DOBRI DUH FESTIVALA

U galeriji HUIU izložba PLAKATA PREDRAGA SPASOJEVIĆA

| Autor: Mladen RADIĆ

U pulskoj galeriji HUIU sinoć je otvorena izložba plakata filmskih festivala "Dobri duh festivala" pulskog dizajnera Predraga Spasojevića.

Kristina Nefat je na otvaranju kazala da je izložba predstavljena široj javnosti prije pet godina, no odlučili su je ponoviti kako bi postav mogle vidjeti nove generacije.

- Izuzetna mi je čast što ovdje imamo plakate Predraga Spasojevića na kojima sam odrasla, kazala je Kristina Nefat i ispričala kako je njezin djed skoro dva desetljeća noću, dok je Pula spavala, lijepio plakate Pulskog filmskog festivala, a ponekad bi mu se pridružila i Kristina.

Nepresušna kreativnost

Mnogi su odrasli diveći se dizajnu Predraga Spasojevića. Oni koji su preksinoć došli i koji tek imaju namjeru doći do 3. travnja do kada je izložba otvorena, mogu se uvjeriti u nepresušnu Spasojevićevu kreativnost. Njegovi su plakati dugo vremena najavljivali najznačajniji filmski festival u Jugoslaviji i potom u samostalnoj Hrvatskoj i njima bi bila oblijepljena cijela Pula.

O njegovom radu u monografiji "P. S. Predrag Spasojević" Jerica Ziherl piše: "Predrag Spasojević još kao student Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu započinje suradnju s Pula film festivalom, odnosno ondašnjim Festivalom Jugoslavenskog igranog filma (FJIF). Godine 1984. oblikuje prvi plakat – bombon-Arenu – a nastavlja sa serijom vizualnih rješenja, gotovo u kontinuitetu, do 1991. Za 32. FJIF iz 1985. kao formalnu osnovu odabire režisersku stolicu, a za 33. festival temu posreduje na nekonvencionalan i duhovit način komponirajući nekoliko redova kino sjedalica među kojima stoji strašilo raširenih ruku napunjenih filmskim vrpcama. Rješenje plakata, međutim, izazvalo je oprečne javne kritike. Različita tumačenja spornog strašila vremenom su pala u zaborav sve dok 1987. nije stigla vijest iz Los Angelesa da je isti plakat dobio II. nagradu Key Art Awardsa prestižnog Hollywood Reportera. Uz to, posebnu nagradu za dizajn dobio je i Predragov plakat za 21. MAFAF iz 1986., koji 'predstavlja ribež na kojem netko riba film'. Ništa manje nisu bili zapaženiji i uspješni plakati s Bebama ili Vješticama, a završava plakatom za otkazani FJIF 1991. godine.

Nakon poduže stanke, 2007. Spasojević je ponovno oblikovao vizualni identitet 54. Pula film festivala. Ovoga puta naglasak ne stavlja na fotografiju nego na ilustraciju jednostavnog, dopadljivog i dobrohotnog bijelog duha uz slogan Dobri duh filma. S ćudljivom moći plakata Spasojević se ponovo susreće kod prezentacije najavnog plakata za sljedeći, 55. festival. Zbog "provokativnog i nemoralnog" idejnog rješenja, organizator odustaje od realizacije. Uz dosjetljiv slogan Deset dana kreacije na plakatu je prikazana Arena prema kojoj hitaju stilizirani spermiji; osim jednog koji se kreće suprotnim smjerom. Poruka je (pre)doslovno iščitana kao vulgarizacija filmskog medija i jednog spomenika kulture."

Predrag Spasojević (1959. - 2010.) rođen je u Čapljini 1959. godine. Diplomirao je na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti 1985. godine pod mentorstvom prof. Miroslava Šuteja. Ubrzo postaje članom ULUPUH-a, HDLU-a, i HZSU-a te stječe status slobodnog umjetnika. Profesionalno se bavio grafičkim oblikovanjem još od studentskih dana pa sve do prerane smrti 2010. godine.

Brojne nagrade i priznanja

Surađivao je s mnogim kulturnim, društvenim i privrednim institucijama oblikujući prepoznatljive vizualne identitete, sredstva vizualne komunikacije i monografije (Pula Film Festival, HNK Split, HNK Ivan pl. Zajca Rijeka, SAKUD, HDLU Istre, Arenaturist, Turistička zajednica grada Pule, Turistička zajednica općine Medulin, Turistička zajednica grada Labina, Turistička zajednica Istarske županije, Vinistra, Uljanik, Udruga proizvođača istarskog pršuta, Vina Matošević, Kozlović vina... ).

Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja. Živio je i stvarao u Puli, bio zaljubljenik u Istru i njenu arhitekturu, što ga je potaklo da se posljednjih godina života, uz grafički dizajn, posveti dizajnu interijera i revitalizaciji stare istarske gradnje. O njegovom je stvaralaštvu 2013. objavljena likovna monografija, a 2017. snimljen je dokumentarni biografski film "Mapa puna snova" u režiji Danila Lole Ilića i u produkciji agencije Medit.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter