Volonterski centar Istra

Održana završna konferencija projekta "Mladi uče (kroz) zajednicu"

| Autor: Glas Istre
(Foto Volonterski centar Istra)

(Foto Volonterski centar Istra)


Jučer, 25. studenoga je u Puli u zajednici Talijana "Circolo" održana završna konferencija projekta "Mladi uče (kroz) zajednicu", čiji je nositelj Volonterski centar Istra, a partneri u provedbi udruga ZUM iz Pule i Centar za građanske inicijative Poreč. Projekt je sufinanciran sredstvima Europske Unije, iz Programa Erasmus +. 

Na konferenciji je sudjelovalo pedesetak sudionika, većim brojem učenika i učenica iz 4 suradničkih srednjih škola (Gimnazija Pula, Ekonomska škola Pula, srednja škola "Mate Balota" i Turističko-ugostiteljska škola "Anton Štifanić" iz Poreča) i donositelji odluka (predstavnici škola i jedinica lokalne samouprave – Grad Pula-Pola i Grad Poreč-Parenzo).  

Tijekom konferencije prezentirani su rezultati projekta, inicijative koje su mladi iz Pule i Poreča proveli u svojim lokalnim i školskim zajednicama, održan je strukturirani dijalog mladih i donositelja odluka tijekom kojeg su mladi predstavili svoje preporuke kako bi se potaknulo i unaprijedilo aktivno sudjelovanje mladih u zajednici. 

Projekt "Mladi uče (kroz) zajednicu" bio je usmjeren na poticanje aktivnog sudjelovanja mladih u zajednici (školskoj/lokalnoj) te na stvaranje uvjeta za provedbu participativno osmišljenih inicijativa mladih. Participativne inicijative podrazumijevaju aktivnu ulogu mladih u svim fazama procesa planiranja određene inicijative u zajednici: od definiranja potreba zajednice (školske, lokalne i šire), preko istraživanja tih potreba i pronalaženja rješenja, do osmišljavanja i provedbe konkretnih aktivnosti.

Sve tri partnerske organizacije godinama sustavno rade s mladima na participativan način, što se pokazalo iznimno uspješnim. Kada mladi nisu samo pasivni sudionici provedbe, već su uključeni u sve faze procesa, njihova motivacija i inicijativa značajno rastu. Ovaj pristup naglašava i važnost neformalnog učenja budući da kroz ovakav način rada, mladi stječu vještine i znanja koja ne samo da doprinose njihovom školskom uspjehu, već ih pripremaju za život i doprinose njihovom osobnom i profesionalnom razvoju.

Unatoč često ponavljanim tvrdnjama kako su mladi neaktivni i nezainteresirani, naše iskustvo pokazuje suprotno. Mladi žele sudjelovati, biti aktivni i često već i sudjeluju u zajednici na različite načine. To smo jasno vidjeli i kroz ovaj projekt: učenici/ce su donijeli vlastite ideje i aktivno se uključili u organizaciju i provedbu aktivnosti koje su samostalno, uz mentorsku podršku voditeljica projekta, osmislili. 

Što mladi kažu da im je važno kako bi mogli biti aktivniji u svojim zajednicama?

Mladi su svoje preporuke grupirali u 2 ključne teme o kojima ovisi njihovo aktivnije uključivanje u život zajednice: veća informiranost mladih o onome što se događa nakon i izvan škole i poboljšanje javnog prijevoza, posebno vezano uz prigradski i izvangradski javni prijevoz, s obzirom da velik broj srednjoškolaca (i u Puli, i u Poreču), živi u okolnim općinama i gradovima. Nepostojanje (ili izrazito rijetke linije) javnog prijevoza značajno ograničava njihovu mogućnost sudjelovanja u aktivnostima nakon škole i/ili u lokalnoj zajednici.

Nedostatak prostora za mlade također je jedan problem oko kojeg su se svi mladi jednoglasno složili i ponudili neka veoma konkretna rješenja. S druge strane, predstavnici Gradova imali su prilike iz prve ruke prenijeti mladima informacije što se po tom pitanju rješava i koji su planovi. Jedna od preporuka mladih, temeljena na iskustvu proizašlom iz inicijative koju su pokrenule učenice Ekonomske škole Pula, jest umrežiti postojeće resurse kako bi se diversificirala podrška mentalnom zdravlju, posebno u vidu radionica i edukacija. 

