dojmovi posjetitelja

Stranim turistima ljubaznost, sigurnost i gostoprimstvo u Puli "jači" su od svih nedostataka

| Autor: Petra Stefanović, Tea Tidić
(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)

(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)


Već je postalo uobičajeno da se pri spomenu turističkih brojki na istarskom poluotoku spominju rekordi, no nakon ranih uskršnjih blagdana i brojnih gostiju koji su u Istru pristigli na odmor, stječe se dojam da su se turističke gužve s krajem lipnja ipak prorijedile.

Kakva je zapravo situacija, saznajemo u razgovoru s Borisom Žgombom, predsjednikom Uprave Uniline Grupe, vodeće hrvatske destinacijske management grupacije, koji je ujedno i predsjednik Udruženja putničkih agencija pri HGK-a te potpredsjednik ECTAA – Europskog udruženja putničkih agencija i touroperatora.

Boris ŽgombaBoris Žgomba

Promjena trendova

- Korona je dovela do promjena u trendovima kao i u samim navikama gostiju. Tako su za vrijeme pandemije turistima bili interesantniji izolirani objekti, kuće za odmor, mobile homeovi i slične vrste objekata. Po završetku pandemije, sve se ipak vratilo u normalu – danas su hotelski, ali i svi ostali objekti u normalnom "pogonu", a gosti ne zaziru od kontakta.

Također, promijenile su se navike ljudi vezane uz potrošnju i standard, a znamo svi da su porasle cijene, ne posebno u Hrvatskoj i Istri, već generalno zbog inflacije i svih ostalih faktora. No, smatram da smo, što se cijena tiče, došli do nekog maksimuma. Jedini rast koji bi mogao uslijediti jest rast cijena uz porast kvalitete, gdje primjerice hotel koji je nekad imao tri, sada ima četiri zvjezdice. Gosti traže vrijednost za novac, tu su jako osjetljivi i ne smijemo si dozvoliti da ih na neki način obmanjujemo.

Po segmentima smještaja, hoteli, hotelska naselja i kampovi (mobile homeovi, glamping segment i slično) već godinama ulažu u kvalitetu, a slična je situacija i kod privatnog smještaja. Isto tako, porast kvalitete vidljiv je i u nautičkom čarteru. Međutim, objektivno, najveći izazov već duži niz godina imamo zbog nedostatka kvalitetne radne snage.

I to nije problem samo u Hrvatskoj – to je problem svih receptivnih zemalja Mediterana. Rad u turizmu, pogotovo izravan kontakt s gostima je vrlo težak i zahtjevan. Stoga smo, kao i neke druge zemlje prije nas, došli u situaciju da moramo veliki dio radne snage "uvoziti" iz zemalja izvan našeg podneblja, što osim jezične barijere donosi i čitav niz drugih izazova.

Zbog svega toga, ključno će biti osigurati kvalitetnu integraciju stranih radnika te kontinuirano raditi na njihovoj edukaciji. Cilj je svakako da se isti radnici zadrže dulji niz godina. Ipak, ukupno gledajući, gosti su generalno zadovoljni našom destinacijom. Još uvijek imamo veliku prednost zbog očuvane prirode, bogato kulturno nasljeđe, razvijena eno i gastro ponuda što gosti cijene i zbog čega se u konačnici vrlo često i vraćaju, kaže Žgomba.

(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)

Zadovoljavajući balans

Na pitanje jesmo li s dolaskom eura postali (pre)skupa destinacija, predsjednik Uprave Uniline Grupe naglašava kako to je li neki proizvod ili usluga skupa određuje isključivo tržište, tj. sami gosti.

- Činjenica je da gosti dolaze, što znači da još uvijek održavamo balans cijene i kvalitete na zadovoljavajućoj razini, zaključuje.

Kada je riječ o strukturi gostiju, naglašava kako je u Istri ove godine definitivno zabilježen nešto manji broj Nijemaca u odnosu na uobičajene brojke.

