(Snimila: Doria Mohorović)
Uz brojne posjetitelje, na pulskoj je tržnici bilo vrlo živahno. Obilje voća i povrća čekalo je kupce na stolovima, no, čini se kako oni nisu bili previše zainteresirani za kupnju. Bilo je tu, dakako, onih koji su s pulskog markata otišli s punim vrećicama, no i onih koji kupuju vrlo skromno - a većinom su to turisti.
Tek ponešto uzmu za kušati, većinom voće koje ponesu na more, no oni koji više troše su domaći ljudi. Ovakva je bila situacija ovog tjedna na pulskoj zelenoj centralnoj tržnici. Patlidžan se prodaje po 2 eura, jabuka košta 1,80, dok ona slatka drži cijenu od 2 eura. Košarica smokvi i jagoda nudi se po 5 eura, borovnice po 3, slatka marelica za 4 eura, kao i grožđe, a kilogram tikvica po euro. Ovih se dana kupovalo suho i šareno cvijeće, a njemu nisu mogli odoljeti ni turisti. A još jedna delicija koja se i dalje može naći na jednom štandu su lisičarke po cijeni od 10 eura, koje se, saznajemo, beru u gorskim krajevima.
Raspitali smo se kod prodavačica na markatu, na obližnjoj ribarnici, ali i štandovima s delicijama kakva je situacija ovih dana što se tiče prodaje.
- Posla nema, nema ništa. Ne kupuju ni naši ni turisti. Više su u centrima radi parkinga, jer ovdje ljudi nemaju gdje parkirati. Zbog toga najviše i ne dolaze. Nama su tu skratili, 20 minuta imamo istovar, a 20 utovar. A kako će onda turisti doći da obiđu tržicu da bi kupili nešto? Ovako odu u centar gdje imaju parking i kafić za popiti piće, kaže nam prodavačica Janja Đokić.
U odnosu na prošlu godinu, promet je, kaže, pao za više od 50 posto, što potvrđuje i prodavačica sa susjednog štanda. Bilo je, dodaju, i lani više Slovenaca, Rusa, Ukrajinaca i Nijemaca.
Slična priča i na pulskoj ribarnici. Tijekom našeg obilaska, puno se ljudi kretalo među štandovima, od kojih i brojni turisti, no - kao i na zelenoj tržnici, više se samo gleda ponuda, što nam potvrđuje jedna prodavačica.
- Pa, dosta turista ima, ali su jako loši potrošači ove godine. I ono što mi vidimo, to je više da šetaju i razgledavaju, slikaju. A kao potrošnja, mislim da možda čak i do 60 posto manja u odnosu na prošlu godinu. Je li je jedan od razloga što Pula nema parkinga u centru grada, odnosno taj parking koji je uvijek zauzet, jer je i definitivno preskupo za parkiranje, kako za nas domaće, tako i za turiste i sve koji dođu u grad. I mislim da je sigurno da će radije neko otići u trgovački centar gdje imaju parking, gdje im je hlad, gdje na miru sve obave, nego da im treba dva sata da uđu u centar Pule i na kraju ne nađu nigdje parking. Tako da, je li to jedan razlog ili jednostavno drugačija struktura turista koji ne troše ovdje, nego možda troše na neke druge stvari, ne znamo, kaže prodavačica na tržnici.
A već i kad kupuju, odlučuju se za kozice i tunu, odnosno ono što vide i u svojim centrima. Iako, kaže, kupovali su i srdele dok ih je bilo u ponudi. Uzimaju se, u manjim količinama, orade i brancini te uzgojena riba.
- Ustvari više imamo domaćih ljudi koji dođu pa uzmu barem kilu. Turisti uzimaju više na grame i vrlo male količine. Jedu li i inače tako, ne znam. A možda im je i preskupo. Mi jednostavno ne znamo u čemu je razlog jer je i prošle godine bilo Europsko prvenstvo, a također je bilo i tada vruće, ističe prodavačica s ribarnice. Na pitanje jesu li se podizale cijene, pa se možda u tome krije razlog, kaže da ih većina nije digla iznose ni za cent.
- Što se tiče mesnice i zelene tržnice, ne mogu reći, ali što se tiče nas, apsolutno mogu garantirati da 80 posto prodavača na ribarnici nije uopće diglo cijenu, kaže prodavačica. Kazala nam je i da su popravljena klizna vrata ribarnice, o čemu smo pisali prošlog tjedna, a što je većini prodavača stvaralo velike probleme zbog ulaska topline, zbog čega su morali kupovati ogromne količine leda da bi ribu na štandovima sačuvali od kvarenja.
Na štandovima s istarskim delicijama, maslinovim uljem, tartufatom, medom i drugim delikatesama, razgovaramo s gospođom Anom, prodavačicom čije je poslovanje bazirano na proizvodnji meda. Njeni su rezultati i prognoze još lošiji, a ove sezone, kaže, nema ni Slovenaca, Nijemaca i Austrijanaca. Hrvatsku su, smatra, zamijenili drugim destinacijama poput Grčke, Turske i Albanije.
- Na 25 posto zarade smo od prošle godine. Turistima je kupovna moć nula i ne razumiju se u kvalitetu. Nemaju ni kulturu ponašanja. Kupuju tu i tamo po jednu stvar, samo ono što je jeftino. Mi smo pčelari, imamo svoj med posljednjih 10 godina. Većinom nam dolaze Mađari i Česi, damo im med na kušanje a oni, za razliku od primjerice Slovenaca, ne razumiju razliku između onog uvoznog iz Kine, njima je to sve u kategoriji - slatko. Ne znam kako ćemo izaći iz ove situacije. Žalosno je na što smo spali. Najveći problem je kako režije platiti. Ovo je propast, kaže nam gospođa Ana dodajući da su možda i cijene kumovale toj situaciji, ali tek djelomično, jer onaj tko razumije kvalitetu kupit će proizvod, pa makar u manjim količinama. Ističe i da im velik problem predstavlja susjedni kafić, čiji se gosti nerijetko u večernjim satima olakšaju po njihovim štandovima.
- Dolazim sat vremena ranije na posao kako bih oprala i pomela oko štanda, jer bude sve zapišano. A tu prodajemo hranu. Nije ugodno ni nama ni kupcima, kaže nam sugovornica. Kritizira i da šahtovi nisu očišćeni sedam godina, a da je obližnji WC kojeg i prodavači koriste »sramota«. Za onaj na katu tržnice, kaže, malo tko zna.