Kako bi se povećala sigurnost vozača mopeda, motocikala i romobila, pulska prometna policija jučer je provela akciju pojačanog nadzora ovih kategorija vozila. Akciju smo popratili na Punti u Puli u društvu Borislava Vrankovića, vođe sektora u Postaji prometne policije Pula te policijskih službenika za sigurnost cestovnog prometa Ane Marije Travešić i Alena Kamenicki.
Zaustavljeni vozači mopeda, moramo reći, po pitanju kulture u prometu, nisu dobili kazne jer su se redom pridržavali propisa. Tijekom akcije provodio se nadzor brzine kretanja vozila, korištenje zaštitne kacige, nepropisno pretjecanje, posjedovanje odgovarajuće kategorije te tehnička ispravnost vozila.
- Tijekom ove godine, na području naše postaje prometne policije stradalo je 28 vozača i dva putnika na motociklima i mopedima, pri čemu je jedna osoba smrtno stradala, 12 osoba je teže ozlijeđeno, a 17 osoba je zadobilo lakše ozljede. Kada govorimo o prometnim nesrećama u kojima su sudjelovali romobili, stradalo je 13 ukupno osoba, od čega 11 vozača romobila i dva pješaka na koja su naletjeli vozači romobila. U tim nesrećama, pješaci su zadobili teže ozljede, kao i jedan vozač romobila, dok je deset vozača romobila lakše ozlijeđeno, rekao nam je Borislav Vranković, vođa sektora u pulskoj postaji prometne policije. Sve više ljudi stradava vozeći romobile.
- Po pitanju romobila moram naglasiti da su vozači romobila u opasnosti, a razlozi su njihova mala silueta, velika brzina kretanja i mijenjanje položaja u prometu. Kada govorimo o mopedima, cilj akcije je da se i njih osvijesti, kao i vozače osobnih i teretnih vozila koji bi trebali imati obzira jer se u prometu nalaze kategorije vozila kao što su mopedi, motocikli i manjih prijevoznih vozila, dodao je Vranković. U kratkim razgovorima s mopedistima shvatili smo da neki još uvijek ne znaju da postoji zakon koji regulira vožnju i korištenje romobila.
- Tako je, mnogi niti ne znaju da takav zakon postoji. On je precizan. U ovom preventivnom segmentu prometne akcije mi upućujemo vozače romobila. To su kategorije sudionika koji se moraju kretati biciklističkim stazama, nogostupom ili pješačkim zonama. Ne smiju se kretati kolnikom, između vozila. Vozači se toga ne pridržavaju. Na glavi moraju imati kacige, ne smiju, kao i vozači automobila, koristiti mobitel na način da imaju spojene slušalice u oba uha. Može imati jednu, razlog je čitava percepcije prometa i promptnog reagiranja. Kazne su za naše prilike dosta velike. Kreću se u rasponu od 30 do 130 eura, kaže Vranković. Dodaje da policiji nije u prvom planu cilj kažnjavanje i represija, nego da se vozači osvijeste o opasnostima.
- Tu govorimo o kulturi ponašanja u prometu jer ona je dio opće kulture. U našim edukativnim emisijama i objavama u medijima, autoškolama, stalno upozoravamo na potrebu strogog poštivanja prometnih propisa svih kategorija vozila, uključujući i vozače romobila. Već sada, mogu reći, povećava se nadzor jer vidimo da su opasnosti od stradavanja kod tih kategorija sudionika u prometu u porastu, rekao je Vranković.
Iz PU istarske kažu kako i ostale vozači obavještavaju na pojačanu prisutnost ovih kategorije sudionika u prometu te ih pozivaju na pojačani oprez prilikom uključivanja u promet, pretjecanja, obilaženja, polukružnog okretanja, skretanja, prestrojavanja i zaustavljanja, odnosno na povećanu opasnost oduzimanja prednosti prolaska motociklistima. Što misle o ovakvim akcijama pitali smo i sudionike u prometu koje je jučer zaustavila prometna policija.
- Neka ljudi rade svoj posao. Držim se propisa i nisam nikada imao problema, rekao je Tedi iz Pule.
- Znate mi smo vam došli živjeti u Pulu nakon godina provedenih u Švicarskoj. O ovoj akciji mislim sve najbolje i mislim da bi se akcije trebale provoditi češće. Ljudi se moraju naviknuti na red. Došli smo iz jedne sređene države u kojoj je to normalno i kada dođeš u drugu sredinu koja nije tako dobro uređena shvatiš da su takve akcije. Upravo zbog mladih koji gube svoje živote, rekla nam je simpatična Sanja iz Pule. Da su kontrole potrebne, slaže se i Elizabeta iz Pule.
- Sve više ljudi stradava. Znate, desilo mi se puno puta da se ja zaustavim pješaku, a auto jednostavno prođe. Ljeti ima puno turista. U svakom slučaju podržavam rad policije, rekla je Elizabeta.
- Da vozači i automobila ili kamiona ne poštuju vozače mopeda i motocikala, svima je poznato. Turisti su dodatni problem jer se ne snalaze na našim cestama. Svi su nestrpljivi. Treba zbog mladih vozača malo više pripaziti. Ja sam na motoru čitav život. Svakako podržavam akcije policije. Što se mene tiče romobili ne bi trebali biti na cesti. Ceste su loše, a šahtovi su blizu desnog ruba pločnika. Oni te šahtove zaobilaze i nalijeću na sve u prometu. Osim toga, nemaju kacige, ali zato imaju slušalice na ušima. Mene je strah da ih ne »pokupim« slučajno. Curu sam preticala, a ona me nije čula jer je imala slušalice, kazala nam je Sanda iz Pule.
- Drago mi je da su me zaustavili. Pazim na propise jer vozim puno godina. Vozačku imam od 1973. godine, a moped je iz 1987. Kontrole bi mogle biti, iskreno rečeno, učestalije jer se na cesti svašta dešava. Nema kulture u prometu i nema razumijevanja, rekao je Zdenko iz Pule.
Naš sugovornik s više od 30 godina rada ističe kako mu je najteži dio posla raditi očevid nakon prometne nesreće u kojima je izgubljen život.
- Iznijet ću vam najnoviji primjer. Neki je dan u Arsenalskoj ulici izgubljen mladi život. To je najveći gubitak za obitelj i cijelo naše društvo. Sama činjenica da ste na uviđaju jednog takvog događaja, stvara poseban stres i pritisak. Strašno je kada morate u bilo koje doba dana doći pred roditelja i reći mu da mu je dijete poginulo, rekao je Vranković.