PULSKI DOSTAVLJAČI HRANE:

"Od kada su došli Nepalci i Indijci, mi imamo 50 posto manje prometa. Aplikacija ih favorizira jer rade za manje novca"

| Autor: Doria MOHOROVIĆ
Ilustracija (snimio Milivoj MIJOŠEK)

Ilustracija (snimio Milivoj MIJOŠEK)


Dostavljači s ogromnim žutim i plavim naprtnjačama na leđima u kojima nose hranu, a koje svakodnevno možemo vidjeti na skuterima ili biciklima, u posljednjih su nekoliko godina preplavili ulice Pule. Tom dostavljačkom društvu se prije nepuna dva tjedna pridružilo i osam državljana zemalja trećeg svijeta, većinom Nepalaca i Indijaca, što je, saznajemo, domaće radnike dovelo u nepovoljan položaj.

Naime, nakon što smo nedavno objavili vijest da su kraj Arene postavljeni skuteri koje koriste dostavljači za Glovo platformu, odnosno strani radnici koje zapošljava posrednička tvrtka, našoj su se redakciji požalili "stari" pulski dostavljači Glova s tvrdnjom da im je ugrožen posao od kako su angažirani stranci, a samim time i egzistencija. Promet im se, kažu, smanjio i za više od 50 posto. Usto, mišljenja su da uprava Glova na neki način daje prednost posredničkim tvrtkama koje zapošljavaju Nepalce, Filipince i Indijce.

- Nitko od nas dostavljača koji smo trenutno ovdje nema nikakve zle krvi, niti išta protiv stranih radnika. Ali, njihovo obavljanje dostava ide na našu štetu. Pretprošli tjedan osam Nepalaca došlo je preko firme Meta Mate u Pulu, a od trenutka kad su se uključili u mrežu i počeli raditi, nama je, po svakom dostavljaču, pao promet od 30 do 50 posto. A očekuje se dolazak još njih desetak. Glovo to sve blagoslivlja jer strani radnici imaju svoju inačicu aplikacije preko koje se radi i oni su plaćeni na sasvim drugačiji način nego što smo plaćeni mi, domaći dostavljači, kažu nam sugovornici, pulski dostavljači koji zbog novonastale situacije gotovo pa nemaju posla. No, kako ga ne bi u potpunosti izgubili, s ovom su problematikom istupili anonimno.

Ilustracija (snimio Milivoj MIJOŠEK)Motori tvrtke Meta Mate u Puli (snimio Milivoj MIJOŠEK)

Radi lakšeg razumijevanja priče, valja reći da Glovo kao digitalna platforma nema nikakvu odgovornost prema dostavljačima, ne zapošljava radnike niti posjeduje bicikle, skutere i automobile, već dostavljači rade ili samostalno, preko svojih paušalnih obrta ili, pak, preko posredničkih firmi, odnosno žargonom novog dostavljačkog biznisa, takozvanih agregatora. Oni, naime, posreduju između dostavljača i tvrtke-aplikacije za dostavu hrane, uzimaju svoju proviziju - neki tri, neki pet, a neki 10 posto. Agregatori stranim radnicima fiksiraju plaće, koje se ovisno o broju dostava formiraju kroz nekoliko platnih razreda, dok lokalni dostavljači, pak, imaju fleksibilan obračun, svaka dostava im donosi sredstva, a uz to imaju i određene bonuse. Većina dostavljača je zaposlena preko posredničke tvrtke, no, kažu da posrednici ostvaruju mnogo veću zaradu na strancima nego na lokalnom stanovništvu.

- Glovo nas plaća po startu, plaćeni su nam kilometri, a tijekom dana, ovisno o potražnji, imamo različite koeficijente. Pored toga, imamo na tjednoj bazi određene bonuse za određeni broj dostava. Strani je radnik plaćen sasvim drugačije, odnosno fiksno po broju dostava, a u svojim aplikacijama uopće nemaju prikazano koliko košta jedna dostava, nemaju ni tjedne bonuse, jer te novce pokupi agregator, kažu naši sugovornici.

Kako ističu dalje, strani su dostavljači većinom marljivi i pristojni, no problem je to što je njihova fiksna, a ujedno i manja plaća, uzrokovala poremećaj na cijelom, ionako zamršenom tržištu. Zbog uvoza jeftine radne snage znatno je pala cijena domaćem radniku, pa tako i dostavljačima Wolta.

- Doslovno se ide na to da se domaća radna snaga istisne i jednostavno te natjeraju da moraš tražiti drugi posao od čega ćeš moći živjeti. Nećemo sjediti skrštenih ruku i čekati da nas se pošalje na Zavod za zapošljavanje, ili tražiti novi posao, samo radi dobiti jedne posredničke firme. Nekome iz uprave Glova odgovara istisnuti domaću radnu snagu, dovesti strane radnike. Ne znamo više kome se obratiti za pomoć jer uprava Glova nas ignorira, ogorčeno će pulski dostavljači.

Nadalje, nije ima jasno ni kako većina dostava ide stranim radnicima, s obzirom da potojeći sistem to ne bi smio dozvoljavati. Naime, dodjeljivanje zadatka dostavljaču da preuzme neku dostavu ide tako da Glovo dobije narudžbu od kupca iz nekog restorana, aplikacija u istom trenutku javlja dostavljaču koji je u principu najbliži tom objektu i istovremeno šalje narudžbu objektu da krene raditi jelo.

- Aplikacija Glovo preko koje se koordiniraju usluge dostave kompleksan je i sofisticirani algoritam putem kojeg se, na osnovu nekoliko parametara, dodjeljuje posao dostavljačima. Vozači koji su najbolje ocijenjeni stječu prednost upisati se u kalendar sa smjenama koji im je dostupniji nešto ranije nego što je to drugim vozačima. Iako gledaju da se dostave ravnomjerno rasporede, bez obzira kolika je potražnja, strani radnici su najangažiraniji. Zna se dogoditi da čekamo u McDonald'su i nema posla, a oni po tri puta ulaze i izlaze. Kako je to moguće i zašto imaju ekskluzivu na McDonald's, pitaju se naši sugovornici.

Iako smo u nekoliko navrata pokušali doći do uprave Glova kako bi čuli i njihovu stranu priče, do zaključenja ovog izdanja nismo dobili njihov odgovor.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter