đir po pulskim plažama

Tihi žamor uz šum mora jedini je zvuk koji tu želimo čuti

| Autor: Doria Mohorović i Jelena Milović
U Gortanovoj uvali uglavnom se odmaraju obitelji (Snimila Doria Mohorović)

Mnogima omiljeno godišnje doba ima svoje čari kojima neki uspješno odolijevaju, dok im se drugi jednostavno prepuste. Određeno mjesto gdje će uživati u ljetnim radostima mnogim je Puležanima stvar navike, a svaka od plaža ima svojih prednosti i nedostataka. Ako pitamo naše sugrađane, oni će svoje izbore jasno argumentirati, što ne znači da su sa svime u potpunosti zadovoljni.

Početak kalendarskog ljeta već je daleko iza nas, a pulske plaže, neovisno o datumima, pune se kupačima čim to vremenske prilike omoguće. Iako mnogi odlazak na plažu vezuju za godišnje odmore, ima i onih koji vrlo uspješno uklapaju odlazak na plažu uz radne obaveze. Kako su nam ovog ljeta popunjene plaže, ima li na njima svega što je potrebno da bi se posjetitelji osjećali ugodno i gdje ima mjesta da se stvari poprave, saznajemo od naših sugrađana.

"Njihovo" mjesto

Kupalište Stoja, pa i uvala te stijene nadomak ulaza u kamp, solidno su posjećeni i popunjeni. Nikako prenapučeno. Neki mještani Pule, bez zadrške, uopće i ne zazivaju više ljudi na svojim omiljenim plažama, što i ne čudi, jer je tihi žamor uz šum mora maksimalan zvuk koji si žele priuštiti.

Obitelj Kecman uhvatila je mjesto u hladu u Gortanovoj uvali (Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)Obitelj Kecman uhvatila je mjesto u hladu u Gortanovoj uvali (Snimila Doria Mohorović)

- Za moj pojam je sad taman ljudi. Trenutno je ovdje uglavnom mir i tišina, a kako je kamp u blizini, ne vidim razloga da se gosti kampa kupaju izvan njega kada u kampu ima dovoljno mjesta za njih. Godinama se kupamo ovdje, nakon što su nas potjerali s Katarine. Tamo smo baš uživale, mama i ja, a sad nam je ovdje taman. Ove godine mi se čini da ima manje turista, ali meni je baš zbog toga ljepše. Ne nedostaju nam ni tuševi, ni ništa ovdje. Ako bi se to sad nešto posebno sređivalo, bilo bi i više ljudi. Ni ove barke, ni psi koji se ovdje znaju kupati mi uopće ne smetaju. Nekad je bilo bitno samo s kim si na moru, a ne što ćeš sve ponijeti i imati na plaži. Doduše, temperature su tada bile normalnije, a mi na moru bili cijele dane. Sad baš i nije tako. Nadam se da će se ovako zadržati dok god budem dolazila ovdje. Baš ništa ne bih mijenjala i ne navijam za to, ispričala nam je Puležanka Sandra, koja s mamom Lučanom dolazi redovito na ovu plažu.

A na kupalištu Stoja nailazimo na veselo društvo svih generacija koje godinama dolazi na isto, "svoje mjesto".

- Mi smo ovdje zadnjih četiri, pet godina, ali ima tu u okruženju ljudi koji se gotovo cijeli život kupaju na ovom mjestu. Mjesto je super jer imamo mir, a nema puno stranaca. A nema ih zato što nije uređeno. Da je uređeno, ovdje bi ih bilo krcato. Ovako nije za fotografije na društvenim mrežama, nije im baš atraktivno. Nešto je toga na samom kupalištu uređeno, ali nisu baš napravili kako treba. Fali, recimo, rukohvat za starije ljude, koji teško ulaze u more. Zbog toga treba ići sve do onih udaljenih stepenica. Možda bi toalet trebao biti u boljem stanju, a za osobe s invaliditetom nije prilagođen. Ovdje, u samoj blizini, imamo i tuš, tako da nam ništa ne fali. Mi si ne kupujemo ništa, ni sladoled ni ostalo, jer su cijene prevelike. Kupimo si kutiju sladoleda u trgovini i donesemo si sendviče na more. Jedemo svi zajedno, kao jedna velika obitelj, štogod tko donese. Čak i rođendane znamo tu obilježiti druženjem, ispričalo je ovo veselo društvo, a koje, između ostalog, čine Tamara, Frančeska, Rašo, Anđelka, Cvetko, Ana, Mira i Darka. Ostavljamo ih dobro raspoložene i obilazimo dalje.

Velika "obitelj" s kupališta Stoja ni na što se ne žali (Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)Velika "obitelj" s kupališta Stoja ni na što se ne žali (Snimila Doria Mohorović)

Ničija plaža

Kupalište Stoja ima svoje toalete, koji se, kako nam vele oni koji se upravo ovdje ljeti kupaju, solidno održavaju, iako bi to moglo biti i bolje. Naravno, na kulturu svakog pojedinca teško je utjecati, a i prošla su vremena kada su u javnim toaletima radile neke vrijedne djelatnice zadužene za njihova redovita održavanja.

- Trebalo bi da ovdje sjedi netko i naplaćuje, komentira nam Miodrag Stefanović koji sa suprugom dolazi na ovo mjesto već 18 godina.

- Kupalište se trebalo do kraja dotjerati. Svaki primorski grad u Hrvatskoj ima svoje gradsko kupalište, a mi nemamo, komentira njegova supruga Mariza Stefanović Šegando. Pokazuju prostor na kupalištu, svojevrsnu nišu unutar zidina, u kojoj ima nakupljenog smeća i šute - gomile kamenja. Pozvana je, kažu, Herculanea da taj prostor očisti, ali ništa se nije dogodilo.

I supružnici Stefanović uživaju na Stoji (Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)I supružnici Stefanović uživaju na Stoji (Snimila Doria Mohorović)

- Dvije godine ih molimo, ali ništa. Ne znam točno zašto, oni govore da to nije gradski prostor već prostor od kampa. Na kraju je kamp odustao od koncesije i sada je to "ničija zemlja", komentira njihov prijatelj u prolazu. Na priču se nadovezuje Mariza.

- Nekad je taj mali prostor uvijek bio čist. Inače, tu je davne 1936. godine bila žena koja je prala kupaće kostime. Ljudi su plaćali tu uslugu pranja, a tada su se kupaći pravili od vune. Nakon pranja su se ovdje i sušili satima, otkriva zanimljivu i manje poznatu crticu povijesti Pule.

- Stalo nam je da ovdje bude čisto i uređeno. Navečer ovdje dođu mladi i ostave smeća, a mi svako jutro sami tu počistimo. Imamo svu potrebnu opremu za to, veli ona. Supružnici kao primjer pokazuju i skladišni prostor koji su uredili kako bi držali svoje stvari, vidno razočarani što se ovdje, općenito, ne ulaže više truda od strane nadležnih. Trenutno na kupalištu Stoja postoje dva tuša na otvorenom prostoru, dok gospođa Mariza otkriva da su nekad postojala i dva zatvorena tuša, komentirajući na glas kako ne zna zašto ih tamo više nema.

- Zapušteno je, a moglo bi biti puno bolje. Plaža je ljepša ujutro, a mi penzići već u podne idemo već kući, dok popodne bude krcato ljudi, opisuje ona stanje na ovoj pulskoj plaži. Nekima je tako sunčanje i kupanje sve što od ljeta žele, a kako ima i onih drugih, koji žele aktivno ljeto, obišli smo i susjedstvo kupališta.

(Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)(Snimila Doria Mohorović)

Ležaljke ne smetaju

U Gortanovoj uvali nailazimo na fino popunjenu plažu na kojoj se mahom odmaraju obitelji koje od sunca štiti hladovina bora ili suncobran. Mjesta na plaži još ima, no vrlo brzo saznajemo da su popodnevni sati puno posjećeniji i na ovom mjestu. Zanima nas i negoduje li se zbog ležaljki koje su postavljene u uvali.

- Mislim da je nešto manje ljudi ove godine ili je to samo moj dojam. Tuševi bi na ovoj plaži dobro došli, a ležaljke koje vidite, bile su tu i prošlih godina. Nismo čuli da se netko na njih žalio. Budemo na ovom mjestu, jer ovdje ima dosta hladovine, a i parking je blizu. Dođemo rano, već oko 8.30 sati. Čini mi se da ovdje ima sve više stranaca, a manje domaćih. Nekada je bilo malo drukčije, veli obitelj Kecman.

Nešto dalje susrećemo supružnike koji su doselili u Pulu, a tek im je nedavno ova plaža postala omiljena.
- Super je sve, nemam uopće zamjerke. Možda WC eventualno. Tu boravimo od jutra do ručka. Sviđa nam se što imamo i hlada, što se možemo ugodno sjesti i leći. I čistoća je super, kaže nam Jasna.

Na kupalištu Valkane osobe s invaliditetom imaju sve što im je potrebno (Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)Na kupalištu Valkane osobe s invaliditetom imaju sve što im je potrebno (Snimila Doria Mohorović)

Valkane bez mane

Na gradskom kupalištu Valkane, na dijelu prilagođenom osobama s invaliditetom, susrećemo Tajanu Medak-Kimer. U kratkom nam razgovoru kaže da ne može naći manu ovom kupalištu.

- Jako mi se svidjela i odlučila sam da sada to bude moja plaža. Odgovara mi iz više razloga. Invalidna sam osoba, a ovdje imam dobar pristup moru. Usto, jako mi odgovora mir, tišina i kultura ljudi koji dolaze. Mislim da ljudi poštuju osobe s invaliditetom ovdje, tako da je sve za pohvaliti. Strašno mi paše i da nema muzike. Čisto je za razliku od nekih razvikanih plaža na koje sam odlučila da više neću ići, kao što je to plaža Havajsko. Evo, ovdje nigdje ne možete vidjeti ni jedan papir. I rampa odlično funkcionira, iako ju ja ne koristim jer sam pokretna. A ovaj pogled je isto divota, ne mogu zamisliti da ondje preko izgrade hotel, kaže Medak-Kimer pritom pohvalivši i nove kabine za presvlačenje.

