Dragan je čovjek koji je jeans približio Puljanima s prvim butikom još davne 1985. godine koja krasi naziv njegove trgovine, ali i brenda u kolektivnoj svijesti mnogih Puljana * Slučajnost ili prst sudbine, ispalo je da je kruna njegova rada, odnosno nova trgovina tik do vratiju odnosno portuna u kojem je prije 40-ak godina počeo i prodavati majice i tako krenuo u svijet prodaje
(snimio Duško Marušić Čiči)
Kada je Dragan Jovanović 28. siječnja 1985. godine otvorio Feniks Jeans, prvi pravi butik u Puli po uzoru na "zapadnjačke", nije ni slutio da je pogodio ime. Feniks je imao uspone i padove i, baš kao i što i ime govori dignuo se ili kao feniks uskrsnuo bezbroj puta.
Ovih dana završavaju se radovi najvećeg Feniks jeans butika u Ulici Sergijevaca u centru Pule. Iako trgovina još nije službeno otvorena, atraktivan veliki prostor s istom takvom ponudom popularnih urbanih brendova Diesel, Replay, Superdry i Guess jednostavno mami posjetitelje. Turisti ne mogu odoljeti i ulaze, ne na mala vrata, već kroz stepenice.
I butik namijenjen rockabillyju
U trenutku našeg dolaska, u trgovini smo susreli njemačku glumicu koja trenutno glumi u ljubavnom filmu koji se snima na području Pule. Znatiželjno je razgledavala i kupila neke artikle. Identitet nije otkrila jer za to treba odobrenje produkcije, no nije krila zadovoljstvo novom velikom trgovinom eklektičnog industrijskog stila.
Velikim Feniksom 1985. zadovoljan je i vlasnik. "Želja mi je bila imati lokal u centru grada, i kćerka, koja nasljeđuje posao, je govorila da joj se taj lokal jako sviđa. Eto, imali smo sreće i izlicitirali gradski prostor po nabavnoj cijeni", otkriva Dragan koji u istoj ulici uskoro otvara još dvije trgovine, jednu s odjećom Tommyja Hilfingera, a drugu s artiklima Calvina Kleina, dok u Istarskoj ulici, u prostoru od kojeg je sve i krenulo, planira otvoriti butik namijenjen rockabilly kulturi.
Komentiramo hrabrost, ili će oni oprezniji i pesimističniji kazati ludost, da u najgorim mogućim gospodarskim vremenima u najam uzme tri prostora u ulici koju su mnogi Puljani zaboravili.
- Sve smo dobili po nabavnim cijenama. Hrabrosti, mudrosti i iskustva imamo dovoljno, a navikli smo na poraze koje sportski podnosimo, optimistično će.
U trgovini DJ i live act
Prostor je veliki, urban, eklektičan, a osmislio ga je sam vlasnik. Reflektori su iz Metisa, u trgovini je konjić za preskakanje iz sportske dvorane, a razboj služi kao vješalica. Na zidu su fotografije istaknutog pulskog fotografa Anđela Bošca. Motivi su to uljanikovaca koje u podnožju krasi trakica jeansa, a bile su napravljene za sajam jeansa u Kölnu. "Treba znati složiti", komentira vlasnik trgovinu koja je spoj njegovih strasti i vizija.
- Želio sam napraviti jedan europski, svjetski prostor uz DJ-a koji će biti konstantno prisutan. Zato sam napravio glazbeni kutak gdje će DJ-evi bilo lokalni, bilo oni koji su na odmoru, moći puštati glazbu. Uz to planiram i live act događaje s glazbenim dvojcem Vecom i Muhom, otkriva novo mjesto koje je više od trgovine.
- Bit će to mjesto za druženje, mjesto gdje ćemo uz kupovinu obavještavati goste kakva im se zabava nudi u gradu i okolici, koje restorane posjetiti, svojevrsni info punkt TZ-a Grada Pule. Zapravo ovo je trgovina mješovite robe. Ima svega, šali se.
Vojsci prodavao jeans iz Trsta
Stalo mu je do trgovine. Ipak je on dečko iz Starog grada. I ova trgovina je više od nje same, ona znači zatvaranje uspješne trgovačke karijere jednog od najdugovječnijih pulskih poduzetnika. Dragan je, naime, čovjek koji je jeans približio Puljanima s prvim butikom još davne 1985. godine koja krasi naziv njegove trgovine, ali i brenda u kolektivnoj svijesti mnogih Puljana. Slučajnost ili prst sudbine, ispalo je da je kruna njegova rada, odnosno nova trgovina tik do vratiju odnosno portuna u kojem je prije 40-ak godina počeo i prodavati majice i tako krenuo u svijet prodaje.
No, prije toga, kao vrlo mlad krenuo je u prodaju, naravno jeansa i to ilegalno kojeg je kao dječarac švercao iz Trsta i prodavao vojsci.
- Vojska je izlazila srijedom, a ja bi im rekao: "Dečki, imam dobru civilku iz Italije, što je značilo jeans". Onda bi neki od vojnika dolazili u moj stan. Sve je bilo sortirano - majice, košulje, jeans. Vikendom sam znao skoknuti do kasarne gdje bi kapetana potkupio nekim jeans hlačama pa bi se po kasarnama održavale svojevrsne modne revije. To je bilo neke 1977. godine, prisjeća se Dragan o svom putu jeans.
U švercu ga nikada nisu ulovili jer sa 17 godina nitko nije ni sumnjao da se time bavi. Kada bi imao narudžbu, pobjegao bi s nastave, ali je kasnije ipak završio tekstilnu tehničku školu te u salonu Šabić diplomirao na muškim odijelima. Paralelno s jeansom, legalno je te, punkerske '77 godine započeo posao s majicama. U posao je krenuo tako što je otišao u Poreč gdje je jedan zagrebački maneken imao majice za štampanje. Kako nije znao kako doći do majica, čekao bi da navečer zatvori u 10 sati gdje bi u kanti našao etikete pa je kontaktirao proizvođača.
