Puno je povoda za razgovor s jednom od najznačajnijih i najsvestranijih osobnosti na hrvatskoj glazbenoj sceni, pjevačicom, flautisticom, skladateljicom i autoricom tekstova Tamarom Obrovac, umjetnicom čiji je osebujni etno jazz izraz međunarodno prepoznat, uz ostalo, i nominacijom za prestižnu nagradu BBC Radio 3 World Music awards. Zbog zgusnutosti projekata, možda je najbolje ići kronološkim redom.
Tamara i njen Transhistria ensemble održali su još koncem 2016. koncert u dupkom punoj dvorani Zagrebačkog kazališta mladih, gdje je Tamara obilježila 20 godina diskografije i deseti autorski CD "Canto amoroso". Koncert je snimljen i nedavno objavljen kao dvostruki live album u nakladi Cantusa Hrvatskog društva skladatelja, kao prvi "live" album u Tamarinoj karijeri te je odmah po izlasku uvršten u pet najboljih koncertnih albuma kao i pet najboljih jazz albuma u Hrvatskoj u 2018. godini.
- Kako biste s pozicije autora i izvođača opisali taj koncert u ZKM-u? Vaši koncerti uvijek su obilježeni slobodom, igrom i kreativnošću, kao i posebnom alkemijom između glazbenika i publike.
- ZKM je poseban prostor, možda i zato što mu se dvorana zove "Istra". Bilo je jako puno ljudi, sjajna atmosfera i odlična svirka; poklopilo se sve što je potrebno za dobar live CD.
- Prostor ZKM-a ima i jako dobru akustiku.
- Ne samo to, već je koncert dobro snimljen i jako dobro produciran, što je jako važno za 'live' album.
- Koliko je uspješnosti koncerta doprinjela činjenica da ste studirali i stasali u Zagrebu?
- Sigurno da jest, Zagreb je grad koji jako volim, grad moje mladosti, grad u kojem sam provela studentske dane, otkrila jazz i održala mnogobrojne koncerte. Stoga mi je drago što je ovaj prvi 'live' CD snimljen baš u Zagrebu, gdje imam svoju dragu i vjernu publiku, k tome još u posebno mi dragoj dvorani ZKM-a.
- Za dva tjedna ulazite u Studio zagrebačke Muzičke akademije gdje ćete snimati novi materijal s TransAdriatic kvartetom.
- Točno, album će biti objavljen početkom lipnja, a slijedi i njegova koncertna promocija; prvo u Norveškoj, Austriji, a zatim u Hrvatskoj, Italiji i Sloveniji. Inače, taj je materijal premijerno odsviran za Valentinovo u Istarskom narodnom kazalištu 2017. godine. Treba reći da će ovaj album, osim kao CD, biti objavljen i u posebnoj LP ediciji.
"Obrovac na kvadrat"
- Uskoro, za nepuna tri tjedna, 7. veljače, nastupit ćete u zagrebačkoj Laubi na otvorenju izložbe slika Vašeg oca Ivana. Događaj ima dobar naslov "Obrovac na kvadrat".
- Tata ima izložbu u Laubi, a Transhistria kvartet izvest će u sklopu otvorenja svojevrsnu glazbenu improvizaciju, uz video projekcije vodnjanskog umjetnika Matije Debeljuha. Uz ostalo, poveznica naziva 'Obrovac na kvadrat' je i to što se tatini radovi nalaze na omotima svih mojih albuma. Dakle, to neće biti klasični koncert, već triptih prožimanja tatinih slika, glazbe i vizualija Matije Debeljuha koji je, kao tatin učenik, i oblikovao nekoliko mojih posljednjih albuma.
- Tjedan kasnije, 18. i 19. veljače ukazana Vam je čast da predstavljate Hrvatsku na međunarodnoj konferenciji glazbenih autora Songwriter's Expo 2019 . u Budimpešti. Prvog dana u ekskluzivnom razgovoru predstavit ćete svoj kreativni proces. Kako ćete nekom neupućenom predstaviti svoj rad, opus?
- Više se radi o razmjeni iskustava i predstavljanju načina razmišljanja nego o direktom predstavljanju mog rada. Mislim da će biti bitno reći neku svoju "unutarnju istinu" o tom procesu; pokušati objasniti kako se to događa. Kreativni proces nije racionalan izbor, nije proračunat, no može se o tome racionalno govoriti.
- Konačni plod je ipak kombinacija jazza i istarske narodne tradicije?
- Da, jazza i glazbene i dijalektalne tradicije. Spajam dvije ljubavi, jazz, njegovu slobodu i Istru u svim njezinim emanacijama, a samu narodnu glazbu vrlo rijetko citiram. Nadam se svakako da će rezultat mog izlaganja u Budimpešti biti i to da će se netko zainteresirati za moj rad, za Istru, za Hrvatsku. No, čini mi se da će u Budimpešti biti najvažnije razmjeniti profesionalna glazbena iskustva. (Zoran ANGELESKI)