- Međutim, Nijemci su još uvijek najbrojniji. Prema podacima kojima raspolažem, gotovo 30-ak posto, odnosno trećina ukupnih gostiju u Istri ove godine su Nijemci. Drugim riječima, ako Njemačka ima problem, to će se sigurno reflektirati na hrvatski turizam, naročito na istarski. Ipak, trebamo naglasiti da postoje naravno, mogućnosti da se to supstituira drugim tržištima, i to se radi, osobito u organiziranom segmentu, tj. agencijskom poslovanju, navodi Žgomba.

Zamolili smo ga da komentira i navode kako je predsezona po broju noćenja rekordna te ga pitali ima li utjecaja na to i činjenica da je Uskrs bio ranije nego inače.

- Često uspoređujemo neusporedive stvari. Ako gledamo prvih šest mjeseci ove godine, vidjet ćemo da smo otprilike na nivou onoga što je bilo u istom razdoblju prošle godine. To je dobar rezultat, ali bi svakako izbjegao spominjanje rekorda u ovom kontekstu, no valja reći da za sada imamo dobru turističku godinu. Osim toga, uz ostvarene dolaske i noćenja, s aspekta uspješnosti, prate se i brojni drugi pokazatelji, a naravno tu je ključan i segment održivosti koji je sve aktualniji i važniji, zaključuje Boris Žgomba.

Gosti puni hvale

Njegove navode o zadovoljavajućem balansu cijene i kvalitete, barem kada je riječ o Puli potvrdila nam je i nekolicina turista koje smo sreli u kratkom điru po gradu "naletjeli" i koji su bili voljni podijeliti mišljenje o Puli i dojmu koji im ostavlja. Neki su se odlučili za dolazak u Pulu putem usmene preporuke, a drugi su pak saznali za najveći istarski grad putem društvenih mreža.

Tako smo kod Arene zatekli Mahbubu i njenog dečka u klasičnoj turističkoj zanimaciji - fotografiranju. Mahbub i njezin dečko žive u Londonu, a porijeklom su iz Bangladeša te im je ovo prvi put u Istri, a time i u Puli.

(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)Mahbuba iz Londona/Bangladeša (Snimila Petra Stefanović)

- Jako mi se sviđa gostoprimstvo i ljubaznost ljudi. Kada god i gdje god se slikam, svi čekaju sa strane i nitko mi ne upada u sliku, govori nam kroz osmijeh. Bila je i na Ambreli i popularna pulska plaža joj se toliko svidjela da druge nije niti tražila za vrijeme boravka u Puli.

- Jedina zamjerka je da javni prijevoz previše košta. Ne smetaju nas cijene hrane, u usporedbi s ostalim zemljama su sasvim korektne, dodaje Bangladešanka.

Giuliana i Robi iz Trsta drugi su put u Puli, i imaju samo riječi hvale.

(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)Robi i Giuliana iz Trsta (Snimila Petra Stefanović)

- Sve nam se sviđa, Pula je predivna, pogotovo stari grad, onda Medulin, Duga Uvala..., ističe bračni par. Jedina stvar koju kritiziraju nisu cijene, već - parking. Rak rana cijele obale očito je "zapela" za oko i našim gostima, koji ističu kako je nedostatak parkirnih mjesta i gužva neugodna okolnost njihovog boravka u Istri.

Forum su razgledavali Brazilci Paula i Alex. I oni su prvi put u Istri, zapravo u Hrvatskoj. Odlučili su se za odmor ovdje jer je Paula mnogo čitala o nama i vidjela puno fotografija, pa je nagovorila partnera i došli su.

(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)Alex i Paula iz Brazila (Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)

Brazilci su svoje putovanje započeli u Dubrovniku, nastavili u Zagrebu, da bi ga zaokružili u Rovinju i Puli. Sviđa im se i naša hrana - u Dubrovniku su jeli tjesteninu s plodovima mora, a u Rovinju mediteransku platu i, naravno, pizzu.

- Prekrasno je ovdje jer ima toliko toga za naučiti, toliko povijesti u gradu. Impresionirani smo razinom sigurnosti kod vas. U Brazilu imamo mnogo problema s tim i stalno moramo biti na oprezu, a ovdje možemo bezbrižno šetati u bilo koje doba dana i ne okretati se preko ramena. Stvarno se nemamo na što požaliti, zaključuju Paula i Alex.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of