U London po naljepnice za majice
- Uspostavio sam kontakt s proizvođačem i netko me preko veze ubacio u avion za London gdje sam otišao po naljepnice. Kada sam sletio i kada su me vidjeli s katalogom u ruci, carinici su me pitali gdje idem, a ja sam odgovorio - biznis. Počeli su se smijati, nisu vjerovali jer sam bio klinac. Povratkom u Pulu majice sam kupovao u trgovini Rublje koja se nalazila baš na ovom mjestu i navečer im platio kada bi ih sve prodao, priča o poslovnim počecima u kojima je oduvijek bilo hrabrosti, inventivnosti i zrno, one potrebne, ludosti.
Majice je ispred Robne kuće prodavao do 1980. Nakon što mu je netko uzeo mjesto prebacio se u tadašnju Via Sergia ili Prvomajsku, te je kao i što na nazivu trgovine stoji 1985. izlicitirao za prvi, sada već, kultni Feniks jeans u Istarskoj ulici, prisjeća se 62-godišnji Dragan Jovanović. U Istri je to bio prvi butik toga tipa. Nisu imali konkurenciju. Silnu potražnju nisu mogli zadovoljiti, pa su krenuli s vlastitom proizvodnjom u krojačkom pogonu koji je na vrhuncu u zlatnim vremenima zapošljavao 50 ljudi. Posao je cvjetao.
Feniks Jeans bio je pojam u cijeloj bivšoj Jugoslaviji, imali su trgovine u Novom Sadu, Sarajevu, a 1991. su u Beogradu kupili prostor koji zbog ratnih okolnosti nikada nije saživio. Nesigurne godine raspada Jugoslavije dovele su do toga da je 1994. zatvorio proizvodnju za kojom i danas pati, no uskoro je planira opet pokrenuti. Prepun je planova i ideja, kako za trgovinu tako i za grad.
Klimatizirana i iluminirana Prvomajska
Dragan želi oživjeti Ulicu Sergijevaca, tu za vrijeme turističke sezone najfrekventniju ulicu i najsablasniju izvan sezone. Ima ideju za koju kaže da je potrebna jedna cijev, 22 reflektora i 50 malih zvučnika.
- Trebala bi se postaviti središnja cijev - alcaten, koja bi puštala vodenu rashladnu paru po cijeloj Prvomajskoj. Bili bi prva klimatizirana ulica na svijetu. Klimatizirane ulice nema ni Dubai. Potom bi Dean Skira trebao osvijetliti sve ove balkončiće, a treće je radio postaja Via Sergio koja bi puštala laganu glazbu koja bi izlazila iz zvučnika duž cijele ulice. To bi bilo jedinstveno. Zaslužujemo to, jer mi smo zapravo prvi pravi trgovački centar u gradu, vizionarski će Dragan. Pitamo koliko bi to koštalo jer vremena su takva da novaca baš i nema. "Ma to su jeftini štosevi. A to sam ja radio cijeli život - jeftino, a efektno", šali se. No, tu plan o revitalizaciji Pule ne staje.
- Stalno komentiramo da je ova ulica nikakva pa predlažem da umjesto kocki koje stalno predlažu da se vrate, mala djeca oslikaju svoju kocku koja će stajati godinama. Mama, baka i to dijete će za koju godinu doći vidjeti što se napravilo. A ulica će biti živahna i svojevrsna priča djece ovoga grada, smatra Jovanović.
Kaže da je u mladima budućnost te njih planira uključiti u još jedan svoj projekt. Na jesen želi revitalizirati proizvodnju Feniks jeansa te najavljuje akciju da svi koji vrate stari komad Feniks jeansa imaju pravo na novi. Razmišlja o mladima. U novi posao uključio je svoju kćerku 26-godišnju Andreu kojoj je predao i ključeve trgovine, a u osmišljavanju novog revitaliziranog i osuvremenjenog Feniks jeansa želi uključiti i učenike pulske umjetničke škole s kojom je napravio program. Najbolji rad bio bi nagrađen stoga poziva mlade dizajnere da se priključe i naprave zajednički tim.
Najljepše mjesto je broj dva
U vremenima kada je izgledalo da ništa ne funkcionira Dragan je kao oduvijek bio odvažan i hrabar. Kažu da sreća prati hrabre. "Svi su mi govorili da nije vrijeme, no moje je iskustvo pokazalo je da kada je drugima vrijeme jedino meni nije. Očito funkcioniramo u kontrasmjeru i ispada da sam vjerojatno 10 godina ispred ostalih. Nekada je to dobro, nekada je loše. Nije najbolje da si uvijek prvi, najljepše mjesto je broj dva", otkriva ovaj poduzetnik, koji je baš često bio broj jedan. Baš tako.
Ovaj strastveni biker prvi je u gradu pokrenuo s biker klubom Twin Horn bikerske susrete u Šijani koji su trajali od 1995. do 2004. te postali značajno mjesto na europskoj, pa i svjetskoj bikerskoj sceni. U Pulu su s bikerima došli Uriah Hip, Dr. Feelgood, Alvin Lee i Motorhead. To su njegove strasti - moda, bikeri i priroda.
Želja mu je da 40. rođendan Feniksa koji će biti za četiri godine proslavi upravo u Šijanskoj šumi sa svima koji su ikada radili u Feniksu. Jedva čekamo - jubilarni Feniks u najboljim godinama.