Ilustracija
Implementacija građanskog odgoja i obrazovanja u hrvatski odgojno-obrazovni sustav nije novost. Dapače, on se provodi kroz korelaciju nastavnih predmeta i jedinica koje se bave tematikom društvene, pravne, političke, ekološke, gospodarske i kulturološke dimenzije. Kurikulum građanskog odgoja i obrazovanja postoji od 2012. godine, no tek se u posljednje vrijeme sve više stavlja naglasak na njegovu važnost.
Na području Grada Pule nedavno je izglasan proračun za 2022. godinu među čijim se podržanim prijedlozima nalazi i inicijativa koalicijskog partnera Možemo o uvođenju građanskog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti u svih 11 osnovnih škola na području grada. Prema prijedlogu koji u proračunu za ovu godinu ima osigurana sredstva u gradskoj blagajni, preuzet će se udžbenici, radni materijali i smjernice za provođenje programa od Grada Rijeke, koji je prije šest godina prvi službeno krenuo s uvođenjem građanskog odgoja u škole. Namjera je krenuti s ovom izvannastavnom aktivnošću u idućoj školskoj godini i to najprije za učenike petog razreda, a postupno će se uvoditi sve do osmog razreda.
Na pitanje koliko je realno za očekivati da će uzrast učenika viših razreda osnovne škole pokazati interes za demokratske procese u društvu, iz Grada Pule odgovorili su da se nadaju brojnom iskazu interesa učenika.
Razmatra li se mogućnost njegovog uvođenja kao zasebnog redovitog nastavnog predmeta? Iz Grada su pojasnili da građanski odgoj i obrazovanje ima za cilj potaknuti mlade na veću participaciju u zajednici, poštivanje različitosti, te je jedan od temeljnih stupova demokratskog društva.
"Njegovo implementiranje u formalni obrazovni sustav nužno je za stvaranje odgovornih i aktivnih članova i članica društva jer na taj način postaje lako dostupno svim učenicima. O uvođenju građanskog odgoja i obrazovanja kao redovnog predmeta ne odlučuje osnivač, budući da je to u nadležnosti Ministarstva znanosti i obrazovanja", obrazlažu iz Grada.
Prijedlog o uvođenju ove izvannastavne aktivnosti odnosi se na svih 11 škola na području Pule pa je važno istaknuti i način na koji je zamišljeno predavanje o temama iz građanskog odgoja i obrazovanja u Školi za odgoj i obrazovanje, s obzirom da djeca koja pohađaju tu školu imaju velike poteškoće u učenju i razvoju.
"Sadržaji građanskog odgoja provodit će se na isti način na koji se u Školi za odgoj i obrazovanje provodi i nastava svih ostalih nastavnih predmeta: sadržaji će se dubinom, opsegom i razinom usvojenosti ishoda prilagoditi potrebama, interesima i sposobnostima učenika, koristit će se strategije podrške koje facilitiraju usvajanje znanja i vještina te razvijaju interes za građanski odgoj i obrazovanje. Učitelji i stručni suradnici Škole su stručnjaci upravo u području prilagodbe okruženja, izvora znanja, sadržaja i ishoda učenicima s intelektualnim i drugim utjecajnim teškoćama. Kroz prilagođeni program učenicima će biti preneseni znanja i vještine koji su predviđeni sadržajima građanskog odgoja", naglasili su iz Grada.
GOOD inicijativa, koja se godinama zalaže za sustavno i kvalitetno uvođenje odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u odgojno-obrazovni sustav, zapravo je niz brojnih organizacija civilnog društva koje se bave neformalnim obrazovanjem i ljudskim pravima, a okupljene su u zajedničku inicijativu od 2008. godine. Zahtjevi GOOD inicijative za uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u škole idu prvenstveno u smjeru kurikularnog pristupa orijentiranog na ishode i razvijanja građanske kompetencije. Ova inicijativa među ostalim zagovara uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja kao zasebnog i obaveznog nastavnog predmeta, demokratizaciju škole, primjereno vrednovanje, definiciju kriterija podučavanja te podršku nastavnicima i stručnom osoblju škola.
Čini se da u hrvatskim školama apel GOOD inicijative počinje nailaziti na sluh. A na koji način će, zasad izvannastavna aktivnost, građanski odgoj i obrazovanje zaživjeti u praksi pulskih osnovnih škola, pokazat će se početkom iduće školske godine.
U sklopu građanskog obrazovanja učenici se uz ostalo podučavaju o parlamentarnoj demokraciji, Ustavu, političkim strankama, zaštiti ljudskih prava, pravima radnika i manjina, civilnom društvu. Uče o toleranciji i poštivanju različitosti. Također se upoznaju s važnim pitanjima rodnog identiteta, spolnog zdravlja, a preispituju se i različiti stereotipi u društvu. O svim tim pitanjima hrvatski učenici znaju vrlo malo.
Naime, istraživanje o političkoj pismenosti učenika završnih razreda srednjih škola koje je u ožujku proveo Institut za društvena istraživanja pokazalo je da su mladi razmjerno slabo uključeni u građanske inicijative te da su slabo zainteresirani za politiku, niti imaju znanja o njoj. Također je utvrđeno da su izrazito nepovjerljivi u političke institucije. S druge strane, prilično su rezervirani prema ideji multikulturalnosti.
Komentirajući rezultate, profesor na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu Berto Šalaj ustvrdio je da je trećina mladih funkcionalno i politički nepismena. Ti su rezultati, po njemu, dokaz da društvo nije učinilo gotovo ništa na implementaciji građanskog odgoja koji je, doduše, uveden kao međupredmetni sadržaj što, tvrdi, ipak nije dovoljno.