nacionalni ispiti

U dva tjedna učenici pišu i do 12 ispita - koji se ne vrednuju. Pobunili se roditelji

| Autor: Zoran Oljača
(Arhiva Glasa Istre)

(Arhiva Glasa Istre)


Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja već treću godinu zaredom provodi nacionalne ispite za učenike četvrtoga i osmoga razreda u svim osnovnim školama u Hrvatskoj.

Učenici četvrtih razreda prošli su ponedjeljak pisali nacionalne ispite iz hrvatskoga jezika, u utorak iz jezika nacionalne manjine (samo učenici koji se školuju na jeziku i pismu nacionalnih manjina), a dan kasnije iz matematike. Ispit iz prirode i društva pisali su jučer.

Pobunili se roditelji

Nacionalni ispiti standardizirani su vanjski ispiti kojima je cilj utvrditi postignuća učenika u temeljnim znanjima i kompetencijama u ključnim dijelovima obrazovnih ciklusa. Prema kalendaru provedbe nacionalnih ispita u osnovnoj školi, od ponedjeljka, učenici osmoga razreda pisat će nacionalne ispite iz hrvatskog jezika, jezika nacionalne manjine (samo učenici koji se školuju na jeziku i pismu nacionalnih manjina), prvog stranog jezika, matematike, biologije, fizike, kemije, geografije i povijesti. Osim što se u javnosti digla bura s obzirom da navedeni nacionalni ispiti ne vrednuju, nego samo provjeravaju znanje, dodatno su se neki roditelji pobunili - i to oni čija djeca pohađaju osmi razred - jer, kako nam kaže jedan roditelj, njihov će sin u svega dva tjedna morati polagati čak 12 ispita?!

Dodatni problem za talijanske škole u odnosu na hrvatske je taj što djeca polažu ispit više - jezik nacionalne manjine. Uglavnom, Vinko Filipović, ravnatelj Nacionalnog centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, kaže da je provedba nacionalnih ispita počela 10. ožujka i trajat će do 3. travnja, tjedan dana kasnije, jer nisu htjeli da se ispiti pišu u prvom tjednu nakon povratka učenika s drugoga dijela zimskoga odmora te u pismu, kojeg je poslao ravnateljicama i ravnateljima škola, nadalje naveo da je bilo upita zašto se ispiti pišu baš u ožujku.

(Snimio Milivoj Mijošek)Vinko Filipović, ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (Snimio GORAN STANZL/PIXSELL)

- Nažalost, nema idealnog vremena koje neće remetiti planirani rad škola te je ovo optimalno vrijeme. Pisanje prije ožujka onemogućilo bi uvrštavanje znatnog broja zadataka iz predmetnih kurikula tekuće nastavne godine, a nakon provedbe u ožujku i početkom travnja slijedi ocjenjivanje ispita, dok je u svibnju Centar fokusiran na pripremu provedbe državne mature. Dok su nacionalni ispiti u ovom formatu, nije moguće pisanje nakon završetka nastavne godine iz niza objektivnih razloga, naveo je u svom obrazloženju Filipović, a dodatno je škole zamolio da u dane pisanja nacionalnih ispita za učenike četvrtih razreda ne planiraju odlazak u školu u prirodi ili bilo koju drugu aktivnost koja bi podrazumijevala izostanak cijelog razrednog odjela.

Pokazatelj rada škole

Kad su u pitanju učenici osmih razreda, kao i prethodne godine, zamolio je pak škole da ne planiraju odlazak u Memorijalni centar žrtava Domovinskog rata u Vukovar i bilo kakvu drugu aktivnost zbog koje bi izostao cijeli razredni odjel. "Svi drugi izostanci opravdane naravi dopušteni su kao i odlazak na županijska i državna natjecanja, Erasmus programe ili nešto slično", napisao je ravnatelj Filipović.

Za komentar smo upitali smo ravnatelja Osnovne škole "Giuseppina Martinuzzi" iz Pule Luku Brussicha.

(Snimio Milivoj Mijošek)Luka Brussich, ravnatelj Talijanske osnovne škole "Giuseppina Martinuzzi" u Puli (Snimio Milivoj Mijošek)

- Navedeni ispiti se ne vrednuju. To znači da nisu bitni niti za konačnu ocjenu na kraju osmog razreda, a ne vrednuju se niti za upis u srednju školu. Ispiti su indikator školama, Ministarstvu i Centru da se vidi koji je nivo znanja djece. Moje mišljenje o tome je pozitivno jer onda svaka škola, kada dobije podatke o rezultatima ispita, zna gdje je "jaka", a gdje je "slaba", i na čemu može dodatno poraditi. Manji problem je u tome što djeca znaju da se ispiti ne vrednuju pa se niti ne trude. Imate slučajeva da učenik nakon 15 minuta izađe iz učionice jer mu se ne da odgovarati na pitanja. Svakako, moje osobno mišljenje je da su ti ispiti korisni za ravnatelje, stručne službe i sve učitelje škola. Kroz znanje djece vrednuje se njihov rad, rekao je ravnatelj Brussich.

Pojasnio je da su ti nacionalni ispiti obvezni, ali, ako dijete taj dan ne dođe u školu, neće ga pisati.

- Ispiti se otvaraju neposredno prije pisanja i isti ili drugi dan šalju se u Centar. U našoj školi imamo 52 osmaša, a među četvrtašima ih je nešto manje od 40, rezimirao je ravnatelj Brussich.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter