I U VRIJEME KORONE RADe "PUNOM PAROM"

Direktor Pula Herculanee, Igor Stari: Potičemo odgovoran pristup prema okolišu JER NIJE SVAKI OTPAD SMEĆE!

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
Nove posude nabavljene su bespovratnim sredstvima Fonda za zaštitu okoliša (Milivoj MIJOŠEK)

Nove posude nabavljene su bespovratnim sredstvima Fonda za zaštitu okoliša (Milivoj MIJOŠEK)


Završili smo postavljanje podzemnih spremnika za odlaganje otpada na lokacijama kod Tržnice, u Istarskoj ulici, Amfiteatarskoj, Flavijevskoj i Škaljerovoj. Podzemne spremnike postavit ćemo uskoro i u Gladijatorskoj ulici te u samom središtu grada - na Portarati, Zadarskoj ulici i Akvilejskom prilazu. U tom užem gradskom prstenu povući ćemo sve posude s javnih površina

Grad Pula putem svojih komunalnih društava Pula Herculanea i Pragrande svakodnevno pruža usluge sakupljanja, prijevoza i deponiranja komunalnog otpada, održavanja kanalizacijskog sustava te uređenja gradskih zelenih površina i parkova. U izvanrednim okolnostima koje je uzrokovala pojava koronavirusa, vrijedni djelatnici Pula Herculanee rade "punom parom" - da bi grad ostao čist i usluga odvoza svih vrsta otpada tekla neometano. Kako su u toj tvrtci odgovorili brojnim novim izazovima koje je pred sve nas postavila ova situacija, pitali smo direktora Pula Herculanee Igora Starog.

Odvoz krupnog otpada

- Zbog činjenice da je većina ljudi ovih dana značajno više vremena provodila kod kuće, primjetna je povećana količina otpada, posebice glomaznog. No, unatoč povećanom obimu posla, djelatnici odvoze otpad pridržavajući se socijalne distance i noseći zaštitne maske, rukavice te posebna zaštitna odijela. Bez tih usluga grad jednostavno ne bi mogao funkcionirati. Istovremeno, Pula Herculanea nastavlja s aktivnostima vezanim za unaprjeđenje gospodarenja otpadom u Puli - samo u ovoj godini individualizirano je ili je dodijeljeno više od 400 posuda za pojedine višestambene objekte. Upravo podizanje ekološke svijesti i edukacija građana o tome da svaki otpad nije smeće, jedan je od prioriteta našeg komunalnog društva.

- Tvrtke Pula Herculanea i Pragrande dio su gradskog Stožera civilne zaštite, što znači da posluju i u izvanrednoj situaciji uzrokovanoj pandemijom COVID-a 19. Kako izgleda organizacija posla u novim uvjetima - otpad se mora odvesti, kanalizacijski sustav mora funkcionirati?

- Odvoz komunalnog otpada, održavanje čistoće grada i funkcionalnost sustava odvodnje usluge su s kojima ne možemo stati jer bez njih grad ne bi mogao normalno funkcionirati. Istovremeno, u novonastalim okolnostima moramo voditi računa o maksimalnoj zaštiti svih naših zaposlenika. Zbog toga smo, poštujući sve mjere nacionalnog i županijskog stožera civilne zaštite, reorganizirali rad u dvije smjene, a otpad se odvozi uz mjere socijalne distance u svim tehnološkim i radnim procesima. Svi naši zaposlenici nose zaštitne maske, rukavice te posebna zaštitna odijela, a dio zaposlenika koji ne izlazi na teren radi od doma. Ovim putem im se svima zahvaljujem na trudu i dodatnim naporima koje ulažu u ovom izazovnom razdoblju da bi grad ostao čist. Sve ostale aktivnosti koje nisu od presudnog značaja u ovom trenutku stavili smo u mirovanje, što podrazumijeva i uvedene mjere štednje. U ovom trenutku, ako govorimo o projektima, izvršavamo obveze koje su proizašle iz provedenih pravnih postupaka javne nabave te projekte financirane novcem iz europskih fondova.

- Budući da građani, kako ste kazali, puno više vremena provode kod kuće i povećane su količine otpada, je li se promijenio i intenzitet odvoza?

- Osim prilagodbe socijalnom distanciranju i poduzetim pojačanim mjerama higijene i zaštite s ciljem sprječavanja zaraze, odvoz komunalnog i selektivnog otpada odvija se istim intenzitetom kao i do sada te smo sretni što u tom smislu građani ne osjećaju nikakve promjene ili poteškoće. Za glomazni otpad građani mogu nazvati na 052-541-597 te dogovoriti besplatno preuzimanje prema dogovorenom rasporedu. U ovom slučaju, radi se o beskontaktnoj aktivnosti, a zbog trenutne situacije obustavili smo prikupljanja glomaznog i zelenog otpada po mjesnim odborima. Također, skraćeno je radno vrijeme reciklažnog dvorišta koje sada radi od 10 do 17 sati. Količina glomaznog otpada koje se odlaže u reciklažno dvorište značajno je povećana budući da velik broj ljudi koristi vrijeme koje provodi doma da bi očistili životne prostore i riješili se nepotrebnih stvari. Radimo, dakle, punom parom, ali uz prilagođene tehnološke i radne procese.

- Koje nove obaveze vam je donijela ova situacija?

- Uz uobičajene radne aktivnosti koje se tiču čišćenja i održavanja javnih površina, zbog pandemije uzrokovane COVID-om 19 pojačali smo aktivnosti koje se tiču dezinfekcije grada. Svake noći naši djelatnici u zaštitnim odijelima dezinficiraju najfrekventnije pješačke zone i mjesta u gradu, a održavaju se i zelene površine diljem grada. Sigurno je da ćemo s ovom aktivnošću i pranjem gradskim površina nastaviti i u sljedećim mjesecima.

- Što se pak tiče hortikulture i održavanja zelenih površina, hoće li te aktivnosti ubuduće biti u nešto manjem obimu nego inače s obzirom na situaciju s koronavirusom?

- Obilaskom terena svakodnevno se definiraju nužne aktivnosti, a sve da bi se, s jedne strane, maksimalno uštedjelo na potrošnji vode, a da se pritom ne bi doveo u pitanje bogat biljni fundus grada. Ove godine izrazita je agronomska suša što za djelatnike u Hortikulturi predstavlja dodatan posao kada govorimo o navodnjavanju i zaštiti bilja. Dakle, isključivo se koncentriramo na nužne aktivnosti i zaštitu biljnog fonda grada poštujući uvedene mjere. Također, javne zelene površine na košnji uz najvažnije prometne pravce moramo održavati zbog sigurnosti prometa kao i aktivnosti orezivanja stabala u najfrekventnijim zonama, a ostale površine prešle su u manje intenzivno održavanje.

- Što je s rezultatima poslovanja? Je li još prerano govoriti o likvidnosti društva s obzirom na značajno manje prihode?

- U ovom trenutku naš je prioritet osigurati neometan kontinuitet usluga koje kao komunalna društva pružamo građanima, istovremeno vodeći računa o maksimalnoj zaštiti zdravlja naših zaposlenika. Svjesni smo da ćemo u budućnosti, ovisno o trajanju trenutne situacije, u poslovanje morati unositi određene promjene. Primjerice, ove godine nećemo zapošljavati dodatno sezonsko osoblje kao do sada, potencijalno ćemo trebati razmotriti gašenje ili reduciranje pojedinih aktivnosti kao što je smanjenje frekvencije odvoza pojedinih frakcija otpada, kao npr. ukidanja prikupljanja glomaznog otpada, manji intenzitet na održavanju plaža, manji intenzitet košnje ili usmjerenost na prioritetne zone, dakle sve ono što nije nužno za održivost i funkcionalnost sustava. Zajedno s našim socijalnim partnerima utvrdit ćemo mogućnost solidariziranja i smanjenja primanja. No, sve te mogućnosti analizirat ćemo sukladno okolnostima. Dakle, kamione ne možemo ugasiti, već moramo raditi.

- Posljednjih dana u užem gradskom središtu postavljeni su novi podzemni spremnici. Na koji način građani mogu odlagati otpad?

- S obzirom na to da je nabava i isporuka odrađena još prošle godine, u užem gradskom središtu završili smo postavljanje podzemnih spremnika za odlaganje otpada na lokacijama kod Tržnice, u Istarskoj ulici, Amfiteatarskoj, Flavijevskoj i Škaljerovoj ulici. Svi građani koji gravitiraju spomenutim lokacijama opskrbljeni su potrebnim elektroničkim karticama i ključevima te ih pozivamo da ih počnu koristiti. Svaki set podzemnih spremnika na pojedinoj lokaciji sadrži posude za odlaganje miješanog komunalnog otpada, plastike, papira i kartona te stakla. S obzirom na veličinu svakog pojedinog spremnika na lokaciji, postoji prostor za odlaganje gotovo 20 kubnih metara otpada, što odgovara brojci od oko 25 posuda koje su prije bile postavljene na javnoj površini.

Plati koliko proizvedeš

- Iste podzemne spremnike postavit ćemo uskoro i u Gladijatorskoj ulici te u samom središtu grada - na Portarati, Zadarskoj ulici i Akvilejskom prilazu. U tom užem gradskom prstenu povući ćemo sve posude s javnih površina. To je važan infrastrukturni projekt jer time omogućujemo ispunjavanje zakonskih propisa, prije svega poštivanje načela "plati koliko si otpada proizveo", a s druge strane značajnu racionalizaciju poslovanja.

Iako je investicija veća u odnosu na neke druge oblike i načine prikupljanja, u pojedinim dijelovima grada zbog prirode urbanog uređenja i nedostatka prostora, kao što je uži gradski centar, stariji dijelovi grada i tzv. zone koncentracije velikog broja korisnika, teško je omogućiti uvjete za naplatu prema odloženoj količini otpada. U konačnici bismo pokrivanjem tih navedenih zona sa sadašnjih 600 posuda na gotovo 300 lokacija smanjili ukupan broj lokacija s posudama na nekih 70-80. To nam omogućuje značajan porast instaliranog volumena sa sadašnjih milijun na gotovo tri milijuna litara, a to znači manju frekvenciju pražnjenja i manji broj posada na opsluživanju, odnosno značajnu racionalizaciju poslovanja. Također, građanima se omogućuje lakše i kvalitetnije odvajanje korisnih sirovina bez potrebnog skupljanja otpada unutar kućnih prostora te, kao ne manje izražen problem, postizanje dogovora oko udjela u zajedničkoj posudi, što, vidimo, predstavlja gotovo nepremostiv problem za veliku većinu višestambenih objekata.

- Jesu li i u ovim okolnostima nastavljene aktivnosti vezane u individualizaciju posuda za odvajanje otpada i na dijelu Verude i Vidikovca?

- Grad Pula kontinuirano radi na edukaciji svojih građana o važnosti pravilnog postupanja s otpadom. Svatko od nas ima pravo na čist i zdrav okoliš koji je preduvjet kvalitete života pa je iznimno važno podizati ekološku svijest i građane podsjetiti na značaj odvojeno prikupljenog otpada. Time potičemo odgovoran pristup prema prirodi jer svaki otpad nije smeće. Jedan dio posuda za selektivno prikupljanje otpada već smo nabavili, a u narednom razdoblju očekujemo dolazak dodatnih. Riječ je o posudama koje smo nabavili zahvaljujući bespovratnim sredstvima Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Na području Ližnjana nedavno smo osigurali posude za plastiku i papir, a nastavit ćemo postavljati i tzv. zvona za selektivno prikupljanje u pojedinim jedinicama lokalne samouprave. Ranije smo dogovorili podjelu posuda za plastiku i papir domaćinstvima i stambenim zgradama. Sve ove dostave i opremanja na dogovoreno mjesto odvijaju se bez kontakata, da bismo u potpunosti poštivali propisane mjere zaštite.

Sanacija starog Kaštijuna

- Koje projekte vezane uz gospodarenje otpadom u narednom razdoblju planirate provesti?

- S predstavnicima Grada Pule razmatramo mogućnosti izgradnje drugog i trećeg reciklažnog dvorišta, kao i lokaciju skladištenja i obrade selektivnih sirovina. S ciljem poboljšanja opreme s kojom u ovom trenutku raspolažemo, prijavili smo se na javni poziv za nabavku specijalnih vozila za odvoz smeća financiranih sredstvima iz EU-fondova. Također, od strane Ministarstva zaštite okoliša i Fonda za zaštitu okoliša donesena je odluka o sanaciji starog odlagališta Kaštijun. To je sufinancirano sredstvima EU-fondova te se čeka potpis ugovora. S obzirom na financijsku strukturu, Grad Pula u obvezi je osigurati samo pet posto potrebnih sredstava za sanaciju, čime ćemo konačno nakon gotovo 60 godina u potpunosti sanirati staro odlagalište otpada. Dodatno, i dalje radimo na iznimno važnom projektu širenja mreže polupodzemnih spremnika u dijelovima grada gdje individualizacija nije moguća. Ovaj natječaj već je proveden, a trenutno u koordinaciji s Gradom Pulom utvrđujemo mogućnosti njihova postavljanja. Ukratko, nastavljamo s radom na sveobuhvatnoj infrastrukturnoj mreži koja će nam dati veće mogućnosti u kvalitetnom upravljanju i gospodarenju otpadom. Grad Pula je u mnogočemu jedan od najnaprednijih gradova u Hrvatskoj te želimo taj standard održati i kada je riječ o pristupu okolišu koji neminovno utječe na zdravlje svih nas.

- Kako je organizirano poslovanje u društvu Pragrande?

- Društvo Pragrande ima nešto manje od pedesetak zaposlenih te smo rad organizirali u dvije smjene, a dio djelatnika svoj posao uspješno može obavljati i od doma. Imamo dežurne i interventne ekipe koje brinu o održavanju i funkcionalnosti sustava. Privremeno smo zaustavili sve investicijske aktivnosti glede bilo kakve gradnje kanalizacijskog sustava i radi se samo na nužnom održavanju. Ono što će se nastaviti su aktivnosti vezane za EU-projekte Aglomeracija Pula Centar i Pula Sjever, odnosno širenje kanalizacijske mreže, za što su osigurana namjenska sredstva iz naknade za razvoj. A to su nastavak rješavanja imovinskopravnih odnosa, dio završnih projektiranja i usklađenje potrebne dokumentacije, izrada tenderske dokumentacije i slično. Nastavit će se i sve one investicije koje se pokreću i financiraju od strane trećih osoba, tzv. privatnih investitora koji i u ovim vremenima nastavljaju s radom, kao građevinari na izgradnji višestambenih objekata i ostali.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter