 2 sugerirajući da se radi o ekstremu kroz koji pulski prostori prolaze od zime do ljeta, idu iz krajnosti u krajnost, bez neke sredine, pa je grad ili potpuno pust ili potpuno ispunjen ljudima, ali i manifestacijama. Takvih primjera može se naći još.
Fotografije su nastale točno godinu dana prije ove izložbe i hipoteza je bila da će ta dvojka iz tako postavljenog binarnog zapisa donijeti još veću degradaciju ovog prostora, ali ne samo ono što je striktno vezano uz turizam nego i primjerice, za trgovinu.
Kao ideja sve je počelo od jedne nesmotrene greške kada je Krnjajić prošle godine snimio fotografiju i postavio ih na Facebook te omaškom napisao da su snimljene 2029. umjesto 2019. što se Orelu jako dopalo jer pretpostavlja da će ti prostori koji je snimio Krnjajić jednako izgledati 2029.
Rad Marka Krnjajića
Fotografije su crno-bijele jer kako kaže Krnjajić, tako djeluju dramatičnije i bolje predstavljaju temu "Ima li života poslije masovnog turizma?" Odgovor se iz ovih fotografija može naslutiti.
- Kako će taj prostor izgledati za deset godina? Ako budemo i dalje stremili samo k turizmu, što je nešto što se dešava u cijeloj regiji, prostor će izgledati loše. Živost prostoru, po meni, u ovom trenutku može ponuditi jedino kultura, odnosno subvencioniranje kulture u užem centru grada. Kandlerova ulica je trebala zaživjeti kao art zona, ali nije se smjelo ići k tome da zaživi kao ljetna art zona, nego kao zimska art zona po mjeri čovjeka, za čovjeka, od čovjeka, smatra Orel.
Fotka Alekseja Orela
"Grad bi trebao živjeti svoj život, svoj ritam i odmarati se preko noći, kao i čovjek, a ne tijekom sedam ili osam mjeseci. To nije prirodno za grad. To više nije grad nego nešto drugo, periferija. Svi znamo da u priči o Adventu Forum više ne postoji, osim one kugle s kojom se hvalimo da je najveća, ali ljudi nema. Jedino kultura može nešto ponuditi. Da je koncert na Forumu ljudi bi došli, ili ispred Svetog Tome, kaže Orel, koji rješenje vidi u tome da se manje novca da ljetnim manifestacijama, a da se da nezavisnoj kulturi i usmjeri se na zimski period jer je ljetni profitabilan, no on se najviše subvencionira, što Orel drži besmislenim.
Krnjajić kaže da nakon šest godina života u Puli vidi nešto što vidi u svim gradovima na primorju i u Crnoj Gori i u Hrvatskoj i u Sloveniji te vidi da su isti problemi u Crnoj Gori i ovdje tako da ova fotografska priča ima širu konotaciju koja nije vezana samo za Pulu.
- Cijela jadranska obala, s ove strane, ima isti problem. Moj cilj je da predstavim problem, a ne da ga riješim, kaže Krnjajić.
Izložba se može pogledati do 5. ožujka.