Bojimo se da se nad gradom sve više nadvijaju oblaci prosječnosti, a sve zbog pojedinaca spremnih da zarad profita pogaze sve norme. Kako objasniti redovne, sjajne, sve učestalije recenzije upućene na adrese određenih ugostiteljskih objekata za odlučnu uslugu koju pružaju. Bilo bi nam drago da je tako, ali smo se i osobno, osim kroz žalbe turiste, uvjerili da je sve to daleko od istine. Nećemo navoditi primjere nesrazmjera između recenzija i stvarnosti, navode pulski ugostitelji
Ilustracija (snimio Duško Marušić Čiči)
Pumpanje imidža ugostiteljskih objekata na TripAdvisoru, najpoznatijoj turističkoj platformi za putovanja, na kojoj korisnici mogu pronaći željene informacije o smještaju ili nekoj usluzi, već je dugi niz godina poznata stvar u svijetu ugostiteljstva. Pretjerano pozitivni komentari, lažirane dobre ili, pak, loše recenzije s ciljem pakiranja konkurenciji neizbježne su pojave tijekom sezone u branšama ugostiteljskih i smještajnih objekata.
Jer, kako digitalni marketing s jedne strane može poslužiti kao pošten i pravedan alat u utrci za boljom reklamom, tako vrlo često poprima gotovo kriminalne razmjere s ciljem obmanjivanja, prije svega, turista.
Jer, kao što komentari na gotovo svim internetskim portalima mogu popraviti nečije poslovanje ili ugled, mogu ga isto tako i nepovratno uništiti. Mediji već godinama pišu o ubrzanom uzletu biznisa s lažnim recenzijama koji potencijalno mogu destabilizirati i diskreditirati cijelu destinaciju. Dakle, priča nije šala, a posljedice može osjetiti cijeli jedan grad i(li) regija. No, nikome nije skroz jasno kako doskočiti tom očitom problemu i kako stati na kraj prljavom skupljanju lažnih poena. Sudskim je putem, naime, teško doći do zadovoljštine ako ste oštećena strana, dok se naručitelj gotovo uvijek može izvući nedokazivošću (ne)djela.
Na aktualiziranje ove teme potaknule su nas brojne pritužbe pulskih ugostitelja koji se žale na taj dobro poznat fenomen koji je i ove godine očito uzeo maha. Izdvojit ćemo samo jedno anonimno pismo koje je stiglo u našu redakciju.
"Obraćam vam se prije svega u osobno ime, ali i u ime mojih supatnika u problemu koji nas sve više opterećuje. Oprostite nam zbog anonimnosti, ali ne želimo da bespomoćnost koja nam je u posljednje vrijeme vjerna pratilja eskalira u nešto drugo, u nešto mnogo gore. Nećemo vam ovim pismom otkriti toplu vodu. O problemu koji nas tišti pričaju, doduše tiho, vlasnici ugostiteljskih objekata u našoj Puli. Građani se uz jutarnju kavu sprdaju s time, a turisti, često izmanipulirani, sve češće Puli upućuju posljednje zbogom", kaže anonimni čitatelj, očito ugostitelj.
"Riječ je o lažnim recenzijama na Tripadvisoru koje nisu novost, ali su u posljednje vrijeme uzele toliko maha da ozbiljno utječu na rad i egzistenciju nas poštenih ugostitelja. S druge strane, prevare na Tripadvisoru omogućuju enormnu zaradu onima koji su spremni odlično plaćati autorima izvrsnih recenzija i ocjena.
Ovo pismo, budite sigurni, ne pišu ljubomorni, ne šalju ga neradnici, ne pišu ga ljudi koji sve ove godine, a nije ih malo, čestito zarađuju plaće, poštenim radom izdržavaju obitelji te plaćaju porez državi. Čineći istovremeno sve da našu Pulu, biser Istre, učine još ljepšom no što jeste", nastavlja on ili ona s opisivanjem fenomena s kojim smo i sami dobro upoznati.
Naime, samo letimičnim pogledom na pulski dio Tripadvisora jasno je da se među prvih dvadesetak restorana u Puli nalaze neki za koje nismo ni znali da postoje, dok pravi, renomirani, provjereno kvalitetni, cjelogodišnji i višedesetljetni restorani nalaze tek pri dnu ljestvice. Najblaže bi se izrazili kada bi rekli da je to samo po sebi indikativno, a prva i najznačajnija indicija je da dobar dio takvih, očito lažnih komentara, dolazi od profila koji u svojoj povijesti postojanja imaju samo taj jedan - ekstremno pozitivan - komentar pun hvale i opisa u superlativu.