A kako smo primjetili za razliku od ranijih godina, kada su kupači u slučaju nužde morali do obližnjeg kafića, sada su uz plažu postavljena i dva sanitarna čvora, od kojih je jedan namijenjen osobama s invaliditetom.

Tajana Medak-Kimer nema zamjerki  na plažu Valkane (Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)Tajana Medak-Kimer nema zamjerki na plažu Valkane (Snimila Doria Mohorović)

Besplatna wakeboarding škola za djecu

Na Stoji je u ponudi i Ski lift, u sklopu Wake Park Pula, za sve one koji preferiraju aktivniji i adrenalinski odlazak na plažu, a prema viđenom, interesa ima i terasa je poprilično popunjena. Zanima nas ima li razlika u interesu s usporedbom na prošlu godinu.

- Startali smo još prije Uskrsa, ali pravi osjećaj sezone smo imali oko 1. lipnja. Krenulo je odlično i obećavajuće, a onda se, čini mi se, u cijeloj Puli dogodilo neko zatišje. Ne bih rekla da je zbog vremena, jer je vrijeme bilo prekrasno. Sad ipak osjećamo da ima više ljudi i da je sezona krenula. Sezona će za nas trajati dok vrijeme bude dobro. Prošla godina je bila odlična i bilo je puno ljudi. Nama se gosti vraćaju, a ovdje mogu guštati, kako kroz vodene aktivnosti i adrenalin, tako i da samo odmaraju. Trudimo se da ovdje imaju doživljaj, dok je istovremeno sve pod kontrolom, priča nam Andrea Bagarić iz pulskog Wake Parka. Ističe i da su pokrenuli projekt koji je usmjeren na lokalnu zajednicu - besplatnu wakeboarding školu za djecu.

- Djeca od 8 do 10 sati ujutro mogu isprobati skijanje na vodi, "bordanje" prilagođeno njima, a želja nam je da nešto damo zajednici. Donja granica djeteta je sedam godina, ali to je ipak odluka roditelja, jer i oni moraju biti prisutni. Ovo je i odličan način da se djeca maknu od ekrana, komentira Bagarić.

Kupača željnih adrenalina ne manjka, kaže Andrea Bagarić našoj novinarki Jeleni Milović (Snimila Doria Mohorović)Kupača željnih adrenalina ne manjka, kaže Andrea Bagarić našoj novinarki Jeleni Milović (Snimila Doria Mohorović)

Stoja, Gortanova uvala, Valkane

Duž obalnog šetališta koje se kilometrima proteže po pulskoj obali prostiru se mnoge šljunčane, stjenovite i kamenite plaže. Poznato kupalište Stoja s predivnom plažom i brojnim turističkim sadržajima nalazi se zapadno od centra grada. Plaža je šljunčana sa stjenovitim dijelovim i s blagim ulazom u more.

Iznad plaže se nalazi turističko kamp naselje gdje možete iznajmiti razne rekvizite za sportove na plaži i na vodi, a tu je i nekoliko sportskih terena za mini golf, tenis, košarku i odbojku. U sklopu naselja nalazi se i nekoliko ugostiteljskih objekata, trgovina i mjenjačnica.

Gortanova uvala je šljunčana plaža s blagim ulazom u more te je idealna za obitelji s djecom, a postavljena je i linija granice kupanja. Nekoliko metara od obale možete pronaći hlad pod gustim krošnjama stabala te se možete osvježiti u obližnjem beach baru. U neposrednoj blizini uvale nalazi se stjenovita obala tako da će svi zaljubljenici u skokove u more pronaći mjesto za sebe.

Dio plaže Valkane, smješten u uvali, namijenjen je osobama s invaliditetom za koje je osigurana rampa i prikladan ulaz u more. Dio plaže je šljunčan i prikladan za obitelji s djecom, a velik je dio betoniran te se možete ugodno ispružiti na ležaljci. Pored plaže nalazi se sportski centar Valkane gdje se možete baviti raznim sportskim aktivnostima. U blizini plaže nalaze se i brojni ugostiteljski objekti. (Izvor: Istra.hr)

Rampa za osobe s invaliditetom na kupalištu Valkane je u funkciji (Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)Rampa za osobe s invaliditetom na kupalištu Valkane je u funkciji (Snimila Doria Mohorović)

Od 8 do 10 sati domaći klinci mogu besplatno učiti skijati i "bordati" na vodi(Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)Od 8 do 10 sati domaći klinci mogu besplatno učiti skijati i "bordati" na vodi (Snimila Doria Mohorović)

Ljuti kupače smeće i nebriga komunalaca, pa često plaže čiste i sami (Snimile Doria Mohorović i Jelena Milović)Ljuti kupače smeće i nebriga komunalaca, pa često plaže čiste i sami (Snimila Doria Mohorović)