S početkom nove školske godine Pulapromet je pojačao postojeće autobusne linije s 15-20 posto više polazaka, kako u Puli, tako i u svim mjestima na području bivše pulske općine. Riječ je o Fažani, Peroju, Galižani, Vodnjanu, Muntiću, Valturi, Ližnjanu i Medulinu. Direktor Igor Škatar veli da su linije prilagođene školskoj satnici, čime su izašli ususret učenicima koji su ovog ponedjeljka krenuli u škole.
- Ove subote održali smo sastanak s nadležnom županijskom i gradskom pročelnicom Patricijom Percan i Elvirom Krizmanić Marjanović. Tema je bila početak školske godine. Na sastanku u Pazinu 1. rujna nadležni pročelnici, ravnatelji škola i epidemiolozi zaključili su da škole trebaju uskladiti nastavu s prijevozom. Nismo u pitanju samo mi, tu su Hrvatske željeznice, Fils, Brioni, Arriva (bivši Autotrans)… Svi su prijevoznici u prilično nezavidnoj situaciji zato što nemaju dnevnog prihoda, nema putovanja, privatnici više ne odrađuju izlete u Italiji i Francuskoj, nema ni maturalaca ni drugih stvari. Prihodi su svima značajno pali, a rashodi su poznati, na njih ne možete previše utjecati. Možete nešto napraviti, ali ne u onolikoj mjeri koliko je pao prihod. Iz resornog ministarstva su shvatili da je velik problem upravo prijevoz. Između ostalih djelatnosti koje postoje, koje su doživjele ugrozu, prijevoz je jedan od najznačajnijih. Tako je praktički u svim dijelovima Hrvatske, objašnjava Škatar.
Iako je škola počela, pretjeranih gužvi u busevima još nema.
- Očito je da su mnoge škole organizirale nastavu, poput Tehničke, gdje jedan tjedan u školu dolaze učenici 1. i 3. razreda, a drugi tjedan su na daljinskoj nastavi. Drugi tjedan u školu dolazi 2. i 4. razred. Mi smo dobrim dijelom uzeli lanjski raspored, uzimajući u obzir završetak školskih sati. Rekao bih da smo solidno pokrili jutarnji termin. Povećali smo broj polazaka, računajući na učenike koji odlaze u školu, uzimajući u obzir naš kapacitet i mogućnosti, kao i mogućnosti jedinica lokalne samouprave u smislu da one mogu eventualno platiti povećanu uslugu prijevoza, kaže Škatar.
Objašnjava da postoji ugovor o javnoj usluzi koji jasno propisuje metodologiju preraspodjele pokrića gubitka Pulaprometa između jedinica lokalne samouprave.
- Dakle, točno se zna koliko se kilometara prijeđe na teritoriju pojedinih jedinica lokalne samouprave, iz čega proizlazi određeni rashod, vidi se kolik je prihod ostvaren od prodaje karata na tom području i svu razliku između ostvarenog prihoda od osnovne djelatnosti i rashoda mora podmiriti taj grad ili općina, kaže Škatar.
Lani je Pulapromet, veli, ostvario 16,7 milijuna kuna prihoda od osnovne djelatnosti (prodaje karata), a ove godine do konca prosinca po toj osnovi očekuju svega osam milijuna.
- Znači, razliku od 8 do 16,7 milijuna će podmiriti jedinice lokalne samouprave. Vijeća svih općina i gradova su 2018. godine prihvatili ugovor o javnoj usluzi. Bio je to ključan dokument da bismo se uopće mogli prijaviti za nabavku autobusa putem europskih fondova. Lani smo dobili buseve u 100-postotnom iznosu upravo na temelju tog ugovora, na osnovi kojeg je zgotovljen i projekt nabavke 20 plinskih autobusa putem ITU mehanizma, objašnjava Škatar.
Prihodi od učeničkih bonamenata još nisu poznati jer je nastava tek počela. Taj će podatak, kaže direktor, biti poznat krajem idućeg tjedna. Korona je, međutim, već sada srozala prihode koji su 70 posto manji nego lani, kaže.
- Prihodi od osnovne djelatnosti ove godine neće prijeći osam milijuna kuna i onda je racionalno i optimalno smanjiti uslugu prijevoza, odnosno troškove kolikogod je to moguće. Ako ne odrađujete kilometražu kao i lani, ako smo lani prešli dva milijuna kilometara i ako to ove godine smanjimo na pola milijuna kilometara, uštedjet ćemo na gorivu i angažiranom ljudstvu. Nešto se tu ušpara, kaže Škatar.
Na pitanje jesu li smanjili broj zaposlenih i plaće, odgovara da je dio radnika otišao u mirovinu, a nekima nisu mogli produljiti ugovor o radu pa je u firmi 120 zaposlenih, deseto manje nego lani. Plaće su, pak, u dogovoru sa sindikatima u startu smanjene deset pa pet posto.
- Međutim, treba uzeti u obzir i da su vozači lani dobivali veće plaće jer je bilo više turista i puno je više prihoda ostvareno, a na prodanu kartu vozači dobivaju određenu naknadu. Njima je na koncu plaća realno pala 10-20 posto, što nije malo. Zajedno sa sindikalnim partnerima pokušavamo naći optimum, kako izaći iz nepogode koja nas je sve skupa zadesila, objašnjava Škatar.