Snimio Danilo MEMEDOVIĆ
Studio Sonda svoj rad započinje 2004. istoimenim izdavačkim projektom da bi 2007. započeo djelovati autonomno kao dizajnerski studio i vrlo se brzo pozicionirao kao jedan od najzanimljivijih na hrvatskoj dizajnerskoj sceni. Ti počeci koincidirali su s nekoliko stvari koje su, što izravno, što manje izravno, odredile i inspirirale njihova početna polazišta
Iznimno brojna publika sudjelovala je u petak navečer u Muzeju suvremene umjetnosti Istre otvorenju izložbe i promociji knjige Studija Sonda „O moći kreativnosti“.
Nazočni su mogli pogledati neka od najboljih i nagrađenih ostvarenja Sonde kroz godine u vrlo maštovitom izdanju, gdje je sve bilo posebno dizajnirano – od koktela koji su se servirali zamotani poput poklon-paketa, do same prezentacije njihovih uspješnica.
Istoimeni izdavački projekt
Studio Sonda svoj rad započinje 2004. istoimenim izdavačkim projektom da bi 2007. započeo djelovati autonomno kao dizajnerski studio i vrlo se brzo pozicionirao kao jedan od najzanimljivijih na hrvatskoj dizajnerskoj sceni. Ti počeci koincidirali su s nekoliko stvari koje su, što izravno, što manje izravno, odredile i inspirirale njihova početna polazišta.
- Kada smo započinjali s radom i formiranjem Sonde, osjećali smo intuitivno moć kreativnosti, ali nismo bili u potpunosti svjesni koliko ona može biti intenzivna, kazao je Sean Poropat, susnivač i kreativni direktor Sonde.
Jelena Fiškuš, uz Poropata suosnivačica Sonde i kreativna direktorica također se sjetila početaka i razvojnog puta, te su uputili riječi zahvale svim sadašnjim i bivšim djelatnicima i suradnicima, ističući „ne znamo radit drugo nego biti kreativni“.
- Svi ti uspjesi su naši i vaši, hvala vam svima što nas potičete da budemo sve bolji i što nas inspirirate, a naši klijenti su naši prijatelji, kazao je Poropat.
- Jednako ih je tako odredilo i mjesto iz kojeg djeluju, činjenica da su odabrali raditi daleko od velikih centara − počeli su u Poreču, koji im nije bio dovoljno mali pa su zadnjih godina preselili svoje aktivnosti u Vižinadu i odatle rade za klijente iz Istre, Hrvatske i svijeta. Za njih nema premalih ni prevelikih projekata, nema manje važnih i važnijih, naprotiv neki od najmanjih, koji su usko lokalnog karaktera su ujedno i oni koji su na kraju imali i najširi odjek. Putem je kroz studio prošao veći broj ljudi, mnogima od kojih je Sonda bila odskočna daska da se osamostale i pokrenu vlastite dizajnerske prakse u Istri i drugdje, no njihov najvažniji doprinos razvoju okruženja za dizajn u Istri zapravo je u tome što su svojim radom za lokalne proizvođače, turističke brendove, kulturne i festivalske manifestacije, pomogli osvijestiti klijente i korisnike o važnosti i utjecaju dizajna i vizualnih komunikacija te tako u velikoj mjeri prokrčili put dizajnu u istarskoj regiji, kazao je Marko Golub, urednik knjige koji je govorio i o svojoj suradnji sa Sondom i o njihovim projektima te ideji da se realizira ova knjiga.
Plakati za BOOKtigu
Otvarajući izložbu o važnosti Sonde govorili su i ravnateljica Muzeja suvremene umjetnosti Istre Ketrin Milićević Mijošek te županijski pročelnik za kulturu Vladimir Torbica, koji je istaknuo Sondinu kreativnost, hrabrost i vjeru u sebe.
Nazočni su s velikim zanimanjem razgledavali ovu izložbu, prisjećajući se nekih od nagrađenih projekata.
Iz obimnog popratnog kataloga može se tako saznati da prva serija plakata za BOOKtigu nastaje 2008. godine, za prvo izdanje festivala, a bazirana je na kratkim duhovitim tekstovima nalik onima iz novinskih oglasnika putem kojih čitatelji prodaju ili razmjenjuju upotrijebljene stvari ili usluge. Tekstovi su bili poput „Mijenjam Anu Karenjinu za Ćelavu pjevačicu“ ili „Povoljno nudimo Idiota“.
Od 2012. do 2017. godine Sonda kontinuirano radi i na vizualnom identitetu Pulskog filmskog festivala. U prvom izdanju, saznajemo iz knjige, vizual zvjezdanog neba komunicira ono što je izrečeno i u sloganu festivala – Film pod zvijezdama, jer je festival prepoznatljiv upravo po tome da se održava u antičkom pulskom amfiteatru. Plakati pak za Casanova fest su vjerojatno uspješni jer djeluju na prvu, efektni su na prvo gledanje, ali je jasno da su pritom pomno promišljeni, da je njihova ambivalentnost pažljivo projektirana.
Zanimljivo poglavlje, ističe Golub, u Sondinom dosadašnjem radu čine knjige, navodeći da oblikujući zbirku poezije „Nedjeljom zatvoreno“ Drage Orlića Sonda razmišlja o tržišnom statusu poezije pa ju pakira poput rinfuzne robe, u tanki papirnati ovitak koji se zatvara etiketom na kojoj su istaknuti naslov i ime autora, uz točnu masu, cijenu i barkod. Navedeno je i da je monografija pulskog slikara Bojana Šumonje dizajnirana s intencijom da bude raskošna.