Mladi su rekli kako trebaju jasne, razumljive i dostupne informacije, posebno one koje se odnose na mogućnosti sudjelovanja u izvan školskim aktivnostima i kako žele i trebali bi biti uključeni u kreiranje sadržaja, odabir formata i način distribucije informacija. Kada je riječ o školi, mladima većinom nedostaje dvosmjerna komunikacija i povratna informacija, te su istaknuli kako bi jedna od uloga vijeća učenika trebala biti upravo ta da komunikacija između donositelja odluka u školi i učenika bude dvosmjerna i konstruktivna.

Također, primijetili su kako velik broj informacija o mogućnostima uključivanja u određene projekte koje provode organizacije civilnog društva ne dolaze uvijek i sve do njih. S druge strane donositelji odluka su, iz svoje perspektive, imali prilike objasniti njihovu perspektivu u sagledavanju problema, kao i izazove s kojima se susreću u nastojanjima da se određeni problemi, poput javnog prijevoza, riješe.  

Najemotivniji i nama najvažniji dio konferencije bio je onaj posvećen predstavljanju inicijativa koje su mladi srednjoškolci osmislili i proveli u svojim lokalnim i školskim zajednicama.

Učenice Ekonomske škole u Puli su provele anketu o potrebama i interesima učenika/ca vezano uz radionice o mentalnom zdravlju. Kao odgovor na rezultate ankete, organizirale su tri radionice za zainteresirane učenike/ce. Radionice su održale psihologinje Nevena Tolanov, Sanja Subotić i Vanna Dominis, koje su, na poziv učenica, pružile stručnu podršku i osnažile učenike/ce za brigu o mentalnom zdravlju. Učenice su pokazale kako je, unatoč izazovima i nedostatku psihologa u školama, moguće prepoznati potrebe svojih vršnjaka i potaknuti konkretne promjene. Njihova inicijativa dokaz je da briga o mentalnom zdravlju može započeti upravo od mladih (za mlade). 

Učenici/ce Gimnazije Pula aktivno su sudjelovali u osmišljavanju i provedbi akcije "Srce zajednice" koju je provodio Volonterski centar Istra u sklopu nacionalne kampanje Hrvatska volontira. Osmislili su i proveli uličnu debatu s građanima/kama na temu "Što je za vas Trg", čime su potaknuli javnu raspravu o značaju i izgledu javnih gradskih trgova. Osim toga, pokrenuli su i zagovaračku inicijativu za otvaranje rock-kluba "Marelica", u sklopu koje je održan niz sastanaka s ravnateljem Doma Hrvatskih Branitelja kako bi se pronašlo zajedničko rješenje. Iako su naišli na prepreke poput potrebe za ishodovanje minimalnih tehničkih uvjeta, ovi su mladi pokazali su iznimnu upornost i angažman, a njihova zagovaračka inicijativa još uvijek traje.

Učenici/ce srednje škole "Mate Balota" iz Poreča odlučili su se za klasičnu volontersku inicijativu, stoga su kontaktirali organizatore/ice volontiranja u svojoj lokalnoj zajednici kako bi istražili potrebe za volontiranjem. U suradnji s Domom za starije i nemoćne osobe u Poreču, organizirali su dan druženja s korisnicima/ama doma. Učenici/ce su kroz ovu volontersku akciju pokazali kako empatija, solidarnost i zajedništvo mogu stvoriti trenutke radosti i povezanosti, istovremeno podsjećajući na važnost brige za najranjivije članove zajednice.

Učenici/ce Turističko-ugostiteljske škole "Anton Štifanić" iz Poreča, pokrenuli su zagovaračku inicijativu za nabavu i zamjenu dotrajalih klupa i stolica u školi. Na sastanku s ravnateljicom dogovoreni su daljnji koraci, a popis potrebnih zamjena je sastavljen. Inicijativa još uvijek traje, a učenici/ce aktivno rade na njezinoj realizaciji.

Ove inicijative jasno pokazuju kako mladi svojim idejama, angažmanom i odgovornošću mogu i žele biti pokretači pozitivnih promjena u zajednici, kroz volontiranje, zagovaranje i suradnju.

Konferencija je održana na poseban datum – Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama, važan društveni problem koji pogađa žene diljem Europe, pa tako i u Hrvatskoj u kojoj svakih 15 minuta jedna žena doživi nasilje.Tijekom konferencije istaknuli smo važnost zajedničkog djelovanja u sprječavanju nasilja nad ženama, budući da problem nasilja nad ženama zahtijeva sveobuhvatan pristup, sustavnu podršku i angažman cijele zajednice. Aktivno sudjelovanje mladih nije samo prilika za osobni razvoj i stjecanje novih znanja i vještina, već i ključan alat u stvaranju boljeg društva u kojem nema mjesta nasilju, posebno prema ženama i ranjivim skupinama. 

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter