Polaznici radionice - Miroslav Tovirac, Marco Quarantotto, Marko Grbac Knapić, Afrirm Shehu i Luka Žužić (Snimio: Dejan Štifanić)
Uz polaznike Marca Quarantotta, Miroslava Tovirca, Afrirma Shehua, Marka Grbca Knapića i Luku Žužića, pod umjetničkim vodstvom dirigenta, skladatelja, teoretičara glazbe i glazbenog pedagoga Nevena Radakovića, prošlog je tjedna u pulskom klubu Kotač u Rojcu održana petodnevna Soundpainting radionica 2021.
Dvostruka, podvojena uloga
Tema ovog izdanja Soundpainting radionice bila je dvostruka uloga kompozitora-dirigenta u kontekstu real-time skladane izvedbe malog komornog ansambla bez samostalnog soundpaintera: njegova podvojena uloga dirigenta-skladatelja s jedne i glazbenika-izvođača s druge strane.
Prošlogodišnja istraživanja Soundpainting platforme Pula 2020 na polju real-time kompozicije te nekolicina Soundpainting performansa ostvarenih u 2020. s manjim brojem izvođača (do pet glazbenika) nametnula su tu problematiku kao umjetnički relevantnu i izazovnu: kako da jedna osoba bude nositelj dvojake uloge, da istovremeno sklada i vodi izvedbu, te sudjeluje u njoj kao glazbenik u sklopu samog ansambla?
Prema riječima Nevena Radakovića, inače i glavnog producenta i organizatora radionice, prepoznavanje i promišljanje dotične problematike pobudilo je potrebu za iznalaženjem novog Soundpainting koncepta (bez samostalne osobe dirigenta/skladatelja koji stoji ispred ansambla), a koji bi bio direktan rezultat sukusa četiriju artikuliranih zadataka kojima se bavila ova Soundpainting radionica.
U te zadatke spada, prvo, prilagođavanje Soundpainting znakovnog jezika ili, točnije rečeno, osmišljavanje novog, autorskog znakovnog jezika za real-time skladanje, koji bi, prvenstveno u tehničkom smislu, imao za cilj učiniti znakovnu komunikaciju praktičnijom, omogućavajući skladatelju/dirigentu - brzu komunikaciju s ostatkom benda, a dovoljno prostora da kao glazbenik unutar malog sastava sudjeluje u izvedbi.
Drugi zadatak bio je osmišljavanje paketa praktičnih izvedbenih koncepata koji omogućavaju kreativnu, brzu i vještu kompozicijsku suigru unutar malog glazbenog sastava, a treći osmišljavanje konceptualnih kompozicija temeljenih na praktičnim izvedbenim konceptima, s jasno određenim kompozicijsko-dramaturškim aspektima, koje bi se pokretale jednim znakom, i time omogućavale skladatelju/dirigentu kao glazbeniku - neometano sudjelovanje u njihovom izvođenju.
Četvrti zadatak bio je osmišljavanje modusa zapisivanja i kreativne uporabe unaprijed skladnih glazbenih struktura u kontekstu real time kompozicije.
Ostvarena četiri rezultata
Radionica je polučila i četiri rezultata. To je, prvo, novi autorski znakovni jezik koji za razliku od Soundpaintinga i ostalih znakovnog jezika za skladanje (Conduction by Lewerence "Butch" Morris), koristi samo jednu ruku u znakovnoj komunikaciji i u svakom trenutku omogućava dirigentu/skladatelju sudjelovanje u glazbenoj kreaciji.
Rezultat je i novi autorski paket izvedbenih koncepata prilagođenih umjetničkom izazovu malog ansambla bez samostalnog dirigenta/skladatelja, zatim dvije nove konceptualne kompozicije te, zaključno, pisani kompozicijski materijal strukturiran na način da omogućava kreativnu upotrebu pojedinih kompozicijskih podstruktura.
Izvršna producentica radionice bila je Mia Đurčević, suorganizator radionice udruga Rondo Histriae, partneri klub Kotač i EDUSplash platforma, a ostvarena je uz financijsku podršku Ministarstva kulture, Upravnog odjela za kulturu Grada Pule i Istarske županije.